Előd

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Mennyire vörös valójában a Mars?

2004.03.13. 14:35
Az összeesküvés-elméletek hívei folyamatosan vizsgálják az űrkutatási eredmények bizonyítékának szánt fényképfelvételeket. Néhány furcsa képből most egyesek a Mars valódi színének szándékos elleplezését olvassák ki. A NASA szerint azonban a kamerái nem az emberi szem által érzékelt képet látják, hanem inkább elcsúsznak infravörös irányba. A színek gyógyítgatására pedig éppen az élethű megjelenítés miatt van szükség.
Tekintse meg képeinket!
Hogy valójában hogyan néz ki a Mars felszíne, arról a bolygó felszínét tanulmányozó Spirit és Opportunity szondák felvételei alapján sem lehet biztonsággal nyilatkozni. A Mars-felszín színeinek leképezéséhez a szondáknak színkódokra van szükségük, amelyeket a kutatók még a Földön állítottak össze.

A marsi látványt már a Viking szondák óta civilek is elemzik. A Mars Roverek által szállított képeknek most ugyanez a sorsa. A csalást sejtő szkeptikusok a NASA által kiadott képeket folyamatos kísérletezésre használják. Ahogy szerintük már a holdbeli tájakon összevissza irányba álltak az árnyékok, ezt most a marsi képeken is felfedezni vélik.

'Oszlásnak indult' színek

Klikka képre!
Ezen kívül feltűnt nekik az is, hogy a Mars Roverek fedélzeti színskálája a korábbi sajtóanyagban megmutatott földi állapotához képest a Marson teljesen megváltozott: a zöld és a narancssárga mező egyaránt oszladozó püspökfalathoz vált hasonlóvá.

Újabb gyanús jelként értékelik az egyik sajtótájékoztatón a kivetítőn mintegy illusztrációként megjelent képet. Egyesek már odáig mennek, hogy ez a "tévedés" a lassú kiszivárogtatás része volt. Ugyanis a marsbeli sziklás táj itt kicsit szürkébb az ismertnél, az égbolt pedig simán fakókék. A furcsa eset felfedezői rámutatnak arra, hogy az adott felvétel később alaposan megvörösödve került be az internetes adatbázisba.

Házi keverék

További szobatudósok a NASA által kiadott nyers adatokból, jelesül az egyes színcsatornák nagy felbontású képeiből állítják össze a látvány saját verzióját. Az így összemixelt képek szerintük sokkal részletgazdagabbak, vagyis mintha a hivatalos változatokon szándékosan elmosódottá tennének mindent.

A Marsra sivatagos felszínt vetítő állítólagos csalás önjelölt leleplezői ezen kívül a Földről, civilek által készített felvételeket is idézik. Ezek ugyanis az érthetően korlátozott lehetőségek ellenére a hivatalosnál sokkal szebb, szürkészöld illetve kék arcát mutatják a Marsnak.

A Mars hivatalos "bevörösítésére" a szkeptikusok újabb bizonyítékot találtak a nagy marsi porvihar idején, a Hubble űrteleszkóp által készített képen. Itt ugyanis a bolygó vékony légköre által megtört fény sejtelmesen zöld, vagyis szerintük elképzelhető, hogy valaki itt is játszott a színekkel.

Nincs objektív kép

A NASA szerint a fenti kétségek csak azért merülhetnek fel, mert az önjelölt kutatók nem ismerik a pontos technikai hátteret. A vörös bolygón ugyanis legnagyobb problémát éppen a vörös szín pontos megjelenítése jelenti.

A Spirit és az Opportunity panorámakamerái nem képesek a mezei digitális kamerákhoz hasonlóan objektív képet szolgáltatni. Ehelyett csak felbecsülik, hogy mit látna a helyükben az emberi szem.

Az IR az nem vörös

A szokásos kék, zöld és vörös színszűrők helyett a NASA kék, zöld és infravörös (IR) csatornákat használ. Ennek oka, hogy az utóbbi szín alapján a geológusok azonnal meg tudják különböztetni a porral fedett és portalan sziklákat.

Így viszont a zöld és a kék színek sincsenek a valódi helyükön. Az eredeti vörös színből szinte semmi nem jön át, az IR csatorna viszont a kelleténél jóval erősebb. Ha az IR-t a hagyományos vörösként kötik bele a képbe, az eredeti zöld nyomban olivaszínre, a kék pedig rózsaszínre vált.

Beüt a napfény

Kinek lehet érdeke?
Nehéz felbecsülni, hogy ha valóban megtörténne, kinek állhatna érdekében a Mars valódi színének eltitkolása. A legmesszebb azok a feltételezések mennek, melyek szerint az emberiség már régen megvetette a lábát a szomszédos bolygón, és a közvélemény előtt ismert űrkutatás nem más, mint a valódi helyzetet elleplező, az igazságot apránként adagoló színjáték.
A Seattle Times értesülései szerint a kutatók inkább biztosra mennek, és hajlanak arra, hogy túlzott mértékben támaszkodjanak a panorámakamerák infravörös szűrőire. Ez oda vezet, hogy a Mars felszíne az emberi szem által érzékeltnél kissé vörösebben jelenik meg.

A képek kinyomtatásakor aztán a kék szinte teljesen eltűnik, a vörös kerül fölénybe, a táj pedig sötétvörösre változik. A képek színe más külső események hatására, például a Nap állása szerint, vagy újabb porfellegek felkavarodásakor is változik. A leszállási helyeken a jelek szerint mindez odáig fokozódhat, hogy például az Opportunity környezete folyamatosan sokkal sötétebb, mint a Spirité.

A különbség akkor ugrik ki igazán, ha az infravörös kamerák képét is használni próbálják. Így a valódi színek értelmezése rendkívül nehézzé válik. Például a zöld foltok biztosan nem a vegetációra utalnak. Az ESA a vörös bolygó felett keringő Mars Express szonda adatainak révén már szintén megtapasztalta a színek értelmezésében jelentkező problémákat.