Csipaknak egyszer csak 16 milliárdja lett

2010.07.23. 21:39 Módosítva: 2010.07.23. 21:44
A 90-es években a Vörösmarty tér egyik kávézóját üzemeltette, ma ő alakítja a Belváros arculatát. Szinte egyik pillanatról a másikra vált az egyik leggazdagabb hazai vállalkozóvá a 39 éves Csipak Péter, aki a közelmúltban jelentette be, hogy a Fashion Street után egy új, 40 milliárdot érő komplexummal, Zeppelin formájú, tetőkertkes, libegős hotellel bővíti V. kerületi beruházásainak körét.

Tavasszal felkerült a száz leggazdagabb magyar listájára, aztán bejelentette, hogy egy Zeppelin formájú hotellel a tetején a belvárosban építeni kezd egy Új Városközpont nevű komplexumot. A gazdasági válság kellős közepén hogyan lesz valakinek hirtelen 16 milliárdja? Ha jól tudom, a kilencvenes években még kávézókat üzemeltetett.

Hirtelen biztos, hogy nem lesz senkinek sem 16 milliárdja. Szép lassan. Lépésről lépésre. Én közel húsz éve dolgozom rajta. Hazudnék, ha azt mondanám, szegények voltunk, de valóban alulról jöttem. Nem volt sok pénzünk, de a nagyszüleim, édesanyám és a nevelőapám nagyon sokat dolgozott azért, hogy ne szenvedjünk semmiben sem hiányt. Ebből adódóan nincsenek komplexusaim.

Miért? Másból adódóan vannak?

Fotók: Huszti István
Fotók: Huszti István

Kinek nincsenek? Én például a végletekig maximalista vagyok, de azok, akik nem szeretnek, ezt inkább önigazolási kényszernek vagy túlzott bizonyítási vágynak nevezik. Túlzásba viszem a munkát. Gyakorlatilag reggel nyolctól este nyolcig dolgozom, de a saját magamnak szabott munkaidőn túl is folyton jár az agyam, mindig gondolkodom valami új ötleten. Ha lenne pszichológusom, biztosan munkamániával kezelne. De nincs, mert erre sincs időm. Nehezen tudom másra bízni a döntéseket, mindenről tudni akarok, ami körülöttem történik. Ez a munkatársaim és a szeretteim szerint néha elég idegesítő.

Nyilván sok áldozatot követelt, hogy rögtön a 32. helyen landoljon a leggazdagabbak listáján. Az előző évek vagyoni helyzetéről azonban nem található adat. Milyen lépésekben épült fel a 16 milliárdra becsült Csipak-birodalom?

A birodalom szó nagyon bántja a fülem. Én nem birodalmat, hanem családi vagyont építek. Ennek egyébként tőlünk nyugatabbra évszázados hagyományai vannak, csakhogy ez itt nálunk Magyarországon még nem tudott kialakulni, de azt gondolom, hogy ennek éppen itt az ideje. Szükség van arra, hogy Magyarországon is kialakuljon egy nemzeti öntudattal és társadalmi felelősséggel rendelkező jómódú generáció. A becslést amúgy nem én késztettem, hanem a kiadvány szerkesztője, ő értékelte 16 milliárdra a cégvagyont. Én soha nem azzal foglalkoztam, hogy éppen hányadik helyen állhatok különböző listákon, ennél sokkal fontosabb volt számomra, hogy a kitűzött célokra koncentráljak, és megvalósítsam az álmaimat.

Akkor csupán a kiadvány szerkesztői nem figyeltek oda eléggé, hogy csendben megjelent egy új szereplő is a porondon?

Sokan vannak még ebben az országban, akik eddig nem keltették fel a szerkesztők figyelmét. Egyre-másra tűnnek fel a közéletben olyan emberek, akiknek biztosan ott lenne a helyük a listán, de valamiért nincsenek rajta.

Ön mennyire becsülné saját vagyonát? Többre vagy kevesebbre, mint a szerkesztők?

A tulajdonosok általában többre szeretnék becsülni a vagyonukat, mint annak a valódi értéke. Az tény, hogy a válság minket sem került el, itthon és külföldön egyaránt csökkent az ingatlanportfóliók értéke, két évvel ezelőtt az enyém is többet ért, mint amire most becsülik.

07

A 16 milliárdot az V. kerület szívében lévő ingatlanjai teszik ki, vagy van még más nagyobb tétel is, amit ebbe az összegbe bele kell számolni?

A döntő hányadát a tulajdonomban lévő cégek belvárosi ingatlanportfóliója teszi ki.

A zeppelines Új Városközpont terveit az Országos Építészeti Tervzsűri 13:2 arányban támogatta. Voltak szavazás kimenetele felől kétségei?

Nekem soha nem voltak kétségeim a projekt sikeressége és megvalósíthatósága felől, ha lettek volna, akkor nem vágok bele. Az Új Városközpontot a tervzsűrin hivatalos úton javasolták az építési engedély megszerzésére, illetve sikerült megkötni a fejlesztés megvalósításához szükséges hitelszerződéseket. Ez is azt bizonyítja, hogy széles körű szakmai, illetve társadalmi támogatásban van részünk. Persze nekem is a torkomban dobogott a szívem, mielőtt bejelentették a szavazás végeredményét, hiszen a legnagyobb álmom megvalósulásáról volt szó, hosszú évek munkájáról. Egy üveg pezsgő el is fogyott utána, de ünneplésre igazán akkor lesz okunk, ha majd átadjuk az épületet.

A tervezett Új Városközpont és a Fashion Street
A tervezett Új Városközpont és a Fashion Street

Hány ingatlana van a Belvárosban?

Négyzetmétert könnyebben tudnék mondani. Az ingatlanok számának azért van kisebb jelentősége, mert előfordulhat, hogy egy-egy üzlethelyiséget vagy irodát bérlőcsere esetén többfelé osztunk vagy összevonunk. A Fashion Street körülbelül tizenöt ezer négyzetméter, a megvalósuló Új Városközpont a Zeppelinnel pedig ennek többszöröse lesz.

Az eldőlt már, hogy az Új Városközpont melyik jelenleg még álló épületek helyére kerül majd? Úgy tudom, az OTP-házat még nem tudta megvásárolni?

Az Új Városközpont biztosan meg fog épülni, de az OTP Bank még nem hozta meg végső döntését. Egyelőre két koncepció van a megépítésre, de bízom benne, hogy a belváros emblematikus épülete  kompromisszumok nélkül tud majd megvalósulni.

Mivel sikerült rávennie a hitelezőket, hogy egy negyvenmilliárdos beruházás finanszírozásához a zsebükbe nyúljanak?

Az a véleményem, hogy a bankok a válság ellenére is hajlandóak finanszírozni beruházásokat, csak sokkal megfontoltabb módon, mint két évvel ezelőtt. Másfelől szerintem mi a legjobb időben kezdtünk bele ebbe a beruházásba, hiszen az előkészítési szakasz az ingatlanok megvásárlásával már a válság előtt, 2006-ban elindult. Az elmúlt másfél évet, amely a beruházásra, és az ingatlanok bérbeadására valóban alkalmatlan lett volna, a többi között a koncepció előszítésével, az építész kiválasztásával, a finanszírozás szervezésével töltöttük. Az építkezés előkészítése csak négy hónap múlva kezdődik. A finanszírozó bankoknál valószínűleg sokat nyomott a latba, hogy a Fashion Street egy sikeres vállalkozás, tehát, mint fejlesztő már bizonyítottam, hogy amit kitalálok, azt nem csak hogy megvalósítom, de magas színvonalon üzemeltetem, és tovább is fejlesztem. Feltehetően, ha egy első projektes cégről lenne szó, akkor egy ekkora összeg finanszírozását nem vállalták volna a bankok.

01

Az nem merült fel, hogy a csúcskategóriás üzleteket és irodákat tömörítő Fashion Street saját magának csinál majd konkurenciát a Belvárosban? Milyen felmérésekre alapozzák, hogy ugyanabban a szegmensben egy utcányira a régitől egy háromszor-négyszer nagyobb projektet is gazdaságosan lehet működtetni?

Az tévedés, hogy nincs rá kereslet. Nagyon sok márka egyszerűen azért nem jön be Magyarországra, mert nem talál az igényeinek megfelelő üzlethelyiséget Budapesten. Olyan cégekről beszélek, amelyek soha nem mennének be a plázákba, bevásárlóközpontokba, belvárosi lokációt keresnek, magas minőségű utcai üzlethelyiséget, ahol tudnak terjeszkedni. Szerintem az Új Városközpontnak nemcsak létjogosultsága van, hanem kimondottan szükség van rá. Ez egy esély a Belvárosnak arra, hogy régi fényét, imázsát, presztízsét visszanyerje, a Belvárosnak szüksége van a változásra. Kivételes vizuális élmény, magas színvonalú vásárlási lehetőséggel egybekötve.

Az optimizmusa azt jelzi, hogy már meg is van a bérlők listája?

Természetesen vannak érdeklődők, de az értékesítést még nem akarjuk megkezdeni ebben az évben, mert egyelőre csak egy koncepcióterv van a kezünkben, és ez alapján nehéz lenne pontos négyzetméterekről megállapodni.

Saját irodáján is látszik, hogy nem sajnálja a pénzt a kellemes munkakörnyezetre, az idén a Playboynak adott egy hosszú interjút, de szerepelt a sajtóban egy méregdrága sportautó megvásárlása miatt is. Vonzódik a luxushoz?

Nem a luxushoz, hanem a minőséghez ragaszkodom. Az első ingatlanfejlesztés, amit létrehoztunk, a Deák Palota három díjat is kapott az ingatlan- és az építészszakmától. A Fashion Street szintén széles körű szakmai elismerésben részesült, itthon és külföldön egyaránt. Nem szeretek kompromisszumot kötni, egyre magasabb minőségi követelményeket támasztok magammal szemben. De mindez a hétköznapi életemre is jellemző. Fontos, hogy a ruháim harmonizáljanak, jó minőségűek legyenek. Odafigyelek a megjelenésemre, különben nem érzem jól magam a bőrömben. Von haus aus ilyen vagyok.

04

Egy olyan nyilvánvalóan nehéz terepen, mint a Belváros, lehet politikai támogatás nélkül gyors ingatlanos karriert befutni?

Lehet. Tizenöt éve vannak üzleti érdekeltségeim a Belvárosban. Ez idő alatt volt egy polgári – illetve most van a második –, és ha jól számolom négy szocialista kormányunk, az V. kerületet pedig három gyökeresen más személyiségű polgármester irányította. Ön szerint itt tartanék, ha nem tudnám magam függetleníteni a napi politikától?

Az Ön életrajzát összefoglaló írások nem is párttámogatást, inkább kiváló személyes kapcsolatot feltételeznek a volt és a mostani önkormányzati vezetővel.

Soha, semmilyen személyes kapcsolatot nem ápoltam egyik önkormányzati vezetővel sem. Igaz, azt mindenki tudta, és soha nem is csináltam belőle titkot, hogy a Fidesz által 2002-ben elveszített országgyűlési választás után felajánlottam a Deák Palota épületének egy részét Schmitt Pálnak és csapatának a főpolgármesteri kampány idejére. Ezzel nem arattam osztatlan sikert a Belváros akkori szocialista vezetésénél.

2006-ban viszont biztos jó pont volt Rogán Antalnál. Az egy évvel ezelőtti ferraris történet rontott a kettejük viszonyán? A kerület Rogán javaslatára szerződést bontott az Ön tulajdonában lévő belvárosi parkolási céggel, miután kiderült, hogy a cég lízingelte a sportkocsit. Vagy azóta megbeszélték?

Rossz döntés volt annak idején lízingelni az autót. A kocsi egyébként az ügy kipattanásakor már rég nem volt a cég tulajdonában.

De miért bérelte? A sportautók iránti vonzalma legyűrte a gazdasági racionalitást?

Családi hagyomány a sebesség iránti vágy és a sportautókhoz fűződő vonzalom. Nevelőapám, Iriczfalvi Ferenc többszörös magyar bajnok autóversenyző volt. 1975-ben és 1976-ban az év sportolójának választották. Sikeres volt egyéni versenyzőként, illetve Ferjáncz Attilával párban európa-bajnoki második helyezettek voltak raliban. Tőle tanultam meg vezetni. Már egészen kis gyerekként beülhettem a versenyautójába. De még egyszer mondom, a lízingelés rossz döntés volt.

02

Az új épülettel kapcsolatban számos vállalást tett az önkormányzatnak, felújítja a brit nagykövetség előtti Harmincad utcát, közparkot létesít, a munkák idejére egy több emeletes védőfallal veszi körbe az építkezést. A beruházás kezdetén viszont számos újságcikk azt olvasta ki az ügymenetből, hogy az önkormányzat is lobbizik a készülő projektért, és nagy erőket vet be, hogy gyorsan lekerüljön a kiválasztott helyszín épületeiről a védettség.

Nem tudom, ki mit nevez rapid eljárásnak. A 4-es metró építésének tempójához képest valóban gyorsnak tűnhet. Kétségtelen, hogy a fővárosi önkormányzaton több mint két év alatt átvinni egy ügyet, az ritkaság. Lehet, hogy ez tűnt fel egyeseknek. Az V. kerületi önkormányzat és így a belvárosiak felé egyébként tényleg komoly vállalásokat tettünk. Az építkezés idejére egy ideiglenes falat húzunk a beruházás köré, hogy megkíméljük az ott lakó, illetve dolgozó emberek nyugalmát. Vállaltuk, hogy a világhírű Foster and Partners építésziroda tervei alapján átépítjük a brit nagykövetség úgynevezett biztonsági tankcsapdáit, hogy sétálóutcává alakítsuk a Harmincad utcát, amely az Új Főutcával megegyező minőségű burkolatot kap. De ami talán az emberek számára a mindennapi életben a legfontosabb, vállaltuk egy közel háromezer négyzetméteres közpark megépítését, amely az Új Városközpont tetején, közvetlenül a Zeppelin alatt helyezkedik majd el. Ide mindenki szabadon és ingyenesen mehet majd fel egy szemet gyönyörködtetően szép, modern, üvegburkolatú siklóval, melyből már a feljutás során is páratlan panoráma nyílik a városra. A Tervező ezt nagyon szépen fogalmazta meg angolul: “Celebrate the journey”.