Mi hiányzik az átlátható parkolási rendszerhez Budapesten? Normális térkép? Vagy egyértelmű jelölések? Vagy minden jó így?

2014.01.07. 10:52

parkolas-1.jpg

Hogy a parkolásért fizetni kell, az rendben van. Még az is oké, hogy nem mindenhol ugyanannyit fizetünk. A közterületnek is piaci ára van: ahol kevesebb van belőle, ott drágább. Persze nem csak egyszerű piaci folyamatokról van szó, hanem közlekedésszervezésről, össztársadalmi érdekekről, de ezekbe most bele se menjünk. Fogadjuk el, hogy van és hogy nem mindenhol ugyanannyiba kerül.

Azt viszont semmiképpen nem fogadhatjuk el, hogy nem tudjuk, hol kell fizetnünk és mennyit.

Az egész problémát Bálint barátom vetette fel, hogy nem tudok-e valami normális GMaps-szerű térképet, amelyik naprakészen mutatja a tarifák alakulását. Nem tudtam. Ő is csak a Fővinform kissé elavult térképét linkelte nekem:

parkolas.jpg

Az elvileg hivatalos fővárosi oldalon található térképpel nem csak az a baj, hogy nem korszerű, hanem, hogy nem fedi a valóságot. Mentegetőzésül oda is írták, hogy tájékoztató jellegű, aztán ki is fejtik, hogy egyes helyeken nem vezették be az itt mutatott tarifákat.

Elég volt azonban csak néhány ismerősömnek megmutatni a térképet, hogy rájöjjünk, nem csak egyszerűen be nem vezetett tarifákról van szó, hanem komolyabb szívatásokról is. Ahogy Gábor írta:

 

Engem a 11. kerületben a Fadrusz utca és a Hamzsabégi sarkán büntettek meg, amit ez még nem mutat fizetősnek. Ehhez nagyon hiteles adatok kellenének, ami sajnos a közlekedési hatóságnál is csak egy papír alapú térképen van meg filccel besatírozva.

Egyben felhívta a figyelmemet arra, hogy van azért Googl Maps-alapú térkép a témában (Parkall), csak ugyanolyan elavult:

parkolas-allpark.jpg

Illetve van egy, ahol pontosan fel van tüntetve a szóban forgó zóna, de mivel az a kerület honlapján van, nem terjed ki egész Budapestre:


Nagyobb térképre váltás

Persze nem csak a jól követhető netes adatbázis hiányzik, hanem a helyszíni jelölés is. Miért olyan nehéz kibogarásznom, hogy mikor parkolhatok egy helyen, mint az ideiglenes bringasávoknál.

A KRESZ-átalakítás kapcsán is felmerült már a parkolás átláthatóbbá tétele. Realista7 - aki a sebességkorlátozások átlátható adatbázisának bevezetését is szorgalmazta - a következőt kommentelte:

Szerintem kötelezővé kellene tenni a fizetős parkolóhelyek határainak pontos kijelölését felfestéssel, és az országosan egységes, hiteles, naprakész nyilvántartást. A probléma a jelenlegi olcsó megoldással az, hogy 
1. nem tervezhetünk jól útvonalat, aminek a végén rendszerint egy parkolás van, mivel nem ismerjük a zónákat (díjakat, időszakokat, egyéb korlátozó szabályokat)
2. egyetlen kisméretű, jól-rosszul elhelyezett táblából, sokszor kanyarodás közben leolvasva(!) - ami szerintem lassítja a forgalmat és balesetveszélyes a gyalogosokra nézve - kell észrevenni a parkoló övezetek határát, és a díjköteles időszakot(!). Ha pedig a táblát elvétettük, akkor legtöbbször csak találgatni lehet, hogy díjköteles övezetben és időszakban vagyunk-e.

Megoldás: 
1. legyen végre minden egyes parkolóhely, illetve az egy vonallal bekeríthető összefüggő terület (több jármű számára) felfestéssel megjelölve, és legyen egyedileg azonosítható! 
2. Az azonosító, a díjköteles időszak és a díjzóna legyen mindenütt látható (pl. a felfestett vonal mentén, nagy terület esetén belül is, tervezetten).
3. A területeknek legyen egy országosan egységes, nyilvános (Interneten elérhető), hiteles, naprakész nyilvántartása (koordinátákkal, térképpel), a férőhelyek becsült vagy pontos számával, a díjzóna az idősávok, egyéb korlátozások, és az érvényes díjak megadásával, a parkolási társaság megjelölésével, elérhetőségével. Ami nincs így kialakítva, nyilvántartva, azért ne lehessen pénzt kérni!
Büntetni csak a konkrét azonosító megjelölésével lehessen!
4. Minden így kijelölt parkoló terület KRESZ szerinti vizsgálata legyen a fenntartó felelőssége azért, hogy aki oda leparkol, az ne legyen büntethető (hanem az önkormányzat, vagy a parkoló társaság)

 

Amihez Circus hozzáfűzte:

bár nagyon nem akarom Amerikát majmolni, de ez mondjuk jól ki van találva, meg egyértelmű is:
útpatka színekkel megjelölése parkoláshoz

  • piros - tilos megállni/parkolni
  • sárga - fizetős szakasz, megállás, időszakos parkolás lehetséges
  • fehér - nincs korlátozás, szabad megállás/parkolás

Amúgy például ha a parkolótársaságok közös adatbázist használnának, már az is sokat lendítene a dolgon. Legalább látszana, hogy valaki akart-e fizetni, vagy sem, és ha rossz helyen fizetett, akkor azt mondjuk hónap végén számolják el egymással.