Konrád, Tivadar

Vizet találtak 11 milliárd fényévre a Földtől

2008.12.18. 16:01
Vízmolekulák jelenlétét érzékelték a csillagászok egy tőlünk 11 milliárd fényév távolságra levő galaxisban.

Az MG J0414+0534 katalógusjelű galaxis középpontjában egy hatalmas fekete lyuk található, a vizet pedig egy körülötte elhelyezkedő gyűrűben észlelte az effelsbergi egyetem száz méter átmérőjű rádióteleszkópja és az új-mexikói VLA távcsőrendszer.

A vízmolekulák a rádióhullámokat bizonyos frekvenciákon felerősítik, így lehet a jelenlétüket kimutatni ilyen nagy távolságból is. A 11 milliárd fényév azonban még ehhez is túl sok (a következő legtávolabbi hasonló, vizes galaxist hétmilliárd fényévre sikerült észlelni), de a csillagászoknak szerencséjük volt, ugyanis egy másik galaxis éppen az MG J0414+0534 és a Föld között helyezkedett el a megfigyeléskor. Ilyenkor fellép a gravitációs lencsehatás: a közelebb levő galaxis (ez esetünkben tőlünk nyolcmilliárd fényévre volt) gravitációja eltorzítja a távolabbi galaxis képét, a fényességét pedig a sokszorosára erősíti. Ez a jelenség a víz kimutatásához szükséges időt az ezredrészére csökkentette – mondta el az egyik felfedező, Violette Impellizzeri, a bonni Max Planck Intézet csillagásza.

Közelebb levő galaxisokban már többször detektáltak hasonló, a galaxis magjában levő fekete lyuk körül gyűrű alakban elhelyezkedő vízmolekulákat. A mostani felfedezés arra utal, hogy a víz sokkal gyakoribb elem volt az univerzum fiatalabb korában, mint ma – az MG J0414+0534 távolsága ugyanis azt is jelenti, hogy amit ma a távcsöveink észlelnek róla, az valójában a 11 milliárd évvel ezelőtti állapotát tükrözi, amikor az univerzum hatodannyi idős volt, mint most.