A főváros lemond a 4-es metró folytatásáról? Jó ötlet-e a Budapest One megépítése?

2014.03.31. 20:15
49 hozzászólás

bpo2.jpg

A 4-es metró klassz, szép, szeretem, de azért azt látni kell, hogy ahhoz hogy igazán ki lehessen használni, folytatni kellene. Mégpedig Őrmezőn át a Madárhegy felé, bekapcsolva az eddig nem igazán feltárt területeket. Bár 2020-ig nincs tervben a fejlesztése - megelőzi azt a sorban az 5-ös metró Astoriáig érő szakasza, a kisföldalatti meghosszabbítása, és a 2-es metró összekötése az Örsön - azért teljesen nem kellene lemondani a folytatásról.

Pedig egyesek szerint ez történik.

bpo3.jpg

Ugyanis kihasználva a 4-es metró felértékelő szerepét, már idén ősszel egy irodaház-komplexumot kezdenek építeni Őrmezőn, a Kelenföldi pályaudvar mellett, a Budapest One-t. Ez remek hír lenne, hiszen a halódó ingatlanpiacon nem rossz, ha mocorog valami. Ráadásul a fejlesztés nem egy vitatott bontással kezdődne, senki nem hőbörögne, hogy nem illik a környezetbe, s nem is nézne ki rosszul - bár az eredetileg tervezett felhőkarcolónál kevésbé merész elképzelések. Hát akkor mi a baj velük?

A budapesti városbloggerek forumán BDZsH (Heti beton) szúrta ki: ez pont a 4-es metró folytatásának vonalába esik, ahol pedig fúrás helyett egyszerűen bányászással is lehetne folytatni az alagútépítést. Airdace (Metamorfózisok) egyből elő is kereste a kerületi szabályozási tervet és az elvi beépítési tervet, amelyeken látszik, miről is van szó:

bpo-ormezokszt.jpg

bpo-ormezobeep.jpg

Ehhez képest ide kerülne a komplexum:

bpo4.jpg

Jó ez? Jó kérdés, lássuk az érveket pro és kontra.

Egyfelől tényleg lehet előre gondolkodni, de nagy kérdés, hogy érdemes-e. Mellett szól, hogy egyrészt rengeteg energiát, pénzt és időt takaríthatnánk meg azzal, ha évtizedekre előre gondolkodnánk. Ha lennének lefektetett tervek és azokat pillanatnyi politikai vagy anyagi érdektől függetlenül betartanánk. Arról nem is beszélve, hogy mennyivel jobban működne, mennyivel élhetőbb és gyakran szebb lehetne a város, ha két lépéssel előre gondolkodnánk. Ez persze nem csak erre a területre vonatkozik, hanem általában a városfejlesztésre.

bpo1.jpg

Másfelől ott a 3-as metró példája. A káposztásmegyeri meghosszabbításhoz kihagyták a lakótelep-építésnél a járműtelep és a végállomás helyét. Ennek lassan harminc éve és a hosszabbítás még ma sincs napirenden a középtávú tervek között. Vagyis bénítsuk meg a város fejlődését, mert egyszer majd valamikor a távoli jövőben szeretnénk építeni valamit az adott terület alá? Miközben természetesen meglevő épület alatt is lehet dolgozni - igaz jóval körülményesebben.

Ti hogy látjátok? Én hajlok arra, hogy ha 2020-ig még csak a metróépítés megkezdése sincs napirenden, akkor minek várnánk fejlesztéssel. (Persze a kérdés teljesen hipotetikus, hiszen idén ősszel indul az irodaház építése.)

[A Budapest One látványterveinek forrása: Mérték Építészeti Stúdió via Resource]