További Tudomány cikkek
- Fidrich Róbert: Az Európai Bizottság javaslata teljesen tudománytalan
- Elnyeli a föld a kínai nagyvárosokat
- Az őskorallok minden élőlénynél előbb világítottak az óceánok mélyén
- Meglepő dolgok derültek ki az Alzheimer-kór okairól egy új kutatásból
- A légszennyezés lelassítja a kisgyerekek agyfejlődését
Nagyot álmodni
Az űrlift fő eleme egy kábel, mely nagyjából 100 ezer kilométer hosszan nyúlik a Föld felszínéről az űrbe. A kábelt egy Csendes-óceánban úszó mesterséges szigethez rögzítik. A túlsó végén egy ellensúly van, a kábel a Föld forgásából származó centrifugális erőnek köszönhetően marad kifeszítve. A liftet úgy építenék meg, hogy egy űrrepülő Föld körüli pályára állna, majd leengedné a kábelt, melyet a Földön rögzítenek. Ezután automata szerkezetek a kábelen fel-le haladva tovább erősítenék annak szerkezetét.
Megoldás: a nanocső
Átmérő: 1 nanométer |
Turisták is mehetnek
Az űrliftet elsősorban műholdak űrbe juttatására lehet majd használni, de - mint a parittyával - nagyobb távolságokra is ki lehetne vele lőni szállítmányokat. Nagyobb liftek akár még űrturistákat is fel tudnának vinni, bár az út kissé hosszú: a feljutás és a visszaút is körülbelül hét és fél napba telne. Mindenesetre a hagyományos űrtranszporttal szemben behozhatatlan előnye van a liftnek: a szállítást igen olcsón meg lehetne vele oldani, akár pár dollárért kilónként.
Kockázatok és mellékhatások
Számos probléma vár még megoldásra: a lift kábeleit egyaránt fenyegethetik a villámcsapások, a szél, a szabad oxigénatomok romboló hatása, a sugárzás és a felső légtérben található savas csapadék. További veszélyforrások a meteorok, a szállingózó űrszemét, sőt még egy műhold is beleakadhat a drótokba. A szén nanocsövek alkalmazása miatt további kérdések is felmerülnek, ugyanis egyelőre nem tudható, hogy belélegzésük milyen egészségügyi kockázattal jár. A felsorolt nehézségekkel kapcsolatban jelenleg is folyik a kutatás, de a szakértők egyelőre nem ütköztek olyan problémába, mely lehetetlenné tenné a terv megvalósítását.