Teréz

FIDESZ-KDNP
44.1% (306608 szavazat)

A Nap nem gömbölyű

2008.10.06. 14:35
A NASA Reuven Ramaty High-Energy Solar Spectroscopic Imager, vagy röviden RHESSI szondájának mérései alapján a Berkeley egyetem csillagászai megállapították, hogy a Nap nem tökéletes gömb alakú, ahogyan a gravitáció azt elméletileg diktálná.

Bár a szondát eredetileg nem ilyesfajta mérésekre, hanem napkitörések megfigyelésére bocsátották fel 2002-ben, az, hogy sűrűn készít nagy pontosságú felvételeket a Napról, lehetővé tette, hogy az eredmények elemzésével a Nap formáját az eddigieknél jóval pontosabban mérjék meg a tudósok.

A gammasugárzás és a röntgen tartományában végzett mérések tanulsága az volt, hogy a Nap nem tökéletes gömb alakú, hanem alul-felül kicsit megnyomott gömbforma; vagyis az egyenlítője nagyobb sugarú, mint a középpontja és a sarkok közti távolság. A tökéletlenség nagyon kicsi: 11 milli-szögmásodperc, ami arányaiban nagyjából egy emberi hajszál vastagságának felel meg egy mérföldről nézve - érzékeltette a nagyságrendet a Science Express szaklapban megjelent tanulmány egyik szerzője.

A Nap néha határozottan krumpliformát ölt

Kiderült az is, hogy a Nap formája nem is állandó: egy tíznapos periódus alatt olyan pulzálást rögzítettek a RHESSI műszerei, ami alatt nagyjából hat kilométerrel csökkent, illetve nőtt a Nap sugara. Ez persze nagyon kevés a Nap 700 ezer kilométeres sugarához képest, a NASA kutató szerint azonban az ezzel járó gravitációs változás érezhető változásokat okozhat a közeli égitestek, például a Merkúr pályájában.

Hogy mi okozza a gömbformától való eltérést, és a pulzálást, arra egyelőre nincs egyértelmű magyarázat, de a jelenség beleillik egy régebbi tudományos elméletbe, ami szerint a Nap középpontjában a csillagkeletkezés korai fázisából megmaradt, nagy sebességgel forgó mag található. Ez pontosan olyan változásokat okozna a Nap formájában, amit a RHESSI mérései mutatnak.