Debrecen főépítésze válaszolt: náluk nem lehet trükközni a reklámhálókkal és irtóhadjárat folyik a randa pavilonok ellen
Budapesten építési reklámhálón hirdetni részben olcsóbb, részben olyan helyeken is szabad, ahol egyébként óriásplakát kihelyezése tilos. Mindez akár visszaélésekre is okot adhat. Blogunk olvasói többször is felhívták erre a figyelmünket és jó néhány posztban már foglalkoztunk a témával. A szabályozás Magyarországon belül is eltérő, amivel önmagában nincs is gond, hiszen önkormányzati rendeletek rendezik ezeket a kérdéseket.
A kamufelújítás-gyanús építési reklámháló-"szappanoperánk" legújabb epizódja apropóján kaptuk az alábbi e-mailt:
Kedves Urbanista!
Debrecenben épülethálóra csak akkor lehet reklámot helyezni, ha a háló felületének nagy részén a felújítás vagy építés utáni homlokzat képe látható. Ezzel ösztönözzük a kivitelezőket arra, hogy ne csupasz hálókat tegyenek ki, de városképet zavaró hatalmas reklámok se jelenjenek meg.
Azt pedig senkinek nem tűrnénk, hogy kamu állványokat építsenek reklámozás céljából. A közterület tulajdonosa ugyanis az önkormányzat, és csak indokolt esetben járul hozzá a közterület használatához. A közterület foglalás lehetősége ugyanis nem alanyi jogon jár.
Ami a közölt képeken látható, az a főváros és az ország esztétika presztízsének lerombolását segíti.
Debrecenben a közterületeken és a városi tulajdonú intézményeken egyáltalán nincsenek óriásplakátok sem. Emiatt (is) a városkép lényegesen kellemesebb, mint korábban.
Nagy erőfeszítések árán rendbe szedettük a homlokzatokon megjelenő reklámokat, hatalmas takarítás történt ezen a téren is.
A reklámokon kívül ez is országos probléma:További képek a tárgyban:http://www.varoskozpont.hu/varoskep/
(A képeken levő pavilonok már nincsenek meg.)
Javaslom még a pavilonokkal összefüggésben a következő cikket a magazin 10-11. oldalán: http://www.varoskozpont.hu/wp-content/uploads/magazine/28/index.htmlA varoskozpont.hu oldalhoz társuló VKM - Városközpont magazin szintén a városesztétika része. Azért jött létre, hogy a belvárosi kereskedőket hasonlóan reklámozza és fogja össze, mint a plázák a saját üzleteiket. Ingyenesen jelenik meg 50 000 (!) példányban. Ennek weboldala a varoskozpont.hu , továbbá a városközpont app, amelyet országosan el akarunk terjeszteni a városközpontok egyéni kereskedőinek támogatására. Debrecen adatai teljesen fel vannak töltve, a többi nagyváros most kezd bekapcsolódni.
A belvárosi üzletek támogatása szociológiai, esztétikai szempontból egyaránt lényeges. Az üzletek tönkremenetele kifejezetten urbanisztikai probléma, ezért fordítunk rájuk kiemelt figyelmet.
Azt hiszem, mindezek megérdemelnének egy kis nyilvánosságot.
Üdvözlettel:
Kováts Ákos
Debrecen főépítésze
Köszönjük szépen a kimerítő tájékoztatást az ország második legnagyobb városának főépítészétől.
Debreceniek, ti hogy látjátok odahaza a reklámháló- és a pavilonhelyzetet?
Rovataink a Facebookon