Orsolya

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Mégsem találtak vízfolyást a Marson?

2008.03.04. 16:45
Amerikai kutatók szerint nem víz nyoma látható azon a 2006-ban nyilvánosságra hozott fotón, amit a marsi víz létezésének egyik bizonyítékaként tartottak eddig számon – írja az ABC News.

A NASA tudósai 2006 végén nyilvánosságra hoztak két fotót a Mars egyik kráteréről. A fotókat a Mars Global Surveyor szonda készítette 1999-ben és 2005-ben, az utóbbi képen egy vízfolyásra emlékeztető képződmény látható a kráter oldalán. A képek megjárták a világsajtót, a szakemberek a szenzációs fotókban minden eddiginél látványosabb bizonyítékot láttak arra, hogy a Mars felszíne alatt folyékony víz is található. "Folyékony víz van a Marson" – fogalmazott akkor Ken Edgett, az űrhivatal egyik kutatója. "Nem tudjuk, hogy savas víz, sósvíz, üledékeket szállító víz, nem tudjuk, hogy mennyire szennyezett, de biztos a H2O jelenléte."

A Mars Global Surveyor felvételei (kép: NASA)

A tucsoni Arizonai Egyetem tudósai Jon Pelletier vezetésével most a Geology című szaklapban kiábrándító tanulmányban mondanak ellent a NASA tudósainak. Pelletier és kollégái a Mars Reconnaissance Orbiter szonda újabb, nagyfelbontású felvételeit elemezve jutottak erre a következtetésre. A kutatók számítógépes modelleket végeztek, és arra jutottak, hogy a vízfolyásnak tűnő képződmény valójában egy kisebb földcsuszamlás, a víz ugyanis jobban szétterülne a kráter aljához érve. Ráadásul a képződmény nagyjából most is úgy néz ki, mint 2006 végén, és egy vízfolyás nyáron megváltoztatta volna a formáját.

Pelletier az ABC Newsnak meglepetését fejezte ki, mert mint mondta, azzal a szándékkal álltak neki a képek elemzésének, hogy megerősítik a vízfolyás-elméletet. Kollégája, Alfred McEwen azt hangsúlyozta, hogy a tudósoknak mindig szkeptikusan kell közelíteniük az új felfedezésekhez.