Debrecen főépítésze válaszolt: náluk nem lehet trükközni a reklámhálókkal és irtóhadjárat folyik a randa pavilonok ellen

2014.07.02. 12:02

Budapesten építési reklámhálón hirdetni részben olcsóbb, részben olyan helyeken is szabad, ahol egyébként óriásplakát kihelyezése tilos. Mindez akár visszaélésekre is okot adhat. Blogunk olvasói többször is felhívták erre a figyelmünket és jó néhány posztban már foglalkoztunk a témával. A szabályozás Magyarországon belül is eltérő, amivel önmagában nincs is gond, hiszen önkormányzati rendeletek rendezik ezeket a kérdéseket.

A kamufelújítás-gyanús építési reklámháló-"szappanoperánk" legújabb epizódja apropóján kaptuk az alábbi e-mailt:

Kedves Urbanista!

Debrecenben épülethálóra csak akkor lehet reklámot helyezni, ha a háló felületének nagy részén a felújítás vagy építés utáni homlokzat képe látható. Ezzel ösztönözzük a kivitelezőket arra, hogy ne csupasz hálókat tegyenek ki, de városképet zavaró hatalmas reklámok se jelenjenek meg.

Azt pedig senkinek nem tűrnénk, hogy kamu állványokat építsenek reklámozás céljából. A közterület tulajdonosa ugyanis az önkormányzat, és csak indokolt esetben járul hozzá a közterület használatához. A közterület foglalás lehetősége ugyanis nem alanyi jogon jár.

Ami a közölt képeken látható, az a főváros és az ország esztétika presztízsének lerombolását segíti.

Debrecenben a közterületeken és a városi tulajdonú intézményeken egyáltalán nincsenek óriásplakátok sem. Emiatt (is) a városkép lényegesen kellemesebb, mint korábban.

Nagy erőfeszítések árán rendbe szedettük a homlokzatokon megjelenő reklámokat, hatalmas takarítás történt ezen a téren is.


A reklámokon kívül ez is országos probléma:

debrecenegyetemsgt_2.jpgTovábbi képek a tárgyban:http://www.varoskozpont.hu/varoskep/

(A képeken levő pavilonok már nincsenek meg.)


Javaslom még a pavilonokkal összefüggésben a következő cikket a magazin 10-11. oldalán: http://www.varoskozpont.hu/wp-content/uploads/magazine/28/index.html

A varoskozpont.hu oldalhoz társuló VKM - Városközpont magazin szintén a városesztétika része. Azért jött létre, hogy a belvárosi kereskedőket hasonlóan reklámozza és fogja össze, mint a plázák a saját üzleteiket. Ingyenesen jelenik meg 50 000 (!) példányban. Ennek weboldala a varoskozpont.hu , továbbá a városközpont app, amelyet országosan el akarunk terjeszteni a városközpontok egyéni kereskedőinek támogatására. Debrecen adatai teljesen fel vannak töltve, a többi nagyváros most kezd bekapcsolódni.

A belvárosi üzletek támogatása szociológiai, esztétikai szempontból egyaránt lényeges. Az üzletek tönkremenetele kifejezetten urbanisztikai probléma, ezért fordítunk rájuk kiemelt figyelmet.

Azt hiszem, mindezek megérdemelnének egy kis nyilvánosságot.

Üdvözlettel:

Kováts Ákos
Debrecen főépítésze

 Köszönjük szépen a kimerítő tájékoztatást az ország második legnagyobb városának főépítészétől.

Debreceniek, ti hogy látjátok odahaza a reklámháló- és a pavilonhelyzetet?