Gyilkos robotok tánca

2001.08.09. 16:08
A magát eufemisztikusan kibernetikus táncszínháznak nevező amerikai Túléléskutató Laboratórium lángszóróval, szögpuskával és forgó késekkel felfegyverzett féltonnás robotszörnyeinek harca utoljára 1997-ben, Texasban volt látható, azóta minden civilizált államból kitiltották az ön-, és közveszélyes cyberművészeket.

A távirányítású óriásrobotokat - a Lépegetőt, a Nagykezűt, a V-1 Rakétát és a Lángszórót, többek között - az utolsó, austini szeánszon a Texas University nevezetes tornyáról készült négyemeletes makett ellen vetették be a Survival Research Laboratories mérnökei. A kiselejtezett autókból és még gyanúsabb eredetű fémroncsokból épített, ám high-tech elektronikával ellátott robotok a tűzrendvédelmi szabályoknak fittyet hányva először szétlőtték, majd lerombolták és felgyújtották az épületet, melynek eredetije arról nevezetes, hogy a tetejéről egy Charles Whitman nevű kiborult mesterlövész 1966-ban másfél óra alatt tizennégy járókelőt mészárolt le, mert rossz kedve volt.

Mark Pauline, a túléléskutató robotszerelők vezéregyénisége hasonló módon vezeti le a feszültségeit, igazából csak a fémszilánk-fröccsenés és a robbanó tűzgolyók hangját kedveli, amit olyankor lehet hallani, amikor kibernetikus kedvencei egymásnak vagy a kijelölt célpontnak esnek. Ő ezt performansz-művészetnek nevezi, ám ma már nem akad kurátor, aki ki merné állítani - és saját bevallása szerint még nem hívták vissza soha sehova, ahol egyszer már szerepelt. Austinból a sheriff és a tűzoltók az államhatárig kísérték őt és hatvan fős segédcsapatát, miután Lángszóró rakoncátlanul a közönség felé irányította tűzcsóváját, V-1 Rakéta pedig többször is elvétette a célt hegyes acéldárdáival.

A Túléléskutató Laboratóriumot korábban már kitiltották San Francisco-ból, Seattle-ből és Phoenix-ből, de hasonló módon reagáltak "a világ legveszélyesebb showjára" Spanyolország és Japán hatóságai is, ahol a társulat egyébként nagy sikerrel vendégszerepelt - Japánban például a webről bárki távirányíthatta a felfegyverzett monstrumokat. Pauline mégsem adta fel destruktív terveit, pedig robbanóanyaggal való visszaélés miatt már felfüggesztett börtönbüntetést is kapott. Elmélete szerint a modern embernek nincs része elegendő "zsigeri élményben", ezért sokkolni kell - például egy öt repülőgépmotorból álló szerkezettel, amely Tűzhurrikán művésznéven ötszáz kilométer per órás kezdősebességű égő gázoszlopot lövell szanaszét.

A hatóságok veszélyesnek, a robotbarát szubkultúra zseninek tartja a tétlenségre kárhoztatott művészt, aki pályájának elején, a hetvenes évek közepén még a faliújságok felszabadításáért küzdött a Billboard Liberation Front urbán gerillaszervezet kötelékében, és megtévesztő hirdetéseket helyezett el feltűnő helyeken. A dotkom virágzás idején aztán kisebb vagyonra tett szert - részben a tőzsdén, részben pedig hardverkereskedelemmel: nagy tételben vásárolt és árusított használt számítógépeket.

Manapság Pauline új robotokat épít, és a következő bemutatójára készül: december óta pénzt sem kér a korábban 25 ezer dollárért hirdetett látványosságért, mégsem égnek a telefonvonalai. A robotok fél kezű (a másikat levitte egy zsigeri élmény) ura mégis bizakodó: "Előbb-utóbb megunják a hülye divatbemutatóikat, és akkor eljön a mi időnk!"