Pandora, Gabriella
-3 °C
3 °C

Megsemmisül a Jules Verne

2008.09.29. 10:55
Hétfőn kell megsemmisülnie a Jules Verne-ről elnevezett európai önműködő teherűrhajónak, amely április óta volt összekapcsolva a Nemzetközi Űrállomással. Az űrjármű szeptember elején vált le az űrállomásról.

A teherűrhajó szeptember elején hulladékkal megrakva állt önmegsemmisítő pályára. Hétfőn, szeptember 29-én kezd süllyedni a sűrűbb légkörbe, ahol terv szerint el kell égnie. Az Európai Űrkutatási Hivatal (ESA) számításai szerint a Jules Verne a Csendes-óceán déli vizei fölött semmisül meg Új-Zéland és Chile között, a Húsvét-szigetektől délre egy 2700 kilométer hosszú, 200 kilométer széles, lakatlan sávban. A 13,5 tonnás, 10 méter hosszú automata teherűrhajó zöme elég, amikor a levegővel való súrlódás hatására 1.500 fokra hevül fel. Az alkatrészek egyharmada azonban túlélheti a hőséget, ezek az óceán vizébe hullnak majd.

Senki sem tudja előre megmondani, mekkorák lesznek a vízbe zuhanó darabok. Becslések szerint a legnagyobbak tömege 10 és 500 kiló között lehet. Az Európai Űrkutatási Hivatal figyelmeztetést adott ki a hajózók számára.

A Jules Verne megsemmisülését szándékosan éjjelre időzítik, hogy a tudósok jobban megfigyelhessék, hogyan viselkednek nagy tárgyak a Föld légkörébe érve. Az amerikai űrhivatal, a NASA két radarral, ultraibolya és más érzékelőkkel megpakolt repülőgéppel fogja figyelni a teherűrhajó elégését. A Nemzetközi Űrállomás űrhajósai filmezni fogják a Jules Verne végét. Az űrkutatás történetében ez lesz a második legnagyobb kontrollált megsemmisítés. Az első a Mir orosz űrállomásé volt 2001. március 23-án. A Jules Verne 10 tonna, a Mir 135 tonna volt.

Az európai automata teherszállító űrhajó áprilisban 7,5 tonna felszerelést, vizet és levegőt vitt az űrállomásra. Ez volt a modell első bevetése. Azóta az űrállomás ideiglenes hálószobájaként és szabadidős helyeként szolgált. Négy alkalommal a teherűrhajó hajtóműveivel korrigálták az űrállomás pályáját. Augusztus 27-én pedig szintén a teherhajó rakétájával manőverezték ki az űrállomást egy veszélyes űrtörmelékhalom útjából.

A Jules Verne 50 köbméter űrtartalmú, vagyis nagyjából akkora, mint egy nagy szállítókonténer. Kifejlesztése és előállítása 1,3 milliárd euróba (308,7 milliárd forintba) került. Ez volt eddig Európa legdrágább hozzájárulása a Nemzetközi Űrállomáshoz. A Jules Verne-t négy hasonló teherűrhajó fogja követni, amelyek egyenként 300 millió euróba (71 milliárd forintba) kerülnek.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?