Minek egy zsákfalunak elkerülőút? Újabb fura beruházás Csömörön, bónusz természetkárosítással?

2011.11.16. 16:00
 
Csömöri láp

Nem tudom mennyire jó hely Csömör, de az mindenképp szimpatikus, hogy igen nagy a civil aktivitása! Legalábbis itt az Urbanistán igen sokat szerepel a település, és szinte mindig valamilyen olvasói levél kapcsán. Ezúttal egy neve elhallgatását kérő olvasónk írt kétségbeesetten egy útépítés ügyében, mely szerinte nem csak felesleges, de természetromboló is:

 

3 év kell úgy tűnik, hogy elinduljanak azok a folyamatok Csömörön is, amelyek az M0 régebbi szakaszain már lezajlottak (Dunakeszi rulez). Egyelőre még „csak” egy bekötőútról van szó, ami a közlekedési gondokat hivatott megoldani. Ha valaki nem ismeri Csömört, akkor tudnia kell, hogy nincs átmenő forgalma.

Úgy tűnik, maga termel ki akkora autós áradatot, és áldja meg vele nap mint nap Budapestet, hogy már önmagának is kezd sok lenni. 

Ezért az előző vezetés kitalálta, a mostani pedig megvalósítja. Csakhogy pont a község legfontosabb természeti értéke mellett, és részint keresztül, ami jelenleg az egyik legfontosabb pihenőhely a környéken. Rengetegen járnak ki futni, biciklizni, és igen közel esik a horgásztó is. Ráadásul ez az egyedüli hely, ami turisztikailag fejleszthető lenne.

Közlekedési szempontból megcáfolható, hogy kell-e, mert végre kezd leesni Budapesten, hogy a közösségi közlekedést kell támogatni. Ebből a gondolatmenetből nem marad ki a Gödöllői HÉV, és így várhatóan a csömöri szakasz sem. Akkor joggal fogják kérni Csömört, hogy támogassa a beruházást.  

De vajon lesz-e Csömörnek pénze erre, ha beleölte egy fölösleges útba a pénzt, annak ellenére, hogy hatalmas csömöri adósságról beszélnek, és jelenleg a meglévő úthálózatát sem tudja fenntartani (nagy nehezen felújították a jelenlegi főutak egy részét, a többi csapnivalóan rossz)? Továbbá ha ez utóbbira alig képes, hogyan fogja majd 10-15 év múlva felújítani a most megépülő szakaszt? Ennek ellenére már beleölte a pénzét, mert a területet az útnak kisajátította, és elvileg az út megépítése a NIF feladata. 

Talán nem is ez lenne a nagy gond, mert egy út esetleg nem tesz olyan nagy kárt egy védett területben. De megeshet, hogy jövőre beépítik az út melletti mezőt, ami ugyanannyira közel lesz a védett területhez, talán a másik felét ipari parkká nyilvánítják, és talán ettől ugyanarra a sorsa jut majd, mint a dunakeszi láp.

És talán akkor már nem azon a Csömörön fognak lakni ezek az emberek, hanem egy sokkal rosszabban, mint néhány éve, amikor még el tudtak menni sétálni, futni, lovagolni, stb. a mezőre.

És talán akkor beljebb költöznek a szomszédos XVI. kerületbe, mert az ugyanazt a kertes övezetet adja, de jobb a közlekedés, gyorsabb bejutni a városba, és van éjszakai járat is. 

Talán akkor majd elgondolkoznak rajta, hogy rossz volt megépíteni az utat, és akkor végiggondolják azt, hogy miért annyira nagy a forgalom falun belül is. Eltöprenghetnének azon, miért is létesült egy rakat parkolóhely az elmúlt években a főutcákon a gyalogosok kárára, és miért történhet meg, hogy az úttestet ugyan felújítják, de mellette marad a 20 éves, össze-vissza álló lapokból lerakott járda.

 

Csömöri láp

 

Csömöri láp

Mint levelében írta:

Az első képen az a földút látható aminek a helyén lesz az 1X1 sávos bekötőút, a másodikon az M0-ás melletti szervízút, a harmadikon maga a védett terület (aminek szintén az elején a földútból aszfalt lesz).

Csömöri láp