Ilyen is lehetett volna a Duna-part, de nem ilyen lesz

A Valyo bemutatta a Rak-Park pályázatra készített munkáját

2015.12.04. 13:01

Hogy a budapesti Duna-parttal valamit kezdeni kellene, azt elég régóta tudjuk, mert jelenlegi formájában gyakorlatilag egy autópálya két oldala közti elválasztósávként funkcionál a folyó. A főváros épp ezért egy pályázatot írt ki Rak-Park címmel, melynek célja, hogy kitaláljuk, mi is legyen a pesti oldalon.

A héten hirdettek eredményt, a győztes a Korzó Tervezési Stúdió lett, akik amúgy a Móricz Zsigmond körtér új kialakítását is tervezték. (A második amúgy a Budapesten több menő épületet és átalakítást jegyző Erick van Egeraat irodája lett, a harmadik pedig a Finta és Társai és a Várkert tájépítészeti munkáit jegyző Garten Studio közös pályázata.)

A nyertes művek bemutatásával még várni kell (időközben ezek is elérhetők lettek a pályázat honlapján), ám az egyik pályázó most bemutatja, mivel is indult. Ők a Valyo, akik már többször szerepeltek nálunk. Bár az anyaguk nem nyert, mindenképpen érdemes bemutatni, mert tele van izgalmas ötletekkel.

A Valyo tervezőcsapata

Ámon Gergely - vízépítési tervező, Falussy Bence - látványtervező, Hudák Melinda - közlekedésmérnök, Nagy Péter - építész, Papp Szilvia - tájépítész, Kerekes Kata- grafikus, Őrfi József - építész, Sára Dániel - építőmérnök, Szczuka Levente - településtervező, Szerdahelyi Németh Klára - településtervező, Torma Dániel Attila - közlekedéstervező, Tömör Miklós – koordinátor, Varga Dávid - építész, Varga-Kiss Blanka - tájépítész, Varga Tibor - tájépítész.

Arra helyezték a hangsúlyt a Kossuth tértől a Szabadság hídig tartó partszakaszon, hogy megteremtsék a békét is gyalogos és autós között. Ahogy írják közleményükben:

Akinek sietős dolga van, a pesti rakparton ezentúl is rövidíthet észak és dél között – ám mindezt úgy, hogy közben kicsit sem zavarja a parton pihenőket, és az új zöldövezet révén megélénkülő vízi utasforgalmat.

Hogyan néz is ez ki a gyakorlatban?

  • A Belgrád rakparton a mostani nemzetközi hajóállomás helyén közparkot alakítottak ki: a három szintes, a Károlyi kerttel méretben megegyező 8000 négyzetméteres Belgrád Parkot. A területen a felső rakparti fal védelmében csendes, pihenésre és sportolásra is alkalmas rekreációs zónát hoztak létre, ami képes ellátni a kapcsolódó városrész hiányzó köztéri funkcióját is. Az új, természetes anyagokból kialakított, árvízbiztos közparkban a vízfelület 400 méter hosszan közvetlenül érinthető: ide tervezték az év legalább 200 napján használható alsó sétányt, ami természetes folyópartot csempész a belvárosba. A természetközeli érzetet kiegészíti a szemközti Gellért-hegy látványa, és hogy erről, az egyedüli lépcsős partszakaszról máshová helyezték át a kikötőket.
  • A Valyo tervezőinek munkáját a hiányzó funkciókkal kapcsolatos közvélemény-kutatás előzte meg, emellett tanulmányt készítettek arra vonatkozóan is, hogy a következő évtized várható vízállásai hogyan alakulnak majd. Az új Nemzetközi Hajóállomást emiatt már úgy tervezték, hogy azt ne önthesse el az árvíz. A Belgrád rakpart megnyitása után a hajóállomás új, reprezentatív épületét és az összes belvárosi hajós funkciót (kiránduló-, városnéző- és szállodahajók) a Lánchíd és az Erzsébet híd közé sűrítették.
  • A Vigadó tér elé tervezett, vízparti kilátóteraszként is működő épületből így vízállástól függetlenül, egész évben csodálhatják a vendégek a Duna, a Gellért-hegy és a Budai Vár, vagy éppen a Vigadó látványát. Az emeleti irodák, a panorámakávézó és étterem alatt szervezett buszok szállítják az itt kikötő Vigadó tér – Várkert Bazár révjárat, valamint a városi, régiós és nemzetközi hajójáratok utasait is. A hajóállomás kontrasztos épületét sok kritika érte, de a csapat tagjai szerint szükség van egy ilyen, Budapest új jelképeként is működő karakteres épületre a Duna partján, ami nem nyomja el a jelenlegi látképet, hanem inkább kiegészíti azt. A kettes villamos viaduktja alatt egy fél órán belül az útra installálható pavilonrendszert alakítottak ki, mellyel kevésbé forgalmas időszakokban (pl. nyári éjszakákon és hétvégén) nyüzsgő kikötői vásár alakulhat ki.
  • A Lánchíd előtti egybefüggő élménytéren található sok zöldfelület és vízjáték nem zavarja a forgalmat, amely a Széchenyi tér déli részén zavartalanul haladhat minden irányba. A hídfő melletti vízparton megmaradna és fejlődhetne a közpark, a Dunán található úszóműveken pedig kávézók, kisebb éttermek helyezkednek el. 
  • Az úszó szigeteket pontszerűen helyezték el a part kiegészítéseként: mindenhol éppen azt a funkciót látja el, ami a kapcsolódó partszakaszról hiányzik. Nem akarták beépíteni a Dunát, a város e szakaszán szerintük nincs szükség egy másodlagos vízi korzóra, mert az teret venne el e Dunától, fölöslegesen drága presztízsberuházás lenne.
  • A Valyo tervezői a szállodahajókat a vízparti szállodák elé, a magas partokhoz terveztek, hogy a nagyméretű hajók ne zavarják a városlakók és a többi turista elől a kilátást. Úszóstégeken további köztereket, kisebb hajóállomásokat és vendéglátóegységeket helyeztek el.
  • Megoldották a Március 15-e tér vízkapcsolati problémáját is: az itt kialakított, könnyed kilátóterasz méltó folytatása a remek hangulatú, de eddig a víztől elzárt térnek.
  • A közlekedési rend áttervezése kapcsán mindenhol szem előtt tartották, hogy ahol csak lehet, a városból kiérhessen a partra a keresztirányú gyalogosforgalom, mindemellett az utak áteresztőképessége se csökkenjen. A vízparton összefüggő sétányt és kerékpársávot alakítottak ki, ezzel megoldották, hogy az eltérő használati módok egyidejűleg, egymás zavarása nélkül lehessenek jelen. 

Tömör Miklós szervezési koordinátor, azt írta, hogy nem keseredtek el az eredménytől:

A terveket magunknak készítettük, a kiírás csak egy utolsó lökés volt, hogy leüljünk megcsinálni. Most van egy programunk, amit határozottan és őszintén tudunk képviselni. Az, hogy a Korzó Tervezési Stúdió általunk is elismert, győztes tervei sok részletükben hasonlítanak a miénkre, csak tovább bátorít minket abban, hogy jó irányba megyünk. Két fontos különbség van a díjazottak és a mi tervünk között: kevésbé telepedtünk a vízre, és terveztünk egy karakteres, bár a zsűrit megosztó hajóállomást, hogy cserébe megnyerjük a Belgrád Parkot

A csapat december 30-án ünnepli 5. születésnapját, ahol a pályázatra készült terveiket személyesen mutatják be a nagyközönségnek.

 

Háromszintes park a Belgrád rakparton, úszó szigetek, kilátóterasz. Mit szólnátok hozzá?

Szerző: Urbanista2015. december 4.