Új közlekedés Zuglóban: "jelentős beruházással veszélyesebb kereszteződések jöttek létre, mint amire bárki számított"

2012.11.20. 09:10

Laky Adolf kerekparsav

 

Nagy átalakításokat hajtottak végre a budapesti Herminamező utcáin: védett utat jobbkezesítettek, egyirányú forgalmakat forgattak meg, kétirányúakat egyirányúsítottak, kerékpársávokat és fekvőrendőröket alakítottak ki. Kedves olvasónk, Unc3ns0RED szerint az eredmény katasztrofális zűrzavar lett. Rengeteg fotót és összesen három levelet küldött a témában, melyet most összeszerkesztve olvashattok. Nektek mi a véleményetek? Jártatok arra mostanában? Tényleg ennyire rossz a helyzet?

Tisztelt Szerkesztő!

Azért "ragadtam" billentyűt, hogy egy eléggé zavaró - bár most még épp kialakítás alatt álló - problémás közlekedési rendszerről adjak hírt, illetve a Zuglóban élők, dolgozók, vagy csak az éppen erre járók mivel fognak találkozni rövidesen. 

A problémás környék, az Erzsébet királyné útja - Róna utca - Thököly út - Mexikói út által határolt területen kerül kialakításra.


 
Zűrös közlekedés?
 nagyobb térképen való megjelenítése. (Bár nem ide tartozik, de egészen bájos, hogy a Google Maps se tudja eldönteni, hogy Columbus vagy Kolumbusz. - dá)

Azt korábban is tapasztalhatták már az erre közlekedők, hogy több utca szélessége - és az egyik oldalon parkoló gépjárművek - miatt nem alkalmas a kétirányú közlekedésre, mégis ilyen forgalmi rend volt már évtizedek óta itt. Ilyen, a Kolumbusz utca és a Laky Adolf utca.

Ha épp udvarias volt az egyik-másik autós, akkor felváltva szembe tudott közlekedni két autó, de egyszerre semmiképp nem fértek el.

A másik fő probléma, az Amerikai út (mint védett útszakasz) és az arra merőleges kisebb utcák találkozása, ahol gyakoriak voltak az ütközések, vagy a balesetveszélyes helyzetek. Ilyen a Bácskai - Amerikai sarok, vagy a Korong - Amerikai sarok.

Úgy érzem, hogy most egy elég jelentős beruházással sokkal balesetveszélyesebb kereszteződéseket hoztak létre, mint amelyre bárki számíthatott volna!

Ugyanis:

1. Megváltoztatták az utcák (Laky Adolf, Kolombusz) menetirányát, amelyet csak egy kihelyezett behajtani tilos tábla jelez, tehát a rutinos sofőrök csak az utca közepén veszik észre, hogy gyanusan nem arra állnak a gépkocsik, mint szoktak

2. A Kolombusz utca egyirányú lett a Korong utcától az Erzsébet királyné útja felé, valamint a Thököly út felé

3. A Laky Adolf utca egyirányú az Erzsébet királyné útja felől (!) a Korong utca felé

4. A korábban védett útvonalként funkcionáló Amerikai út kereszteződéseiből egyenrangú útkereszteződéseket csináltak - a korábban említett módon - viszont a pár éve kialakult parkolási rendszerhez nem nyúltak, ezügyben semmilyen fejlesztés nem volt. Jelenleg az Amerikai úton, jellemzően a Korong utca és az Erzsébet királyné útja közötti szakaszon ahol nincs az út és a járda között szegélykő ott úgy parkolnak a gépkocsik, mint az ökörhugyozás (elnézést a profán hasonlatért!). Ezzel sajnos még nem foglalkoztak, csak a kereszteződésekkel.


A környéken sehol nem helyeztek ki tájékoztató táblákat, a megváltozott menetirányokkal kapcsolatban, ezért 2 nappal a megfordított behajtási irányú Laky Adolf utcában rendszeres az egyirányú utcában a szembeforgalom! Ráadásul, a kerékpárosoknak is kedveztek azzal, hogy az egyirányú utcába szemből beengedik őket..

Az Erzsébet királyné útján, a Laky Adolf utcába való behajtáshoz a KRESZ-táblát az úttorkolattól kissé beljebb helyezték el (szerintem), így aki a Mexikói út felől érkezik, az csak akkor láthatja az egyirányú behajtáshoz a táblát, amikor már a kereszteződésben (Erzsebet_kiralyne_Laky_Adolf_sarok.jpg) van...


Fekvőrendőr mizériában szenvedtek a tervezők, de nem az ésszerű megoldásokat találták meg, hanem az elnagyolt terveket részesítették előnyben:

 

Korong Amerikai sarok 4

  

  • A Korong utca - Amerikai út találkozásánál úgy alakították ki a veszélyes zónát, hogy az Amerikai útra díszkőből ráépítettek egy kb. 30 cm magas szintemelést, amely száraz időben biztos praktikus, de hóval fedve télen garantált balesetveszélyes (lecsúszás) helyzetet fog teremteni

  • A védett útvonalon közlekedőknek is jelentős a szintemelkedés, tehát ezen csak a sebesség csökkentésével tudnak áthajtani, emiatt a keresztirányból érkezők át fognak vágni a lassabb gépkocsik előtt... Mint ezt már most is teszik, pedig még át sincs adva az útszakasz!
  • Ráadásul a Korong utcából, a Mexikói út irányába közlekedőknek, pont a szintemelkedés miatt - és az Amerikai úton eddig is az út szélén parkoló gépkocsik miatt - jobbra sokkal nehezebb a belátás, mert a sofőrnek felfelé és jobbra kell figyelnie, ha be szeretné látni a kereszteződés jobb oldalát.

  • Fekvőrendőrökkel teleszórták az egész környéket, amelyeknek a sebesség csökkentése lenne a feladatuk, de ahhoz nem jelentős a méretük, így viszont minek kellettek?

  • Bár az útszakaszokra kitáblázták a 30 km-es sebességkorlátozást, de tudjuk, azért ezt nem fogják betartani


Úgy érzem, hogy a tudatos városépítés és a közlekedés segítése nem mindig van összhangban, így itt is csorbát fog szenvedni, mert ahelyett, hogy a gyorsabb közlekedést segítené, még be is tart neki. Nem lett volna célravezetőbb, a veszélyes kereszteződések elé dupla (fém) fekvőrendőrt felszerelni, a védett útvonal zavarása nélkül? Vagy fényvisszaverő felülettel kezelni a balesetveszélyes gócpontok megközelítését?

Most úgy néz ki ez a terület, mint ahogy a régi jó mozgalmi dalban volt "...hegyek között, völgyek között..."

Az Erzsébet királyné útja - Laky Adolf utca sarkán készült fotókon láétszik, hogy az egyirányú utcában kialakították / felfestették a forgalommal szemben közlekedő kerékpárosoknak az útvonalát. Mindezt persze úgy, hogy közben az utca bal oldalára egy megállni tilos táblát is kihelyeztek... ami több szempontból is fel fogja borzolni az ide behajtók idegeit:

  1. az utcában van az Országos Idegsebészeti Tudományos Intézet (link), ahová nap, mint nap legalább 20-30 gépkocsi megy (hol fognak parkolni?)

  2. a kórházzal szemben működik a Főkefe Nonprofit Kft (link), ahol elég sokan dolgoznak, nagy a forgalma, sőt elég sok csökkent munkaképességű dolgozó jár oda, akik szintén az utcában parkolnak (már, ha egyáltalán autóval tudnak járni)

  3. A kórház utáni intézmény a Scheiber Sándor Gimnázium és Általános Iskola (link), amelynek szintén elég jelentős gépkocsiforgalma van, tanárok és diákok egyaránt parkolnak (többnyire az iskola előtt, de sokan a kórház környékén is)

  4. A legfontosabb, hogy az utcában nincs jelentős kerékpárfogalom, ami indokolná a ellentétes irányú kerékpárforgalom kialakítását, másodsorban a megállni tilos kresz-tábla hatálya alatt - már csak megszokásból is - parkoló autósokat valószínűleg a holnapi naptól bilincselni fogja a Közterület Felügyelet.


Így nem csak a közlekedés megváltozásával együttjáró kellemetlenségeket kell elviselniük az utcába behajtó autósoknak, hanem azt is, hogy parkolni (szabályosan) már nem fognak tudni, illetve sokan lesznek, akiket bilinccsel és persze a hozzá tartozó feljelentéssel egyetemben fogják "megjutalmazni" a Közterület Felügyelet járőrei.

Belegondolni is rossz, hogy akár fiatal, akár idős, beteg embereket a hozzátartozójuk behoz a kórházba, vagy kivizsgálásra és kifelé jövet bilincset talál az autóján...

Üdvözlettel,
Unc3ns0RED

Olvasónk valamennyi képet itt nézhetitek meg a fejlesztésről