Fekvőrendőr, jobbkezes utca vagy útszűkület? Melyik a kedvenc forgalomlassító módszere?

2008.09.26. 07:00
17 hozzászólás

A földutakról szóló, street-punk postunkhoz fűzött hozzászólásokban az Urbanista-olvasók többsége elutasította a földalapú forgalomlassítást. A kommentezők szerint vagy korszerűbb módszerekre lenne szükség vagy semmilyenekre. Na de milyen az a korszerűbb? Fekvőrendőr, jobbkezes utca, virágláda? Ön milyen forgalomlassítót látna szívesen a saját utcájában? És valaki máséban?

 

Lehet ugyanis, hogy autósként szidjuk a fekvőrendőr fekvő anyját, de azért nem bánjuk, ha a házunk előtt döccenti valami a száguldozókat. Épp ezért lehet most minden forgalomlassítóra kétszer is szavazni: egyszer lakóként (én utcám), egyszer autósként (más utcája). És most lássuk a módszereket nagy vonalakban! 

 

Jobbkezes utca

Rengeteg autós átkozza. Hátránya, hogy sokan nem tartják be a szabályokat, ellenzői szerint több balesetet okoz, mintha alsóbb-felsőbb rendű utak hálózata lenne. Előnye viszont, hogy szó szerint nem kerül semmibe.

 

Táblák

Csak a teljesség kedvéért. Ha nem kombinálják más módszerekkel, gyakorlatilag a vicckategóriába tartoznak a 30-as övezetek és társaik. Viszont a sebességmérő táblánal azért visszavesz kicsit az ember. 

 

Fekvőrendőr

Rengeteg fajtája van. A földbe csavarozott, foghíjasodó fémtől, a direkt foghíjason és a gumidöccenőn át az aszfaltbuckákig. A legbrutálisabbak olyan szélesek/magasak, hogy fennakad rajtuk a gépkocsi, mint a T-34-es a tankcsapdán.

Álló rendőr

Aki gyorsan megy, azt jól megbünteti a lakóövezetben.

 

Kamera

Ugyanolyan, csak könnyebb ellopni, viszont nehezebb megvesztegetni.

 

Zsákutcásítás, egyirányúsítás

Ízléses virágládákkal, kellemes Demszky-karókkal (vagy Pokorni-/Mitnyán-/Molnár-sziklákkal), hangulatos betonelemekkel esetleg egy fekvőrendőrön fennakadt autó roncsával lezárjuk az utca közepét vagy egyik végét. Valamivel kevésbé durva, kevésbé hatékony, viszont a gépkocsi-közlekedést is kevésbé fejre állító módszer az egyirányú utca.

 

Útszűkület

Ezt inkább a nagyobb forgalmú útszakaszokon alkalmazzák. A szűkítés lehet az út közepén sziget (pl. egy zebránál) vagy valamelyik szélen félsziget, virágládával, fával, miegymással. jobbról balról elég sűrűn befogazva szlalompályává alakítják az utcát.

 

A felosztást persze lehet finomítani a magasított zebráktól az ilyen izékig, a macskaköveken át a buborékos bevásárlószatyrokat idéző útburkolatokig (lásd kis képet a wikipédiáról nyúlva).

 Na és persze várjuk az Önök ötleteit is Nyájas Olvasók!

Hogyan lassítana/lassulna legszívesebben?

FRISSÍTÉS! Mint Cradle figyelmeztetett rá, a körforgalmat kihagytuk, pedig az a kedvence. Aki szerint szintén ez a legjobb módszer, legyen szíves kattintson az egyébre!