Felújítják ugyan a Nyugati téri felüljárót, de attól még le is bonthatják - a BKK reakciója

2014.09.17. 12:38

Úgy tűnik alaptalan volt tegnapi félelmünk, hogy a Nyugati téri felüljáró tervezett felújítása azt jelenti, hogy az a helyén is marad. Ez elsőre ellentmondásnak tűnik, de a BKK leveléből kiderül miért nem az.

A lényeg, hogy a felüljáró most nagyon ramaty állapotban van.

A városfejlesztésben járatos embereknek amúgy leginkább azért fáj az egykori Marx téri felüljáró, mert egyrészt az ilyen építmények - mint amilyet egyébként a Blahára is terveztek egykor - tulajdonképpen autópályaként zúdították az autóforgalmat belvárosba, másrészt mert akadályát jelenti a sokak által áhított villamos visszaépítésének a Bajcsyn (melynek csonkja pedig olyan szépen kanyarodik már a Deák téren).

A BKK leveléből amúgy az is kiderül, hogy lehet, hogy mégsem zárja ki egymást a kettő. Na de olvassátok, mit írnak:

Tisztelt Szerkesztőség!

 

Az oldalukon a Marad a Nyugati téri felüljáró-förmedvény? című cikkükben megfogalmazott állításokra az alábbiakat reagáljuk.

 

A Nagykörút felett átívelő felüljáróval kapcsolatban a cikk azt sugallja, hogy nincs annak átalakítására vonatkozó terv, és ezt a mai napon az Európai Unió Hivatalos Lapjában megjelent közbeszerzési hirdetményben foglaltak is alátámasztják, mivel az csupán a felüljáró felújításának részleteit tartalmazza.

Az igazság ezzel szemben az, hogy a felüljáró felújításának és átalakításának projektje között számos összefüggés van, mely az alábbiakban vezethető le:

 

A BKK feltételes, nyílt közbeszerzési eljárást írt ki 2014 augusztusában az elmúlt években előkészített villamos- és trolibuszhálózat fejlesztési projektekről, többek között a Bajcsy-Zsilinszky úti és Váci úti villamosvonal kiépítéséről. A nyertes tervező feladata lesz a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Váci úton vezetett villamos engedélyezési és kiviteli terveinek, valamint részletes megvalósíthatósági tanulmányának elkészítése, illetve a kivitelezéshez szükséges mindennemű engedély megszerzése.

A tervezés részeként a szerződés hatályba lépését követő 40. napig a tervező feladata lesz egy több szempontú elemzés készítése a Nyugati tér pontos kialakításáról, melyben városépítészeti és forgalmi szempontokat is figyelembe veszünk. A villamosközlekedés Bajcsy-Zsilinszky úton történő visszaállítása mind a Nyugati téri felüljáró elbontása, mind annak megtartása esetén megoldható, ezért a felüljáró jövőjének eldöntése érdekében részletes forgalmi és városépítészeti vizsgálatokra, elemzésekre van szükség.

Amennyiben az elemzés alapján a felüljáró elbontása mellett dönt a fővárosi városvezetés, úgy a villamos tervezőjének feladata lesz a felüljáró bontási tervének elkészítése.

 

A felüljáró a 2011. évi fővizsgálat jegyzőkönyvében leírtak szerint azonban a felszerkezetet alkotó előre gyártott elemek és az el nem takart alépítmények állapota arra enged következtetni, hogy az alsó kábelek is károsodhattak, így indokolt sürgősen feltárni valamennyi hibát, és azokat teljes körűen kijavítani. Ez alapján a BKK, mint a fővárosi közlekedési műtárgyak kezeléséért és rendeltetésszerű használatáért felelős szervezet megkezdte a felüljáró felújítása megtervezésének előkészítését, ez a tervezési kiírás jelent meg a mai napon az Európai Unió Hivatalos Lapjában. A távlati elképzelésekre való tekintettel a teljes felújítás melletti alternatívaként a műtárgy kiváltása (elbontása) esetén az elbontásáig szükséges állapotmegőrzésre és karbantartásra irányuló beavatkozásokat is megterveztük, a közúti forgalom közlekedésbiztonsága érdekében.

 

A két tervezési kiírás tehát teljesen összhangban van egymással: amennyiben a forgalmi, városépítészeti vizsgálatok alapján a felüljáró elbontható, úgy csak az elbontásig szükséges állapotmegőrzésre és karbantartásra irányuló beavatkozások valósulnak meg. Amennyiben a felüljáróra a vizsgálatok alapján távlatban is szükség van, úgy megtörténik a felüljáró teljes felújítása.

 

Üdvözlettel:

 

Budapesti Közlekedési Központ

Sajtókommunikációs Iroda