A Tankcsapda körút Zuglóban 1. Mi a helyzet most a Nagy Lajos király útján?

2009.01.12. 18:05

Panelházsor, de nem lakótelep

Tudta Ön, hogy a Nagy Lajos király útjának egyik végén volt a világ legnagyobb Gyurcsány-feje? Tudta Ön, hogy a másik végen az ország egyik legnagyobb forgalmú bevásárlóközpontja van? Tudta Ön, hogy éppen melyik az Ön sávja, amikor végigautózott rajta? Mi azonban nem ilyen okokból foglalkozunk ezzel a zuglói úttal, hanem mert hatalmas lehetőségek rejlenek benne - egyelőre kihasználatlanul. Lássuk mi minden fog történni és mi minden történhetne itt az elkövetkező két évtizedben!

Bosnyák északról
Emberléptékű lakótelep
A Kassai tér közelében
A villamos egyik oldala csak úgy ott van hagyva
Állítólag a tankok miatt ilyen
Kusza
Csonkatornyú templom
Panel, fasor, ösvény, gyep, sín, út
Átmenet
A kapu mögött zöld udvarok
Pizza aláépítés
Meddig maradnak?
Inka

Az Urbanista indulásakor elhatároztuk (ez most nem a szokásos királyi többes, tényleg többen), hogy bemutatunk kis mikrokörnyékeket, "neighborhoodokat", amelyeknek nincs is igazán jó magyar neve. El is neveztük őket ünnepélyesen városnyolcadoknak (mivelhogy egy negyednél kisebbek). Aztán nem csináltunk semmit és most, hogy elkészült az első, azonnal fel is rúgtam a koncepciót. A Tankcsapda körút ugyanis nem pár, csak egy utcás nyolcad - viszont jóval nagyobb a többi bemutatásra tervezett környéknél.

A Nagy Lajos király útjának baromi jók az adottságai. Igaz ha most végigmegyünk rajta (az első felét még december elején, a másodikat január elején fényképeztük), nem fog el minket a lelkesedés, hogy azonnal ideköltözzünk. Azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy van pár egész kellemes része. Nem mondom, hogy tuti befektetés lenne a Nagy Lajos fejlesztésére spekulálni, de talán észre veszi valaki, hogy milyen remek kisvárosi körutat lehetne kialakítani belőle és nem puskázzák el a lehetőséget. Egyelőre rengeteg az üres telek, a dózerolásérett romos épület, újépítésű alig akad és építkezés jelenleg csak két ponton folyik rajta, pedig fantázia van benne.

Miért Tankcsapda?

Na akkor nézzük. Az egésznek van valami körúti hangulata, talán a kanyartól, talán villamostól (főleg, ha a hármas tényleg körutasabb irányt vesz, mondjuk Csepelen keresztül átvezetik végre Budafokra). Középen fut a villamos - olyan, mintha eredetileg azt tervezték volna, hogy mindkét oldalán autók járjanak, de aztán csak az egyik oldalát aszfaltozták le. Azaz dehogyis aszfaltozták le, jelentős szakaszai ma is macskakövesek. Városi legenda szerint (na jó egy kerülettel arrébb, a civilben teherautó-sofőr közös képviselőnk mondta) azért hagyták meg ezt a burkolatot, hogy erre mehessenek rajta az orosz tankok ha fel kell vonulni. Mondjuk, ha már fel kell vonulni egy orosz tanknak, akkor nem tudom, miért épp ezen a vonalon vonul (honnan hova?), arról nem is beszélve, hogy azt hittem, a tanknak az a lényege, hogy mindenen átmegy. Mindegy, ha valami csoda folytán igaz is lenne, mentségnek már azért elég gyengécske, lassan húsz évvel az oroszok kivonulta után. Jelenleg inkább tankcsapdára emlékeztet a terület, mintsem katonai felvonuló térre, ráadásul az ellenség megtévesztésére az út néhol keresztezi a síneket, illetve a sávok is (legalábbis az arra ritkán járók szemével nézve) kissé furcsán változnak. A Tankcsapda körúton a villamossínek másik oldala csak úgy ott van hagyva, és hol földes útként, hol parkolóként, hol parkként funkcionál, és a legtöbb helyen nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az egésznek valami elhanyagolt hangulata legyen. Bár azért ebben legfőbb szerepe mégis csak az épületeknek van.


Csonka tornyú templom és kellemes lakótelepek

Egy-két kivételtől eltekintve nincsenek szembetűnően jó épületek a Nagy Lajos királyon. A nagy kivétel számomra negyvenes évek stílusát tükröző Bosnyák téri templom, amelyik még a soha meg nem épült torony nélkül is nagyon nagy hatású. (Sőt lehet hogy csak megszokás kérdése, de nekem sokkal jobban tetszik így, csonka toronnyal, mint a tervezett csúcsossal). Rimanóczy Gyulának egyébként nem ez az egyetlen remek budapesti temploma, a pasaréti is elég jól ismert.

Az épületeket nézve a déli szakaszon - az Örs vezér tere és az Egressy tér között - a lakótelepek uralkodnak, de mégis ez a legrendezettebb része az útnak. Nem csak az egységes kép, hanem sokkal inkább az itt még egyben lévő fasor miatt is. A keleti oldalon a panelek a meghatározók kisebb nagyobb megszakításokkal - többségük négyszintes, időnként tarkítva egy-egy monstrummal. Van egy egész szellemes áthidaló épület egy kétszintes csréptetős házikó, meg egy tízemeletes ház között (már amennyire ezt meg lehet szellemesen oldani). A másik oldalon egy darabig kertes társasházak vannak, majd következik egy cseréptetős lakótelep, ami talán a legélhetőbb része az útnak. Van egy szép tornyos kapus "bejárata" a legalább félévszázados lakóparknak, belül pedig nagy zöld felületek. A később következő csúsztatott zsalus négyszintesek is ezt a hangulatot viszik tovább a laza parkos elrendezéssel. Hangulatában az Örs vezér térihez hasonló (melynek szerkezetéről Városképpék írtak).

Innentől kezdve három-négyszintes leginkább zárt utcafrontú társasházak következnek a huszadik század legkülönbözőbb időszakaiból. Olyan mint egy kisváros főutcája, egy-két valóban szellemes megoldással (például a téglaburkolatú pizzázóbeépítés az egyik lakóház földszintjén). Ám többségükben nincs semmi különös, leginkább állagukban van eltérés, viszont egyértelműen meghatározzák, milyen is legyen (milyen is lehetne) ez a körút. A legeredetibb a Bosnyák tér környéke, a már említett templommal, a parkocskával, a remízzel, néhány klasszabb épülettel.

Az utat a Kassai tér zárja le, amely nem igazán tér, viszont van rajta Gyurcsány-fejjel híressé lett lakótorony, egy katolikus, meg egy "inka" templom, amely jelenleg valami kaszinószerű szórakozóhelyként funkcionál.

Tömegközlekedése kifejezetten nyerő. Ahhoz képest, hogy egy külvárosi útról van szó, végigmegy rajta egy rakás busz és majdnem végig a már emlegetett hármas villamos. Egyik végén ott a kettes metró és a gödöllői HÉV végállomása, a másikon meg az autópálya. Több ponton keresztezi troli és a város legfontosabb buszcsaládja, a hetes. Arról nem is beszélve, hogy egyszer talán ideér a négyes metró is.

Most pedig Hölgyeim és Uraim adásunkat megszakítjuk, de hamarosan folytatjuk a Tankcsapda napokat az Urbanistán! Nem sokára jönnek a fejlesztési lehetőségek, az ingatlantippek és egyéb apróságok.

Tankcsapda körút:

1. Mi a helyzet mostanában a Nagy Lajos király útján?

2. Ingatlanpiaci körkép

3. Fejlesztési lehetőségek

4. Feliratok a Nagy Lajoson