Rogánék a romkocsmákat tekintik a követendő példának. A Váci utca újramárkázása mediterrán arculattal és CBA-étteremmel

2013.04.18. 10:18
36 hozzászólás

zoliber: Ingyen

Fotó: Zoliber Ingyen című képe az Indafotóról.

Sajnos nem tudtam elmenni tegnap az V. kerületi önkormányzat sajtótájékoztatójára, ahol bejelentették a Váci utca nagy "rebrandingjét". Pedig szívesen megkérdeztem volna, hogy miért egy másik utca, sőt egy másik városrész borozójában tartják a rendezvényt, ha már... Na de nem leszek negatív, ugyanis alapvetően örülök a bevásárlóutcák erősítésének, Belváros-Lipótváros köztérfejlesztéseit pedig többször is méltattam. Lássuk hát a sajtóanyag alapján, miről is esett szó - ám előtte vegyük sorra az előzményeket és a helyzetet.

Év elején a CBRE sajtóreggelijén kiemelt szerepet kaptak a bevásárlóutcák. Ott is elhangzott, hogy a turizmus - mindenféle irányból nézve - jól teljesítő ágazat idehaza, és ezeknek épp ezek a helyszínek lehetnek a célpontjai. Ezen a téren egyértelműen előnyben vannak a plázákkal szemben. Ahogy akkor leírtam:

 

"A legnépszerűbb kiskereskedelmi utcákban –  Váci, AndrássyDeák (Fashion street) – nagyjából a látogatók fele külföldi, a fele magyar. Ám nem szabad elfeledkezni a belföldi turistákról sem: a vidékről Budapestre érkezők jelentős része felkeresi ezeket a helyeket.

A Váci töretlenül tartja jó pozícióját, még akkor is, ha jelentősen csökkentek az árai. Sok kis bolt presztízskérdésnek tartja, hogy jelen legyen itt, és inkább itt maradnak, mintsem takarékossági okokból elveszítsék nehezen megszerzett helyüket. A 2012-ben érkezett új boltokkal (ReservedGEOX + Massimo Dutti) és a 2013-ban nyíló Deichmann-nal gyakorlatilag megtelt az utca. Ráadásul épp a napokban döntött az önkormányzat a Váci újraburkolásáról."

 

Nem csak az örök vetélytárs Andrássyval szemben erős a Váci, hanem a kerületen belüli új trónkövetelőkkel szemben is:

 

"Bevallom a Belváros Új Főutcája – a számos kritika ellenére – szívemnek igen kedves fejlesztés. És hogy mennyire váltotta be a reményeket? Nos aki azt hitte, hogy a Váci szerepét átveheti, vagy veszélyezteti annak presztízsét, annak csalódnia kellett. Ám ez nem azt jelenti, hogy ne indult volna el az élet az újrapozicionált várostengelyen. Megjelent egy-két új bolt is, de a valódi fejlődést a szolgáltatások terén érték el.

A CBRE elemzői szerint a Ferenciek tere átalakítása fog komoly előrelépést hozni és már a Március 15-e tér átalakítása is érezteti a hatását. A Palazzo Dorottya (melynek az útkereséséről a WAMP kapcsán már esett szó) fogadja be a Costest, ami azt jelenti, hogy Európa keleti felének legtöbb Michelin-csillagos étterme itt lesz egy sarokra egymástól. Ezzel érdekes forrponttá alakulhat a Vörösmarty tér és a Dorottya utca."

 (A teljes összeállítást a bevásárlóutcák harcáról itt olvashatjátok.)

   

A fentiek ismeretében nyitottam hát ki a sajtóközleményt, hogy vajon milyen rebradingre, újrapozicionálásra készülnek az ötkeresek. 

Az anyag először is végigveszi az északi Váci utca egykori értékeit (csak itt voltak exkluzív üzletek, ez volt az első komoly sétálóutca és a végén a két tér - Ferenciek és a Vörösmarty - valódi találkozópontot jelentett), majd megállapítja, hogy az elmúlt tíz évben ezek kissé megkoptak.

Bár már eddig is elég bő lére volt eresztve a közlemény, ám innentől nekilódul és tele lesz olyan fordulatokkal, hogy "látogatók felé történő következetes, szakmailag magas szintű kommunikációjának megvalósításában", meg "hosszú távú stratégián alapuló arculat", sőt "együttműködés eredményeképpen lehetőség nyílik egységes marketingkommunikációra valamint az egységes pozícionálás hozzájárulhat".

A sűrű maszlagból annyit lehet kihámozni, hogy létrehoznak egy Bevásárlónegyed Nonprofit Kft.-t, amely majd klaszterként fogja össze a Váci utca és környékének boltjait, de pontos szerepéről nem derül ki semmi.

A sajtóközlemény katartikus lezárással fejeződik be, miután végigveszi a nagy példaképeket a bécsi a Mariahilferstrassétől a londoni West Endig és a Regent streetig:

 

"Budapesten is találhatunk már korábbi példát hasonló összefogásra: az Élő Erzsébetvárosért Egyesület tagjai közösen lépnek fel annak érdekében, hogy az ún. romkocsmák környékét önálló budapesti egységként kezeljék."

 

Kétszer is el kellett olvasnom, hogy elhiggyem: Rogán Antal, aki néhány hónapja még a romkocsmák ellehetetlenítésén fáradozott, most példaképként emlegeti őket. Hurrá!

Sajnos ennél az emelkedett pontnál véget ér a közlemény és már elszontyolodtam, hogy ennyi volt az egész bejelentés, ám kiderült, hogy a lényeget elfelejtették elmailezni a távol maradóknak. Szerencsére az Index-cikkéből kiderül egy-két dolog, ami elhangzott még a sajtótájékoztatón (csak tőmondatokban foglalom össze a lényeget, a többiért kattintsatok át):

  • a cél az, hogy a Belváros Új Főutcája projekthez kapcsolódva kereskedelmi központtá váljon a Váci utca mellett a Bazilika előtti Szent István tér, a Zrínyi utca, a Vörösmarty tér és a Dorottya utca is. A projektből kimarad ugyanakkor a Váci utca déli szakasza, ezzel bevárják a Március 15. tér átépítését

 

  • a kerület a projekthez kapcsolódó kommunikációs feladatokra 2013-ban 200 millió forintot különített el, de „ha sikeres lesz, akkor lehet növelni a keretet”,

  • az új Váci utca „virtuális bevásárlóközpontként” működne, új logóval, ingyen WiFi-vel, a parkolási lehetőségeket is integráló informatikai rendszerrel. Egységesítenék az üzletek kiárusítási időszakait (habár ez többnyire önszerveződő módon magától is működik), és valószínűleg több nyugat-európai ország gyakorlatához hasonlóan lenne hivatalos bevásárlónap is (csütörtök vagy péntek), hosszabb nyitvatartási idővel.

  • az új Váci utca természetesen a közösségi médiában is megjelenne, valamint heti, havi rendszerességgel jelentkező eseményekkel is igyekeznének erősíteni a helyi és külföldi vásárlók kötődését. A közbiztonságra külön közterület-felügyelői különítmény ügyelne.

Az arculatról több szó is esik:

"Az új logónak két formája lesz: az egyik a most első ízben kiadott, várhatóan negyedévenként jelentkező 'Váci utca bevásárlónegyed magazin' címlapján látható árnyékolt óaranyszínű kapitálisokból álló tipográfia, a másik pedig egy kis nyilakkal szegélyezett „v” betű.

Utóbbi szimbólum idővel az utca térburkolatán is meg fog jelenni minden üzlet előtt: a kerület tervei szerint októbertől újraburkolják az egész Váci utcát, amivel „mediterrán arculatot” szeretnének kialakítani, bármennyire idegennek is tűnik ez az elképzelés Budapest jelenlegi belvárosától."

Íme a logó:


Hogy a gyakorlatban hogy fog kinézni az átalakulás, azt még nem tudni, de a Váci utca déli részén mindenesetre megkezdődött. Amint mike from budapest skyscrapercityre feltöltött képén látszik, nagyon furcsa dolgot kezdtek építeni az 54-es házszámnál. Mint a kormányhivatal engedélyéből kiderül, "CBA-áruház és étterem" épül ide. Kíváncsi vagyok, milyen lesz.


Tényleg miért nem kötelező kirakni utcafronti látványterveket egy ilyen jelentős átalakításánál?