Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Tizenöt év múlva indulhat az űrlift

2002.09.02. 09:57
A következő évtized végére megvalósulhat az az elképzelés, mellyel eddig legfeljebb a tudományos-fantasztikus irodalomban lehetett találkozni, egy seattle-i cég ugyanis űrlift építését fontolgatja. A nagyjából 100 ezer kilométer hosszú kábel egy Csendes-óceánban úszó mesterséges szigethez lenne rögzítve, és a Föld forgásából származó centrifugális erő tartaná kifeszítve.
"Ez valójában egy függőleges vasút" - magyarázta a Space.com-nak Brad Edwards, a HighLift Systems egyik alapítója az augusztus 12-13-án megtartott űrlift-konferencián Seattle-ben. A seattle-i központú cég munkáját a NASA finanszírozza egyik programján keresztül (Institute for Advanced Concepts, NIAC). A HighLift Systems becslése szerint a munka mintegy 15 évet vesz majd igénybe, így a lift a következő évtized végére akár munkába is állhatna. A szerkezet megépítése körülbelül 7-10 milliárd dollárba kerülne.

Nagyot álmodni

Az űrlift fő eleme egy kábel, mely nagyjából 100 ezer kilométer hosszan nyúlik a Föld felszínéről az űrbe. A kábelt egy Csendes-óceánban úszó mesterséges szigethez rögzítik. A túlsó végén egy ellensúly van, a kábel a Föld forgásából származó centrifugális erőnek köszönhetően marad kifeszítve. A liftet úgy építenék meg, hogy egy űrrepülő Föld körüli pályára állna, majd leengedné a kábelt, melyet a Földön rögzítenek. Ezután automata szerkezetek a kábelen fel-le haladva tovább erősítenék annak szerkezetét.

Megoldás: a nanocső

Átmérő: 1 nanométer
A legnagyobb probléma persze az volt, hogy találjanak egy olyan anyagot, ami kibírja ezt az igénybevételt. Ez sokáig elképzelhetetlennek tűnt, de 1991-ben a japán Szumio Iidzsima, a NEC kutatója felfedezett egy csupán néhány atom átmérőjű szénmódosulatot, az ún. nanocsövet. Későbbi vizsgálatok rávilágítottak, hogy a szén nanocső hihetetlen tulajdonságokkal rendelkezik, szakítószilárdsága százszorosa az acélénak, a súlya pedig csak egyötöde. Edwards szerint ez elvileg megfelelő anyag lenne az űrlift megépítéséhez. Természetesen még időbe telik, amíg szén nanocsövek ipari felhasználására sor kerülhet, és a tervezett beruházáshoz nagyon nagy gyártási kapacitásra is szükség lenne, de a szakértők szerint ez a későbbiekben megoldható lesz.

Turisták is mehetnek

Az űrliftet elsősorban műholdak űrbe juttatására lehet majd használni, de - mint a parittyával - nagyobb távolságokra is ki lehetne vele lőni szállítmányokat. Nagyobb liftek akár még űrturistákat is fel tudnának vinni, bár az út kissé hosszú: a feljutás és a visszaút is körülbelül hét és fél napba telne. Mindenesetre a hagyományos űrtranszporttal szemben behozhatatlan előnye van a liftnek: a szállítást igen olcsón meg lehetne vele oldani, akár pár dollárért kilónként.

Kockázatok és mellékhatások

Számos probléma vár még megoldásra: a lift kábeleit egyaránt fenyegethetik a villámcsapások, a szél, a szabad oxigénatomok romboló hatása, a sugárzás és a felső légtérben található savas csapadék. További veszélyforrások a meteorok, a szállingózó űrszemét, sőt még egy műhold is beleakadhat a drótokba. A szén nanocsövek alkalmazása miatt további kérdések is felmerülnek, ugyanis egyelőre nem tudható, hogy belélegzésük milyen egészségügyi kockázattal jár. A felsorolt nehézségekkel kapcsolatban jelenleg is folyik a kutatás, de a szakértők egyelőre nem ütköztek olyan problémába, mely lehetetlenné tenné a terv megvalósítását.