Most akkor mi lesz a Budai vár alatti mélygarázzsal? A fejlesztő kivonul Magyarországról

2010.06.30. 08:20

Kép460Már maga az a tény, hogy a Budai vár alá mélygarázst kezdtek építeni, elég sok emberből indulatokat váltott ki. Ennél jobban már csak az dühített fel sokakat, amikor az építkezést abbahagyták és ennek hatására repedezni kezdtek támfalai. A fejlesztést végző bécsi székhelyű Wipark eddig másfél milliárd forintot költött el rá, de úgy tűnik most fogyott el a türelmük/pénzük és kivonulnak egész Budapestről, hátrahagyva a városszerte üzemeltetett hét garázsukat 2000 férőhellyel - írja a Napi Gazdaság.

A hét működő parkoló közt elég jó elhelyezkedésűek is vannak (ilyen például  MOM Parké, vagy a Krisztina körúti), amelyeket állítólag még a "kakukktojás" budavárival együtt is nagyon megéri megvenni. A garázsokat zárt körben hirdették meg eladásra, három jelentkező van rá: egy osztrák ingatlanbefektető, egy berlini szakmai befektető (Conti Park) és a Parking Kft., a fővárosi önkormányzat száz százalékos tulajdonában álló közlekedésszervező cég.

Mint a Napi Gazdaság írja:

 

A budai várfal mellé tervezett háromszintes, több mint 310 férőhelyes mélygarázs beruházását a Wipark a Raiffeisen Ingatlan Zrt.-vel közösen indította 2007-ben.  Az eredetileg 2 milliárd 250 millió forint értékű beruházás a tervezettnél jóval drágábbnak bizonyul. Eddig a földmunkák készültek el több mint 1,5 milliárdos költséggel, a befejezést pedig a műszaki problémák mellett a gazdasági válság is hátráltatja. Az elkészült "várgarázs" egyébként állami tulajdonba kerülne, a Wipark és a Raiffeisen közös cége viszont 90 éven át üzemeltetheti a mélygarázst - feltéve, ha egyszer elkészül.

 

És ami a piaci helyzetet illeti:

 

A fővárosban jelenleg 14-15 ezer parkolóházi férőhely található. A legnagyobb fedett parkoló az Arena Plaza garázsa, amely egy időben 2800 kocsit képes befogadni. A statisztikák szerint a Wipark kezelésében van a negyedik legnagyobb budapesti mélygarázs: a MOM Parkban 1200 autónak van helye.

 

Ha piaci áron (vagy az alatt) kelnek el az ingatlanok, akkor részemtől a Parkingra szavazok. (Természetesen a Parking egy fillért nem tenne az üzletbe, azt konzorciumi tagok, osztrák bank, stb. adná, ők a szaktudást vinnénk magunkkal). A parkoltatás profitot termel, akkor pedig miért ne termelne nekünk, de persze nem csak ezért lenne jó, ha önkormányzati kézbe kerülnének a garázsok. Sokkal egyszerűbb lenne harmonizálni a közlekedés-, illetve parkolásszervezést, ha ez a 7-8 mélygarázs is a főváros kezén lenne. Na persze ehhez jó lenne tudni azt is, hogy mennyibe fáj a budai projekt befejezése, mert az sem lehet véletlen, hogy az osztrákok kitáncoltak...