Töröltek-e feneket a rómaiak, és vajon miről beszélgettek a többszemélyes latrinákon?
Fürdőkultúra az Aquincumi Múzeumban
Új szelfiző, profilfotó- és borítókép-készítő pont nyílt ma az Aquincumi Múzeumban. Jó, persze hivatalosan csak egy pihenőpadról van szó, de alighanem ez lesz minden múzeumlátogató osztály kedvence: egy többszemélyes, háromlyukas római vécé másolata. A Wellness az ókorban – Fürdőkultúra Aquincumban című időszaki kiállításról Fényes Gabriella régészt kérdeztük, aki a világ legrégebbi, nálunk őrzött billentyűs hangszeréről is rengeteg érdekeset mesélt.

Amikor arról beszél valaki, hogy Budapest fürdőváros, mindig azzal szokták kezdeni, hogy na igen, már a rómaiak is ugye, aztán egy félmondat után már tovább is lendül a történet a törökökre. Úgyhogy nagyjából semmit nem tanulunk arról, hogyan is működtek az ókori fürdők, kik jártak oda, és miért.
A római fürdő egyszerre volt wellness és köztisztasági szolgáltatás. Otthoni fürdőjük csak a leggazdagabbaknak lehetett, a többiek közfürdőkbe jártak tisztálkodni, ahogy mondjuk a századfordulós Pesten is.
Aquincum területén 24 fürdőről van tudomásunk, ami elég soknak számít. Ebből nyolc volt magánfürdő, a többi a közhasználatú volt
– meséli Fényes Gabriella. Ez utóbbiak egy része vállalkozásban működött, valaki kivette, és után a bevétel az övé volt. Azt pontosan nem tudni, hogy mennyire érte meg fürdőt üzemeltetni, mert nagyon olcsó volt a belépő. Voltak azután az ingyenes fürdők, amelyeket császárok vagy más gazdag emberek építtettek. Gyakori elvárás volt, hogy a római tisztségviselőknek illett valamivel megajándékozni a népet, ami lehetett akár az időszakos ingyenes fürdőlátogatás is.
Ezenkívül voltak a katonai fürdők is, amelyeket a táborok mellett állítottak fel. Ez Aquincumban a Thermae Maiores, a Nagy Fürdő volt a mai Flórián téren, messze benyúlva az épületek alá is. A gigantikus, 16 800 négyzetméteres létesítmény egy része épp itt van alattam most: a ma az Indexnek otthont adó Magyar Királyi Dohánygyár pont fölé épült. Volt amúgy egy kisebb méretű katonai fürdő is, a mai Király fürdő helyén. Ez utóbbi igen rejtélyes, hiszen annak a vizét már a törökök is a mai Lukács fürdő forrásaiból táplálták csöveken keresztül, hogy a budai várfalon belül is legyen fürdőjük.
Töröltek-e feneket a rómaiak?
Akármelyik irányból is érkezünk a terembe, az első, amire mindenki lecsap, biztosan a latrina. Tetszik, nem tetszik, ez lesz a sláger, akármilyen kicsiny részét képezi a római fürdőkultúrának. Leginkább azért, mert bár nagyon sok mindenben hasonlít az ókori wellness a maihoz (a száz évvel ezelőtti, közfürdőshöz pedig még inkább), a társasági budin ücsörgés teljesen idegen tőlünk. Pedig a Római Birodalomban természetes volt, hogy
A kiállított másolatra némiképp a fantázia segítségével kerültek a firkák és szövegkarcok, de mindegyiknek van valami alapja. A névre szóló ülőhelyre valóban van példa a birodalomból, így ide egy valóban élt aquincumi polgár neve került. Belekarcoltak aztán még egy itteni fürdő falán fennmaradt figurát, egy általánosan elterjedt idézetet a fürdőről és egy akkoriban népszerű firkatémát: egy malomjátékot.

És hogy töröltek-e feneket? Ez még kérdéses. Az biztos, hogy a latrinák előtt egy kis csatorna vezetett végig a padlón, melyekben tiszta víz folyt a tisztálkodáshoz. Emellett lehet, hogy használtak egy rövid nyélre erősített szivacsot. Erről azonban csak két emlék maradt fenn az ókorból. Az egyik egy ábrázolás, ahol a hét görög bölcs ül egy nagy közös latrinán, és a híres matematikus, Thalész feje mellett látható a fenéktörlő. A másik egy szörnyű öngyilkosság leírása: egy gladiátor lement a latrinába, és ledugta ezt az eszközt a torkán.
Hogy aztán ha voltak, akkor hogyan tették a „szivacsos botnak” nevezett tárgyat higiénikussá, azt csak tippelgetni lehet, alighanem névre szólók voltak.
Egy fürdőhöz mindenek előtt víz kellett, ez szerencsére itt adott volt. A mai Rómaifürdő területén számos forrásból tört föl a víz. Ezek fölé forrásfoglalatokat építettek: az egyik ilyen jókora agyagharang épen meg is maradt, és most ki is van állítva. A befoglalt forrásokhoz aztán oltárokat emeltek, hiszen mindegyiknél valamelyik istent tisztelték. A vizet azután a jól ismert csatornarendszeren keresztül vezették be az aquincumi fürdőkbe.
Férfiak és nők?
Bár említenek a leírások köténykéket, a rómaiak alapvetően meztelenek voltak a fürdőkben. S bár a mezítelenség mást jelentett abban a korban, azért a férfiak és nők közös fürdőzését nem nézték jó szemmel. Sőt, a férfi rokonoknak sem illett együtt fürödniük. A császárkorban persze ezek a szabályok is lazultak, de azért akkor is előfordult, hogy egy-egy uralkodó, mint Hadrianus vagy Marcus Aurelius, megelégelte ezt, és betiltotta a közösködést. Hogy akkor a nők hogy látogathatták a fürdőket? Voltak helyek, ahol megosztott nyitva tartást vezettek be: délelőtt ők, délután a férfiak látogathatták. Máshol külön szárnyakat építettek a két nemnek. Egy ilyen dupla fürdőt Aquincumban is feltártak, alighanem itt is ez lehetett a rendszer.
Na, akkor lépjünk be a nagy közfürdőbe!
- Gongszó jelezte, hogy megnyílt a fürdő. Oda is van készítve egy a kiállítás bejárata mellé, bárki megüthet. Aki nem sietett állítólag könnyen kinn rekedhetett.
- Az első helyiségben is belépőt kell fizetni. Ez nagyon csekély összeg volt, nem is igazán érteni, hogy érte meg a fürdőket fenntartani. A nők mindenesetre kétszer annyit fizettek, mint a férfiak, ám ami nekem ennél is meglepőbb volt, hogy a rabszolgáknak egyáltalán nem kellett fizetniük. És nemcsak azoknak, akik urukkal jöttek, hogy segítsenek neki és a ruhájukra vigyázzanak (volt ugyan ruhatár is, de elég sok volt a köpenylopás), hanem mondjuk a bányákban dolgozó rabszolgáknak sem.
- Ha kifizettük a belépőt, mehettünk a „fitneszterembe”, ahol a rómaiak egy kis birkózással és labdázással mozgatták át a testüket. A görögöknél még ezen volt a hangsúly, a fürdés csak az edzés utáni ráadás volt, az elpuhultabb rómaiaknál már megfordult az arány.
11Fényes Gabriella régész a fürdőfűtést magyarázza, tőle balra az egyik falfestmény helye...Galéria: Aquimcumi múzeumFotó: Bődey János / Index
- Ezt követték a szaunák. Volt száraz szauna, mely lehetett faszenes vagy padlófűtéses, azután volt egy olyan forró vizes medencéjű, magas pártartalmú, forró helyiség, amely megfelelt a későbbi törökfürdőnek.
- Volt egy huszonpár fokos kellemes átmeneti helyiségük, itt volt a masszázs és az olajos bedörzsölés. Lehetett medence is benne, de nem volt kötelező tartozék.
- A végén egy hideg vizes medence volt padlófűtés nélkül. Itt frissültek fel a fürdő végén, és mentek haza vacsorázni.
A vacsorameghívások gyakran már a fürdőkbe szóltak, ott találkoztak a vendégek, és aztán együtt mentek enni a vendéglátóhoz. Fenn is maradt egy Martialis-vers, mely egy Menogenes nevű életművészről szól, aki egész nap a fürdőben lebzsel, és mindenkinek hízeleg, hátha valaki meghívja vacsorázni.
Tisztára mint a századfordulós kávéházak naplopói.
Tudj meg többet Budapest múltjáról, kövesd az Urbanistát a Facebookon!
Az ókori wellness meglepő módon hasonlított a maira. Na jó, azért mi nem szoktunk többszemélyes vécéken ülve társalogni
Szerző: Urbanista, 2015. november 17.
Rovataink a Facebookon