Miért nincsenek sétálóutcák Budán? Az önkormányzatok lustábbak, mint Pesten vagy tényleg nincsen rá igény?

2011.12.11. 09:49

DeCcArD: P15008941

Nagyon izgalmas kérdést vetett fel, egy napokban megjelent írás: miért nincsenek Budán sétálóutcák? Míg Pesten egyre-másra alakítják ki a forgalomcsökkentett övezeteket, a Duna jobb partján - egy-két kivételtől eltekintve (Lövőház utca, Sirály utca) - nem nagyon történtek lépések ez ügyben. Vajon miért? Lusták az önkormányzatok vagy tényleg nincs szükség fejlesztésekre?

Sétálóutcát ott érdemes kialakítani, ahova van miért menni az embereknek, ahol amúgy is szívesen járnának, csak épp az autók miatt nem teszik. (Ha nincs különösebb oka arra járni senkinek, csak azért mert egy utca sétálós, még nem fog megtelni élettel. Az USA-ban egymás után szüntetik meg a rosszul tervezett sétálóövezeteket, pedig ha megfelelően vannak kialakítva ezek, akkor ott is szükség van rájuk - mint azt New York közösségi tereinél láthatjuk.)

Az említett cikk miután végigveszi a sétálóutcák kialakulásának rövid történetét, rátér a lényegre: Budán történelmileg nem volt annyi korzózós útszakasz mint Pesten (kivétel lehet a Fő utca, a Bástya sétány és a krisztinavárosi Horváth kert). Ugyanakkor jóval kevesebben is laktak ott, mint a Duna bal partján, mely a kereskedelem és a közélet központja volt akkoriban. (Ma is jellemző, hogy mondjuk szórakozni Pesten lehet inkább: jóval több a színház, mozi és hétvégén is ott van éjszakai élet.)

Persze más ellenérvek is lehetnek, amelyek nem kerülnek szóban az elemzésben. Például, hogy Budán sok olyan szakasz van, amelyek nem sétálóutcák ugyan, de mégis csak gyalog használhatók. Ilyenek a lépcsők, amelyek egész sok helyen megtalálhatók, nem egy közülük hangulatos terecskévé bővül. Vagy ott van a Vár, melynek nem csak a forgalomtól sorompókkal lezárt magjában lehet sétálni az utcákon, de akár az oldalában futó utcák némelyikén is.

Rengeteg park, liget, zöldfelület van, melyekben sétálni lehet (s melyeknek beépítése épp úgy felmerült a közelmúltban, mint zöld gyűrűvé kapcsolásuk). A teljesség igénye nélkül, mondjuk csak a “budai körút” mentén fekvők: Mechwart liget, Millenáris, Városmajor, Vérmező, Gellért-hegy. Ha nagyobb körívben gondolkodunk, akkor Gesztenyés kert, Sas-hegy, Budai Arborétum, Feneketlen-tó, Egyetemisták parkja.

Ettől persze még lehetnének valódi sétálóutcák Budán is. Mint írják:

 

“Az elmúlt években igazi sétálóutcává válásra talán a Fő utcának lehetett volna a legnagyobb esélye, de ezt az I. kerületen belüli politikai csörték, illetve a lakosság ellenállása a ’90-es évek második felében megakadályozta. Budán “jobb híján” maradtak a másodlagos megoldások, mint a Lövőház utca adott szakasza.”

 

“Egészen érdekes benyomást szerezhetnek Budapestről például azok az olasz turisták, akik a Várbazár melletti lezárt járdán, az úttest szélén egyensúlyoznak a kellemes őszi szmogban, talán a Clark Ádám térre tartva. Persze átmehetnének a másik oldalra, ahol egy nagyon vonzó, rendkívül tágas kb. egy méteres sáv áll a gyalogosok rendelkezésére. Egyik oldalon kőkorlát, ami az alant húzódó „rakpartsztrádától” választ el, a másikon – közvetlenül mellettük – biciklisek húznak el nagy számban. Ennek köszönhető az az érdekes jelenség, amikor nem autók, hanem gyalogosok kerülnek dugóba. “

 

“Mindezek ellenére a nemrég beharangozott Várbazár-felújítás, illetve a szélesebb körű Várnegyed-fejlesztés most egyeztetés alatt lévő tervei nem tartalmaznak újabb sétálóutcát, annak ellenére, hogy a Várnegyed „közlekedési viszonyainak rendezése” – bármit is jelentsen ez a Pest és Buda közötti hajóútvonalon kívül – felmerült.”

 

“Szintén nem tartalmaz komolyabb mértékben sétálóutcává, sétatérré történő alakítást a Budai Vár bejárataként szolgáló Széll Kálmán tér most már biztossá váló rendezése (a Várfok utca egy része lehet sétány, illetve némileg gyalogos-barátabbá válik maga a tér), de környékéhez sem nyúlnak hozzá. Pedig a korábbi grandiózusabb tervekben, melyek a tér tágabb környezetét is érintették, felmerültek barátságosabb megoldások (többek között a Retek utcai tömb bontása, új metrókijárat, parkosítás, de még villamosok, autók alagútba terelése is).”

 

Szerintetek kellenének sétálóutcák vagy forgalomcsillapított övezetek Budára? Ha igen, hova? (Nekem például régi álmom a Batthány tér méltó helyreállítása, hogy ne egy lepukkant buszpályaudvar, hanem egy gyönyörű vízparti barokk főtér legyen csodás panorámával)               

/Fotó: DeCcArD/