További Eheti cikkek
Az utóbbi pár hétben azzal töltöttem a szabadságomat, hogy vonatoztam. A nagy cél, hogy az ország összes vasútvonalát bejárjam, még nem teljesült, de volt, ahol többször is jártam, úgyhogy utaztam annyit, amennyi a magyar hálózat hossza (hétezer valahány száz kilométer), és eltöltöttem nettóban vagy egy hetet (168 órát) a vonatokon.
A bennem lakó vasútbuzi - aki pompásan szórakozott, a negyvenedik Bz-t sem unta és euforikus hangulatba került az első, a második és az ötödik MD-től is - ígéri, hogy megírja majd derűs és kedves élményeit. A nemzet gazdaságának sorsán aggódó adófizető viszont azt is észrevette, hogy a Bz pokolian kényelmetlen, a hetvenes évek elején készült MD-k alatt olajtól tocsog a sínek között az alépítmény, és hogy a másodosztályba sorolt első osztályú vagon plüssfülkéjében rendszeresen egyedül elterülni kellemes ugyan, ám az üres vonat nem a gazdaságosság jele.
Ha az ember, mert szereti a vasutat, kívülállóként elkezd foglalkozni a MÁV-val, nagyon hamar azt kezdi érezni, hogy az ismert vicc (hülye, hülyébb, leghülyébb, rendőr, postás, vasutas) egészen helyénvaló igazságot mond ki.
Aztán, ha egy kicsit többet foglalkozik a MÁV-val, rájön, hogy egy csomó jó fej csávó, értelmes szakember, a fejlődésért tenni akaró fiatal és öreg működik a cégnél, még a vezetők között is. (És általában a többi vasutas is kedves ember. Találkoztam vagy százzal, és csak négy kötött belém, mert fotóztam, ahol egyébként szabad.) Sőt, a MÁV helyesen döntött néhány stratégiai kérdésben. A főváros és a vidéki "nagyvárosok" közötti minőségi, kiszámítható és lehetőleg gyors közlekedés (intercity), az elővárosi (a budapesti, nem a celldömölki) forgalom fejlesztése, a motorvonatok beszerzése, az ütemes menetrend bevezetése ilyen.
De az intercitykről pénteken, szombat reggel, vasárnap este lemaradnak az utasok, mert a MÁV egyrészt képtelen elég kocsit beállítani, másrészt képtelen racionálisan megszervezni a helyjegyek foglalását. Az elővárosi forgalomban 15 év kellett ahhoz, hogy (most szeptembertől) legyen egy olyan pesti bérlet, amellyel föl lehet szállni a vonatra, és akkor hol van még az egységes tarifa? A motorvonatok beszerzésére sikerült olyan botrányosan kiírni és elbírálni a közbeszerzési tendert, hogy csak a legnagyobb jóindulattal lehet tisztának gondolni a folyamatot, szakmailag korrektnek pedig még azzal se. (Még mielőtt valaki érdemtelen bűnöket és érdemeket ró fel: a balhét nem a sajtó csinálta, csupán ábrázolta.) És ütemes menetrendet is csak Vác felé vezettek be, amióta programot hirdettek rá, pedig kimutatható, hogy utasokat és megtakarítást hoz.
A MÁV ugyanis, mint rendszer a velejéig romlott. Tökéletesen alkalmatlan mai feladatának ellátására. A 19. században kitalálták, hogy közszolgálat, a 20.-ban, hogy veszélyes üzem, ezért félkatonai módon kell működtetni. Még az is lehet, hogy mindkét állítást elfogadom. De ma az első arra való, hogy kivonják a cég tevékenységét a gazdasági racionalitás, a hatékonyság fogalmának bármiféle alkalmazása alól, hogy mindenre állami támogatást követeljenek. A második pedig arra, hogy kivonják a cég tevékenységét úgy általában a racionalitás alól.
Arra, hogy miért nem lehet valamit megváltoztatni, kétféle érvet szoktak hozni a vasutasok. Mert már száz éve így van. Mert így van a szabályzatban (amelyet maguknak írnak). És akkor azt már nem is számítom, amikor technológiai érvekkel jönnek, mert azokat valóban figyelembe kell venni, csak valahogy furcsa, hogy fontosabb szempont a mozdonyforda, a szerelvényforda, a személyzet fordája (vagyis, hogy hova kell mennie a mozdonynak, a kocsiknak, a mozdonyvezetőnek és a kalauznak), mint az utas igénye.
Az egyik szombat reggel nagy gebasz volt a váci vonalon. Még be sem jött a Nyugatiba az a vonat, amelynek el kellett volna indulnia. Állt viszont bent másik kettő, takarították őket. Az egyik vasútreformer ismerősöm telefonon, egy helyi vasutas személyesen magyarázta el kérdésemre, hogy miért lehetetlen, hogy az egyikük elinduljon, kisebb késéssel szállítva el az utasokat. Egy perccel később a hangos bemondta, hogy mégis ez fog történni.
Lehet, hogy nem a legfontosabb, de talán a legégetőbb rákfene a mellékvonalak problémája. Egy csomó szárnyvonalon naponta két-három-öt vonat megy el irányonként, néhány utassal. (Nem túlzás, egy friss felmérés szerint az ország két régiójában a vonatok átlagutasszáma kilenc fő.) A néhány utas jó része meg vasutas, akinek ingyen van. Tessék összehasonlítani az erdőben pár utassal döcögő motorkocsit a pesti forgalomban kétszáz utassal haladó villamossal. Az utóbbit nem kell minden megállóban indítani egy tárcsás embernek, és a kalauz sem üldögéli végig a háromórás utat beszélgetve az utasokkal, hiszen összesen ha tíz percet kell dolgoznia.
A sorompót tekergető, az éjjel Csornán a vonatban munkabérért alvó (mert a MÁV nem tudja elhelyezni a GYSEV munkásszállóján), az évente pár csomag felvételéért az állomáson üldögélő, a saját fizetésének töredékéért jegyet eladó, az Andrássy úti székházban aktát tologató, a csak egyik oldalról vezethető motorvonat kocsiit szétkapcsoló (mondjuk naponta hatot), a forgalmat már évek óta nem bonyolító enyingi állomásra vigyázó vasutas bérét mi fizetjük, adózó barátaim. (Aki most erre azt mondja, hogy szegény vasutas különben munkanélküli lenne, az nem érti a piacgazdaságot. A munkanélküli kereshet munkát. Ha nem jár eredménnyel, az egyénileg tragikus, akkor segíteni kell neki, de az, hogy munkát keres, a piacgazdaságot éltető mechanizmus.)
És mi ez ellen nem tüntetünk. De ha véletlenül egyszer lenne egy MÁV-vezérnek elég bátorsága ahhoz, hogy bezárjon egy ilyen vonalat, akkor tüntetnénk. Sírnánk, a polgármesterek (akik kocsival járnak) és a polgárok (akik busszal járnak) tragédiáról nyilatkoznának a Fókuszban. A röhejes az, hogy a MÁV-nak nem kellene bezárnia egyetlen ilyen vonalat sem. Rá kéne bízni azokat a helyi erőkre. Racionalizálják ők, alakítsák a menetrendet a saját igényeik szerint, zárják be az állomásokat (adják el a bakternek)! Vonjanak be magántőkét, amibe lehet. És ha egyik-másik vonal így sem életképes, csukják be ők, aztán tüntessenek maguk ellen. A regionális vasutak létrehozására évek óta kész vannak a tervek, valami el is kezdődött, de érdemben nem történt semmi. Most megint vannak tervek.
A MÁV problémáit nem fogják megoldani a MÁV vezérigazgatói. A mostanit - akinek menesztéséről néhány hetente beszámol a Népszabadság, aztán mégis marad, talán csak azért, mert nem tudnak megegyezni az utódjáról - láthatóan már nem izgatja az egész, vagy ha igen, kívülállóként nézi a problémákat (pedig nem az a baj, hogy kívülről jött). Ne haragudjunk rá, természetes reakció ez a tehetetlenség állapotában. Más adekvát reakció még a belehalás és a nagyon gyors belebukás. Az elődöktől ezekre láthattunk példákat. Az elnöki, vezérigazgatói székből lehetetlen érdemben megváltoztatni az alvadt struktúrákat. A MÁV gyorsan cserélődő, a politikának kiszolgáltatott vezérigazgatójának bizonyára nagyobb fizetése van (nem sokkal), mint egy jól beágyazott szakszervezeti csúcsvezetőnek, de kisebb valódi hatalma. Hogyan tudná akkor racionálisan kezelni a létszámot?
A MÁV rendberakásához a tulajdonos államot megjelenítő minisztérium is kevés. Csillag István, mielőtt miniszter lett, és amióta nem miniszter, briliáns mondatokkal, kristályosan tiszta logikával tudta/tudja aprópénzre váltani a liberális gazdaságpolitika világos elveit. Tessék például elolvasni a Magyar Narancsban, hogy miért kell privatizálni Ferihegyet. Amikor miniszter volt három évig, minisztériuma nemhogy a MÁV döglött lovához nem nyúlt, de arra is képtelen volt, hogy az EU-s csatlakozás miatt szükséges jogi hátteret megteremtse a magánvasutak megjelenéséhez. Vagy nem képtelen volt, hanem elszabotálta.
A politikusok jól láthatóan azt gondolják rólunk, adófizetőkről, hogy nem zavar bennünket a MÁV mellékvonalain drágán fönntartott szociális foglalkoztató, a cégbe évente beleöntött tíz- és százmilliárdok, a vegetáló egészségügy, a lukas nyugdíjrendszer, az infúzión tartott irracionális kisparaszti gazdaságok pazarlása. De ha véletlenül bármilyen apró lépést elhatároznak, amely némi konfliktussal jár (összevonnak két iskolát, átszerveznek egy kórházi osztályt, egy picit liberalizálnák a gyógyszerkereskedelmet), azonnal hörögni kezdünk, és égő szemmel követeljük, továbbra is dobálják ki az ablakon befizetett adóforintjainkat. Azt kapjuk, amit megérdemlünk.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
Konok Péter: Trump úr klímapolitikájának margójára
A világvége kiváló árucikk, eladható, és saját keresletét is gerjeszteni tudja, így minél több világvégét adunk el, annál nagyobb lesz rá a kereslet.
március 19., 12:00
- Vélemény
Az irányt vesztett óriás: merre tart Amerika Donald Trump irányításával?
A Trump-féle külpolitikai felfogásban, úgy tűnik, Amerika saját, külön autósztrádáján halad egy meg nem nevezett irányba.
március 13., 07:59
- Vélemény
A Trump–Putyin-szövetségnek a „gyenge Európa” terv is része
A Baltikum és Lengyelország fenyegetése orosz „történelmi misszió”.
március 13., 14:57
- Mindeközben
Dávid Petra fejére ráugrott egy tehén a Farm VIP-ban: „Óriási szerencsém volt, Judie szó szerint megmentette az életemet"
10 perce
- Mindeközben
Hajdú Péter és Láng Eszter elárulták, miért halasztották el idén is az esküvőjüket
2 órája
- Vélemény
Szónokok, poloskák, ígéretek
Téves irány a szabadság- és alkotmányos jogaink szűkítése. Fodor Gábor írása.
március 17., 11:01
- Vélemény
Sose volt még ennyire O1g
A hazai közéletnek ez a szelete amúgy folyamatos Men In Black-villantás.
március 18., 13:02
- Vélemény
Mráz Ágoston Sámuel: Jogállam-e még Németország?
Ha mindez nálunk történne, hogyan vélekednének a magyar jogállamiságról?
március 18., 05:58
- Vélemény
A doppingellenes küzdelem ma már a bohócok sportja
A súlyos elvi kifogások mellett a doppingüldözés gyakorlata is több mint visszatetsző.
március 14., 08:02
- Címlapon
Nem tett még ilyet Karácsony Gergely, de most félresöpri a képviselői akaratot
Szó sincs „megsemmisítő” erejű jogkörről, de időhúzásra jó.
39 perce
- Címlapon
Lucernaföldön vesztegel a Honvédelmi Minisztérium milliókkal támogatott repülőgépe
A rendőrség nyomozást indított.
4 órája
- Vélemény
Matolcsy, a lottómilliárdos – a teljesítmény nélküli vagyon átka
Extrém luxusélet: Porschéval, új feleséggel, magánrepülővel.
6 órája
- Vélemény
Latorcai Csaba: Ki és mi lesz a következő a füstgyertya után?
Gondolatok a véleménynyilvánításról és az erőszakról.
március 20., 05:39
- Vélemény
Hont András: Káosz közeleg az új világban, ahol Trumpék a punkok
Az a dúvadság, ahogy a populista provokáció rárúgja az ajtót a fennálló Rendre, neuraszténiás rohamokat vált ki a technokrata középszerből.
március 24., 07:02
- Mindeközben
Jenna Ortega üvegből készült ruhában jelent meg egy tévéműsorban, csoda, hogy nem repedt szét rajta
4 órája
- Vélemény
Nincs békés elvonulás, ezért kapcsolt a miniszterelnök uszító pániküzemmódba
Most még távoltartható a külvilág, a magyar valóság, de ez nagyon gyorsan megszűnik majd.
március 21., 15:11
- Vélemény
A szégyen és a háború közül csak a szégyent választhatjuk
A megoldáshoz sem az ukránokat hibáztató cinikus demagógia, sem a végső győzelmüket haluzó morális korbácscsattogtatás nem visz közelebb.
február 28., 07:51
- Vélemény
Képes-e közös ejtőernyős ugrásra Macron, Merz és Starmer?
Utoljára a Szovjetunió európai visszavonulása idézett elő olyan változást az európai térségben, mint a mostani.
március 10., 13:34
- Mindeközben
Teljesen kiborult az internet népe egy méregdrágán árult éttermi csirke miatt, bizarr okból kerül egy vagyonba
6 órája
- Címlapon
Török Gábor Lázár János szavairól: Nehéz hirtelen eldönteni, hogy ez Robespierre első vagy utolsó nagy beszéde volt
A politológus szerint a „pályatársak” közül túl sokan vehetik magukra a miniszter kijelentéseit.
2 órája
- Címlapon
Vastag bőr és memóriazavar – megszólaltak az ellenzéki politikusok Orbán Viktor reggeli rádióinterjújáról
Sorra érkeznek a felháborodott hangú reakciók.
3 órája
- Címlapon
Túl nagy előnyben részesülne a kormány intézkedésével – célkereszt került a Revolut homlokára
A bankok ezért a neobankot is táncba hívnák, ahogy arról az Index elsőként beszámolt.
14 perce
- Vélemény
Nagy Attila Tibor: Repedés keletkezett Magyar Péter és a fiatalok kapcsolatán
Óvatoskodásával próbára teszi szavazói lojalitását.
március 20., 14:29
- Vélemény
Nagy Feró belépett a kocsmába, és ott olyat talált, amire nem számított
Kikérték a véleményét, de nem sokra mentek vele. Szarka Károly írása.
március 7., 10:33
- Mindeközben
Visváder Tamás posztolt egy titkos videót A Nagy Duettről, ezen a bakin nevet az internet népe
7 órája
- Vélemény
Nem most van itt az ideje, hogy kérdezzünk Magyar Pétertől
Megint fölmerül a kérdés, mi is pontosan az ellenzéki sajtó és Magyar Péter viszonya.
március 1., 09:10
- Vélemény
Schiffer András: Büszkeség és jobbítélet
Orbán nem putyinista, hanem egy fordított woke, aki keresztény-nemzeti „safe space”-ek alapításával igyekszik alátámasztani jóemberségét.
március 3., 07:28
- Vélemény
Macron és a francia stratégiai vízió
De Gaulle: Franciaországnak nincsenek barátai, csak érdekei vannak. Macron éppen ezt az örökséget látszik tovább vinni.
március 8., 11:49
- Vélemény
Hogyan állhat fel a Trump–Putyin-alkuval földre vitt Európa?
Ha a globalizációként promózott amerikanizáció alternatívája a kicsinyes nacionalizmus lesz, újraélhetjük a második világháború borzalmait.
március 1., 14:12
- Vélemény
Pax Americana II. – Európa ki, Oroszország be
Az új tengely könnyen jelentheti Európa vesztét és akár a NATO szétesését is.
március 5., 13:22
- Címlapon
Emelkedés jön az üzemanyagárakban, érdemes még a hétvége előtt tankolni
A benzinért és a gázolajért is többet kell fizetni.
27 perce
- Vélemény
Fodor Gábor: Az erőpolitika kora
Tévedés és kettős mérce ünnepelni a Trump–Vance-párost, amikor nagyhatalomként leckéztetik Zelenszkijt.
március 3., 14:55
- Vélemény
Ki vezette Európát? Trump, a beteg állat Putyin, vagy a magyar miniszterelnök?
A progresszív hadállások megszólalásaiból a tehetetlen düh árad, mert az a helyzet, ami.
március 4., 09:28
- Vélemény
Ujhelyi István: Mikor kiáltjuk hangosan végre: not in my name; az én nevemben ne?!
A Fidesz 2009-es EP választási programjában olvasható téziseit ma már hazaárulásnak és háborúpártiságnak nevezik.
március 7., 06:14