Na akkor nézzük, milyen lenne a sétálóssá alakított Erzsébet híd

A díjnyertes terv a Blaháig kitiltaná a gépkocsikat a Rákóczi útról a nyárra

25394952 1991743637706538 6723880592480395055 o
2017.12.20. 17:56

Alighanem a dunai kompos lobbi állhat a háttérben

- gondolhatják azok, akiket kiakaszt az alábbi ötlet, amiért a Korzó Tervezési Stúdió elnyerte a Magyar Mérnöki Kamara Innovációs különdíját a napokban. A Járdafesztivál 2018 elképzelés nagyon szimpatikus, bár az igazat megvallva nagy innovációt nem látok benne, leginkább a Szabihíd ötletét vették át a Valyótól. A lényege, lezárni egész nyárra nem csak az Erzsébet hidat, de a Szabad sajtó - Kossuth - Rákóczi tengelyt is, egészen a Blaha Lujza térig. Az egészet nyárra mobil sétánnyá alakítani, mindössze kétszer egy sávot hagyni meg a közösségi és kerékpáros közlekedésnek. 

Sőt a Facebook-oldalukra ma kiposztolt tervek szerint, amit hamar felkapott az online sajtó, ezzel párhuzamosan a pesti rakpart jelentős részét is lezárnák. 

A Magyar Mérnöki Kamara Innovációs különdíjában részesültünk a múlt héten. Három kollégánk, Kriston Tímea, Orbán Orsolya...

Közzétette: Korzó Tervezési Stúdió – 2017. december 18.

Aki többé-kevésbé követi az Urbanistára és a Kerékagyra írt posztjaimat, az tudja, hogy nem vagyok egy autórajongó, és egyáltalán nem áll távol tőlem a gépkocsiforgalom visszaszorítása, de az a helyzet, hogy azért ez az elképzelés eléggé összecsapott. Még akkor is, ha elvileg egy forgalomszámítás is tartozik hozzá.

Budapest elmúlt évtizedekben zajlott (és sajnos kicsit visszaesett) fejlődésében az a legszebb, hogy nem egyszerűen sétálóutcák hálózatává alakította a belvárost. Ennél sokkal fontosabbak azok a fejlesztések, amelyek forgalomcsillapított övezeteket hoztak létre.

Nem az a lényeg, hogy valahova ne lehessen behajtani kocsival, hanem hogy ne legyen érdemes.

Nem az a cél, hogy a Belvárosból teljesen kitiltsuk a gépkocsikat, hanem az, hogy az átmenő forgalmat megszüntessük. Semmiképp nem normális, hogy Kelet- és Nyugat-Magyarország között Budapest városmagján hömpölyög át a forgalom.

Ugyanakkor nem biztos, hogy az a megoldás, hogy ezt hermetikusan lezárjuk. Arról nem is beszélve, hogy egy híd lezárása belefér a nyárba: tessék másik hidat használni. Egy útnál, amit lakóházak vesznek körbe, kicsit más a helyzet. És akkor most ne is menjünk bele abba, hogy a 20 kilométer/órás sebességkorlátozással, mennyi idővel nőne meg a hetes buszcsalád menetideje a Blaha és a Gellérthegy között. Hogy az állandó fesztivál logisztikai kiszolgálásáról ne is beszéljünk.

Szóval ami engem illet, a híd lezárását nyárra egyáltalán nem tartom rossz ötletnek, csak épp semmi innovatívat nem látok benne. A Rákóczi tengelyen viszont sokkal átgondoltabbnak érzem a BKK korábbi, sajnos elveszni látszó tervét, ahol a kétszer egy buszsáv/villamosvonal mellet egy-egy sávban közlekedhettek az autók is.

A BKK korábbi terve a Rákóczi út forgalomcsillapítására
A BKK korábbi terve a Rákóczi út forgalomcsillapítására
Fotó: BKK / homologue.hu

Persze egy nyárra talán ez is megoldható, de akkor ennél alaposabban ki kellene dolgozni, a mikéntjét, mert egyelőre nem győztek meg arról, hogy ez így megvalósítható. Ugyanakkor

tök jó, hogy egyre többen foglalkoznak azzal, hogyan csökkentsük az autóforgalmat,

és egyre többször merül fel szent és sérthetetlen területek forgalomcsillapítása. Szóval ebből a szempontból, tök jó, hogy egy ilyen tervet díjazott a Kamara.

És ti hogy látjátok?

Frissítve

A Korzó Stúdió néhány pontba szedve reagált a fentiekre, illetve kicsit részletesebben is kifejtette álláspontját. Mindezt itt olvashatjátok.

Ha érdekel mi történik Budapesttel, kövesd az Urbanistát a Facebookon!