Szilárda
-4 °C
2 °C

Gőzmozdony versus a 3. évezred vasútja

2007.04.20. 18:27
Elöljáróban le kell szögeznem, hogy a szerzőnél nincs nagyobb híve a füstöt bodorító mozdonyoknak, így ne tessenek rá rögtön rásütni a vasútvonalak Nérója megnevezést. Szivesen utazgatna is akár minden szabadidejében gyermekkora (sőt szülei gyermekkora) csodás járművein, de hétköznap a távoli fővárosba gyors, kényelmes, mi több tiszta járműveken szeretne egyszer eljutni.
Ne a távoli égbolton kutassák a mindent elnyelő fekete lyukat, hanem az Andrássy úti MÁV-palotában.

Erre egyre kevesebb esélye nyílik, ha minden a MÁV vezérkarán és a válsztóik vélt érdekeit képviselő "népbarát" politikán múlna. Mindannyiunk előtt világos, hogy egy vonatszerelvénynyi árut (utast) a vasút sokkal kevesebb megújíthatatlan energiával szállít el, mint a közúti járművek. (Az állítás átlagosan igaz, de pont a kisforgalmú mellékvonalakon járó motorvonatokra nem, azokban ugyanis ugyanolyan motor van, mint egy buszban. - a szerk.) Mi több, több vonatnyi árut meg hajón a leg(energia)takarékosabb továbbítani. Mégse fognak eztán a mohácsiak hajóra szállni Budapest felé, és valószínüleg veszprémi ügyintézésük után busszal mennek haza a zirciek is. (Miközben vasárnap szívesen zötykölődnének a Cuha völgye vadregényes tájain a vicinálison.)

Vagyis nagy tömeget, nagy távolságra továbbra is érdemes a vasútra és a hajózásra bízni, feltéve ha a felgyorsult idővel is állni tudják a versenyt. Ugyanígy szívesen menne a gyorsan tovasuhanó IC-ken, halk zenéket hallgatva, és netán egy hűs sert kortyolva a polgár, valamint az elővárosi gyorvasúti közlekedésnek se lehet versenytársa az egyre inkább beduguló közút. Azonban a rendszerváltás óta hiába várjuk ezt az utasbarát közlekedést. Hiába csatlakoztunk immár három éve az Únióhoz, a vasút koncepcionális fejlesztésének a körvonalaival se ismertettek meg bennünket. Ellenben évről évre több pénz vándorol az adófillérjeinkből a MÁV feneketlen kasszájába, miközben nemhogy csökkenne, de még nő is a deficitje az állami mamutnak. Szépen kéretik a csillagászokat, hogy ne a távoli égbolton kutassák a mindent elnyelő fekete lyukat, hanem az Andrássy úti MÁV-palotára irányítsák a távcsöveiket!

A felső és közép vezetés, a szakszervezeti bürokrácia és a populista politika csak a csődtömeg életben tartásában érdekelt.

Az ötödik demokratikus választáson vagyunk túl, a hetedik kormányt, és a ki tudja hanyadik közlekedési minisztert és vasútvezért fogyasztjuk éppen, de reményünk sincs egy tisztes osztrák másodosztályra. A MÁV vízzáró réteget képező és állandó felső és közép vezetése, a velük szövetséges szakszervezeti bürokrácia és a populista politika csak ennek a csődtömegnek az életben tartásában érdekelt. Nincs az a szigorú pénzügyi kormányzat, az a felháborodott utazó közönség, aki valamilyen változásra is tudná kényszeríteni ezeket a székükbe kövült urakat. A legfelháboritóbb, hogy közben nem szégyellenek ránk, utasokra hivatkozni. Vagy hülyének, vagy mazochistának képzelnek bennünket!

A bátortalan minisztert, máshonnan odacsöppent vezérigazgatót, mint a korpa közé keveredetteket felfalják a politika és a vasút ártányai.

A szerző már három évtizeddel ezelőtti disszertációjában hadkozott azzal a nézettel, ami a vonatjegy árába be akarta számítani a vasuti talpfák árát is. Ugye azt senki sem képzeli, hogy a Volánnak kéne építeni az autópályákat, és a matrica árában is maximum azoknak csak a fenntartása fér bele. Így természetes lenne, ha a vasútvonalak korszerüsítése, építése a magyar, illetve az úniós adóbevéttelekből folyna, és a jegyekben csak annyit érvényesítenének belőle, mint az autópályamatricákban, a fenntartást. Azonban pillanatnyilag a vasuti Volán építi a pályákat, és az erre adott támogatás végképp összekeveredik a a vasút többi ágának a szervezetlenségével, hatékonytalanságával és pazarlásával. Vagyis csak egyet tudunk: a MÁV írtóztatóan ráfizetéses. Viszont aki korszerüsíteni akar - legyen az bátortalan miniszter, máshonnan odacsöppent vezérigazgató - azokat, mint a korpa közé keveredetteket felfalják a politika és a vasút ártányai. Ehhez lelkesen csatlakoznak a főnöki fizetésekkel és ellátmányokkal kistafírozott szakszervezeti vezérek, akik egy korszerű, kevesebb, de jobban fizetett dolgozókból álló, ráadásul nem is egy cégben fungáló vasuti vállalatoknál már messze nem találnák meg a számításaikat.

Az egyszerű dolgozók meg úgy vannak, mint a szárnyvonalak felszámolása ellen a polgármester által kivezényelt helybéliek. Őket csak hülyítik, mint a Mikszáth által megírt kortesetetéseken. Persze megéri a pénzét a regnáló hatalom is, mert egy épkézláb fejlesztési tervet nem tudott se maga összeállítani, se az általa kijelőlt vasúti vezérekből kisajtolni. De miért is éppen itt várnánk csodát?

Wirth Mihály

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!