Mária

A Szaturnusz holdjának is lehet gyűrűje

2008.03.07. 07:12
Különböző mérések bizonyítják, hogy a Szaturnusz legnagyobb holdjának, a Rheának is lehet gyűrűje. Az égitest további tanulmányozásával többet tudhatunk meg az égitestek kialakulásáról.

A Szaturnusz bolygó második legnagyobb holdja, a Rhea nagy valószínűséggel keskeny gyűrűvel rendelkezik. Ez az első eset, hogy egy hold körül megfigyelhető ez a jelenség - jelentette be egy nemzetközi csillagászcsoport.

A Cassini-űrszonda felvételeinek elemzése a Science című folyóiratban jelent meg. Segítségével a kutatók könnyebben megérthetik, hogyan alakulnak ki a bolygók - mondta Geraint Jones, a Max Planck Intézet munkatársa.

A Naprendszer négy legnagyobb bolygója - a Jupiter, a Neptunusz, a Szaturnusz és az Uránusz - rendelkezik gyűrűvel, mint ahogy minden bizonnyal a Föld körül is látható volt ilyen képződmény több milliárd évvel ezelőtt - még a Hold kialakulása előtt.

"Az alakulófélben lévő bolygóknak különböző időkben valószínűleg mindig van gyűrűjük. Lenyűgöző azonban látni, hogy megmaradt egy ilyen - csillagászati értelemben - aprócska égitest körül, mint a Rhea" - magyarázza Jones.

A Szaturnusz felkutatására szánt Cassini küldetése 1997-ben kezdődött. A múlt hónapban amerikai és európai csillagászok csoportja az űrszonda adatai alapján állapította meg a fagyott víz jelenlétét a bolygó Enceladus nevű holdján.

A szonda nemrégiben haladt el a Rhea mellett, és a kutatók szerint bizonyítékkal szolgált a hold gyűrűjére, mivel meglepően kevés elektronsűrűséget mért az égitest környezetében. A Rhea a Szaturnusz mágneses "buborékjában" helyezkedik el, amely szabad elektronok és ionok halmaza a bolygó körül. Ezért a kutatók méltán számíthattak arra, hogy a Rhea közelében megnövekedett számban találnak a felszín által odavonzott elektronokat.

Azonban az adatok ennek éppen ellenkezőjére engedtek következtetni: az elektronok sokkal a felszín előtt eltűnnek, mintha valami blokkolná a mozgásukat. Erre a jelenségre a legkézenfekvőbb magyarázat egy törmelékből és porból álló gyűrű - állítja Jones.

"Bizonyítékunk van arra, hogy valami elnyeli az elektronokat a hold körül. Egy körülötte keringő törmelékkorong jelenléte egyszerű magyarázat, amely tökéletesen egyezik az adatokkal".

A gyűrű valószínűleg egy, a Rheába csapódó kisebb bolygóból keletkezett. A létezését igazoló adatok azért is érdekesek, mert ezek szerint az anyaga nem egyesült a holddal, hanem kilövellt és a körülötte lévő pályára állt - mondja a kutatócsoport másik tagja, Iannis Dandouras, a francia Nemzeti Tudományos Kutatóközpont munkatársa.