Hamarosan héthónapos útjának legveszélyesebb szakaszába érkezik a NASA felderítő szondája, a Mars Reconnaissance Orbiter (MRO). Az irányítók magyar idő szerint péntek este fél 11-kor beindítják a jármű hajtóművét, és megkísérlik bolygó körüli pályára állítani szondát, amelyet azért küldtek az űrbe, hogy adatokat gyűjtsön a Mars légköréről és a víz nyomairól, illetve hogy megfelelő leszállóhelyeket térképezzen fel esetleges további küldetések végrehajtásához.
Így néz majd ki, ha odaér
Kritikus percek
A tavaly augusztusban útnak indított MRO 498 millió kilométeres repülését viszont olyan pontosan számították ki a mérnökök, hogy a út utolsó szakaszra tervezett négy korrekciós hajtómű-beindításra már nem is volt szükség, és ezzel értékes üzemanyagot spóroltak meg a további feladatokra.
Bár számítási hibát ezúttal nem vétett a NASA, a több mint fél éve útnak indított MRO-val sem lesz könnyű dolga. A szonda hajtóműveit csütörtök este 27 percre beindulnak, hogy elliptikus Mars körüli pályára állítsák a járművet, de a repülésirányítók csak a manőver első 21 percében tudnak beleszólni a folyamatokba - ezután az MRO eltűnik majd a bolygó déli féltekéje mögött, és megszűnik kapcsolata a földi irányítással. Ha nem sikerül időben újrateremteni a kapcsolatot, a NASA nem tudja majd Mars körüli pályára állítani a szondát, közölte James Graf projektmenedzser.
Ha viszont sikerül a manőver, az MRO két másik amerikai és egy európai szondával - a Mars Global Surveyor-rel, Mars Odyssey-vel, illetve a Mars Express-szel - együtt kering majd a bolygó körül, a felszínen pedig ott lesz a Spirit és az Opportunity, amelyek 2004 januárja óta szántják szorgalmasan a marsi buckákat. Az új szonda hat új eszközt visz magával, köztük egy nagy felbontású kamerát és egy felszín alatti felderítésre használható radart, amellyel a víznyomokra vadászik majd a kétévesre tervezett küldetés alatt.