További Karácsony cikkek
„Önmagában az, hogy téli vagy nyári illat, értelmetlen” – kezdte felvilágosításunkat Zólyomi Zsolt parfümőr, a Le Parfum Croisette parfüméria tulajdonosa. Az orr szerint elsősorban a célszemély élete, testének és bőrének jellemzői, ízlése és stílusa determinálják a választandó illatot, és csak ezt követően jöhet szóba az évszak, vagy a márka kérdése.
Zólyomi ugyanakkor hangsúlyozza, hogy mindezeken belül természetesen van értelme a szezon szerinti parfümválasztásnak. „Vannak olyanok, akik egy illatot viselnek egész életükben, de a legtöbb ember néhány parfümöt váltogat, egyfajta parfüm-ruhatárat kialakítva magának. A melegedő időben, 15-25 fokkal a téli átlaghőmérséklet felett megváltoznak a bőr jellemzői, és az öltözködés miatt amúgy is nagyobb testfelület érintkezik a levegővel. Ilyenkor az emberek jelentős százaléka átáll egy másik illatra.”
Húsvétra citrus és virág
A melegedő időre Zólyomi tanácsai szerint a "citrusos, könnyű virágos, akvatikus, vagy a zöld” vonalba tartozó illatok közül érdemes választani. Ilyen klasszikus nyári bestseller például a beszédes nevű Davidoff Cool Water, a hűsítő citromfagyi illatú Dolce and Gabbana Light Blue, és a különlegességek közül az Atelier Cologne cég vérnarancsos kölnije, az Orange Sanguine.
Télire a simogató, lélekmelengető fűszerekkel teli, tömörebb, karcosabb, vagy púderes, „animális“, nehezebb, „orientális“, „ciprus“ vagy „fás“ illatokat ajánlja a szakértő. Ezekre példa a CK Obsession-je, Thierry Mugler Angel-je, a fűszeresen gyümölcsös Burberry The Body-ja, vagy a Frapin konyakcég tüzes konyakillatú 1697 EdP-je
Nem a márka számít
A szakértő hangsúlyozta a személyes választás fontosságát. „Attól hogy Beckham vagy Monica Bellucci van egy parfüm reklámján, még nem lesz jó bármelyikünk számára. Manapság, a tömegmédia korában persze azt érezni leginkább az embereken, amit erősen reklámoznak. Pedig ma már sajnos a parfümgyártók illatai többségükben alacsony áron előállított, kevéssé kreatív „tömegtermékek“. A legtöbb drága luxusparfümöt mam már az olcsóbban és évjárattól függetlenül biztonsággal beszerezhető szintetikumokból gyártják. Az alapanyagok árának többszörösét költik cserébe el a marketingre és a luxuskinézetű csomagolásra.”
Az illatokat azonban ma már nem is az adott márka gyártja. Ha felmérték, milyen parfümre lenne igény, megkeresnek egy multinacionális parfümkészítő céget, és vele készíttetik el a parfümöt. Gyakran ugyanaz a cég szílltja a parfümöket a konkurens márkáknak is. Ha pedig egy illat sikeres lesz, akkor megkísérlik kitolni az élettartamát. Ilyenkor készítik el ugyanannak az illatnak a nappali és éjszakai, téli vagy nyári verzióját.
A nagyüzemi parfümgyártás filozófiájnak ellenében jelentek meg azok a kis, úgynevezett niche márkák és manufaktúrák, amelyeket sokszor a nagy multikban megfáradt szellemű és orrú szakértők alapítottak. A végtelenül magas elvárásokkal és biztos anyagi háttérrel rendelkező vásárlók akár egyedi illatokat is kevertethetnek maguknak. Elterjedtebb, hogy egy ilyen niche parfümház saját kisszériás illatokat készít, minőségi és drága természetes alapanyagokból, amelyekből az igényes vásárlóközönséget váró nicheszakboltban előzetes telefonos egyeztetés után egy szakértő segít kiválasztani a bőrünknek, az illatpreferenciáinknak és aktuális életcéljainknak legmegfelelőbb luxusparfümöt.
Vásárlás egyedül
Ha mégis egyedül, egy normális parfümériában szeretnénk vásárolni, akkor Zólyomi szerint délelőtt menjünk, akkor még „nyugisabb a háttér”, vagyis az izgatott vásárlók nem fújták tele különböző illatokkal a boltot. Ha csak délután tudunk időt szakítani, akkor a bolt előtt, friss levegőn teszteljünk.
Fújjuk a kiválasztott illatot a kirakott papírcsíkra, lengessük, majd ízlelgessük. Ha tetszik, akkor teszteljük a csuklónkon is. Ha két illat közt kell választani, fújjuk a két csuklónkra, majd menjünk el egy negyed órára sétálni, együnk meg egy fagyit, és utána szagoljunk, és döntsünk.
Parfümöt ajándékozni kockázatos dolog. Ilyen esetben érdemes a fürdőszobából ellopni a kedvesünk kedvenc dezodorát, parfümjét, és azt akár elvinni a parfümériába, hogy annak illata alapján választhassunk az ízléséhez közel álló illatok közül.