Hídpénzt Budapesten!

2006.02.06. 11:17
Néhány napig olyan volt, mintha a Fidesz komolyan elgondolkodott volna a választók egy csoportjának (kistelepülések lakói) egy konkrét problémájáról (közlekedés). De aztán hamar kiderült, hogy nem.

Nézem én ezt a szegény Viktort, akivel elhitették a független elemzők, hogy ha most nem nyeri meg a választást a pártjának, akkor neki vége, mehet életében először "dolgozni", ezért aztán nagyon, görcsösen próbál nyerni, és nemsokára bejelenti, hogy ingyenes lesz a temetés minden hat év alatti gyermeknek. Gondoljunk bele, szegény szülők, akik elvesztik kisgyermeküket, és akkor még pénzbe is kerül nekik az egész, már látom magamban az óriásplakátot, hallom a rádiószpotot.

De tényleg, itt a legutóbbi javaslat, asszonygya Viktor, hogy a luxuslakás-építésen kívül minden lakásépítés társadalmilag hasznos, így megérdemli, hogy alacsony, ötszázalékos áfakategóriába soroljuk. Mert ugye az adó az nem a társadalom közkiadásainak fedezésére szolgáló forrás, hanem büntetés. És különben is el szokták csalni az áfát az építőiparban, ha kevesebb, kevésbé lehet elcsalni, tehát fehérítjük a gazdaságot. Az Oszmán harács óta nem ártottak ennyit a közgazdasági közgondolkozásnak, mint ez a kampány.

Ingyenes lesz a temetés minden hat év alatti gyermeknek.

Nem jobb persze a Fletó sem. Rendes KISZ-titkárként ő ideológiát is gyárt, azt mondta szombaton: Az a feladatunk, hogy állami eszközökkel biztosítsuk a növekvő életszínvonalat. Persze, jó hogy nem rendőrhatósági eszközökkel, államigazgatási eljárás keretében. Mert az igaz természetesen, hogy a bölcs kormányzás végső célja semmi más nem lehet, mint hogy javítson a polgárok életminőségén, de a gyurcsányi mondat nem pont így hangzott.

A jó hatalom ugyanis attól jó, hogy úgy szabályozza a gazdaságot, és úgy és annyira osztja újra a javakat, hogy a gazdaság fejlődjön és javuljon az életminőség. De azzal kérkedni egy pártnak, egy kormánynak, hogy baromi jól tudja odaadni az én pénzemet vállalkozóknak, hogy akvaparkot építsenek belőle? Vagy ki tud írni az adóbevételekből és hitelből tendert sztrádaépítésre? (Na jó, speciel az elődnek ez nem ment, de annak is megvan az oka.) Anyukám, én vagyok a világ legjobb férje, mert ha adsz nekem negyvenezret a kosztpénzből, tudok hozni a Tescóból DVD-lejátszót. Hát ha egyszer ott és ennyiért árulják

Egyszer azonban olyat szólt Viktor, ami nekem is tetszett. Azt mondta, hogy olcsóbbá kell tenni a kisebb településeken lakóknak az autózást, mert az nekik sokszor létfeltétel, például munkaba járáshoz kell.

Közlekedésbuziként ezen már én is törtem a fejem. A jelenlegi eszközökkel ugyanis kevéssé hatékonyan lehet megoldani a falvak közösségi közlekedését. Az apróbb községek zömében jelenleg egy reggeli és egy délutáni busz (esetleg vonat) jelenti a választékot. (A háromezer valahány százból mindössze néhány olyan van, ahová se busz, se vonat nem megy.) A volánok nem dolgoznak rosszul, ők ezt tudják. Buszaik még kihasználatlanabbak lennének, ha többször tekeregnének be a pár száz fős településekre. Az se nagyon segítene, ha mikrobuszokat járatnának. A sofőr bére ugyanannyi, az új kisbusz pénzbe kerülne, a régi nagybusz pedig megvan.

A kistelepülések közlekedési gondjait csak személyautóval lehet megoldani.

A kistelepülések közlekedési gondjait hatékonyan és az ott élők helyzetén javítva csak személyautóval lehet megoldani. (A busz ugyanis ritkán jár, ráadásul nem egyenesen megy a városba, hanem be kell még térnie más községekbe is.) Lehet ez valamiféle közös autó. Például kedvezményes adózási keretek között, de vállalkozásként üzemeltetett "Jakabtaxi". Lehet a falugondnok kocsija, amely bevásárol, szállítja egy vagy több település lakóit. Ilyen rendszer sokfelé működik már, ezt számos formában támogathatja az állam. De az is egy megoldás lehet, ha a magánszemélyek autózását támogatjuk. Akinek kocsija van a faluban, az úgyis elviszi a szomszédot, a sógort, talán az idegent is, ha beszáll a benzinpénzbe.

Ha nem hisszük el azt a hazugságot, hogy egyre rosszabbul élünk, akkor tudjuk, hogy egy autó eltartására falun is egyre több családnak van pénze. Az igazi gát az autó megvásárlása lehet, ha azt akarjuk, hogy a kistelepüléseken legyen több autó, ezt a gátat kell alacsonyabbá tenni. Ha adminisztratív módon csökkentjük a falusiaknak a terheket, minden autót vásárló pesti kiköltözik majd papíron Telkibe meg Etyekre, ez Magyarországon nem használható módszer.

Tegyük mindenki számára olcsóbbá az autó megszerzését, mondjuk a regisztrációs adó csökkentésével! De a nagyvárosiak számára más csatornán drágítsuk meg a kocsi használatát! Azt gondolom, a 21. században az autó tartása se vidéken, se Budapesten nem büntetendő luxus. A használata, láttuk az előbb, vidéken se az. De ha valaki naponta munkába jár vele a fővárosban, ahol a vidékihez képest sokkal jobb közösségi közlekedési rendszer működik, az már sokkal kevésbé indokolt. Ösztönözzük hát a pestieket arra, hogy kevesebbet autózzanak! Legyen kocsijuk, azzal menjenek hétvégén a nagymamához, kirándulni, ha egy-egy nap nagyobb csomagot szállítanak, ha későn mennek haza, mittudomén. De próbáljuk meg elérni, hogy ne legyen feltétlenül természetes, hogy akinek van autója, annak hozzánő a seggéhez.

Drágítsuk meg a fővárosban és még néhány nagyvárosban a benzint egy pótadóval! Csak pár forinttal, hogy ne legyen érdemes ezért kijárni tankolni vidékre. És csak ott, ahol jó a tömegközlekedés. És a többletbevétel egy részét ne a regadókiesés pótlására fordítsuk, hanem a helyi közösségi közlekedés fejlesztésére!

Budapesten még annál is jobban kellene az autósokat a tömegközlekedés használatára ösztönözni, mint Miskolcon, Pécsett, Győrött. A fővárosban indokolt lenne egy külön díj bevezetése is, hasonlóan a londoni, stockholmi példához. A város adottságai miatt technikailag a legegyszerűbb egy elektronikusan beszedett hídpénz lenne. Ebben az esetben elég lenne néhány helyen rendszámolvasó kapukat felállítani, és a dunai átkelés amúgy is a legszűkebb kapacitás a vásrosban.

Már halljuk a fővárosi autóstársadalom elviselhetetlen terheinek növekedéséről szóló litániákat.

Valami ilyesmire gondoltam. Ez persze csak egy ötlet, nekem se módom, se időm nem volt számolgatni, hatásokat elemezni, részleteket kidolgozni. (Még a hídpénz bevezetése előtt kellene például javítani a tömegközlekedés színvonalán.) De ha egy párt valamelyik javaslatát csak ennyire kidolgozná, megfontolná, ha csak ennyire merne konfliktusokat felvállalni (mert ugye már halljuk a fővárosi autóstársadalom elviselhetetlen terheinek növekedéséről szóló litániákat), én már meg lennék elégedve.

És mit javasolt Orbán Viktor megoldásként, miután hetekig csak a problémát, a vidékiek közlekedési bajait emlegette? Hogy csökkentsük felére az autópályamatrica árát.