Legszívesebben a tojásra is rányomtatnám a képüket
További Belföld cikkek
- Feljelentik Gulyás Gergelyt és Lánszki Regő államtitkárt
- Szájer József: A politika bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam
- Tarjányi Péter: Nem gondolnám, hogy Oroszország a békére törekedne
- Milliárdokat érő luxusrepülő jelent meg Ferihegyen, elindultak a találgatások
- Egy testvérpár különös közéleti összefonódásai – Kicsoda Magyar Péter öccse?
„Ez a két doboz olyan nekem, mintha a gyerekemet fognám a kezemben” – pillantott le megindultan a bal kezében tartott tejes- és a jobbjában szorongatott gyógyszeres dobozra Kárász Róbert, a Mokka műsorvezetője, egyben a hazai tejesdoboz-kampány elindítója.
Az ötlet nem új, hiszen már az 1998-ban eltűnt Szathmáry Nikolett édesanyja is megpróbálta ugyanezt bő tíz évvel ezelőtt, az Egyesült Államokban pedig évtizedek óta bevett gyakorlat a rendőrség által eltűntnek nyilvánított gyerekeket a tejesdobozokon közzétett fényképeik segítségével keresni.
A statisztikák szerint nem is teljesen eredménytelen a módszer: a gyerekek fényképeinek elosztását irányító amerikai szervezet szerint ugyanis az 1985 óta közzétett 8204 esetből 1435 alkalommal sikerült az eltűntek nyomára bukkani a dobozon közölt képek segítségével.
Többezren tűnnek el évente
A sajtó számára rendezett bemutatót stílusosan egy élelmiszeráruház tejtermék-részlegén, kellemesen hűvös hűtőpultok, krémtúró- és joghurthalmok között, egy tejesrekeszekkel megtámogatott színpadon tartották, mérsékelt érdeklődést váltva ki a vásárlókból és a bolt alkalmazottaiból.
Pedig Magyarországon a rendőrség évente átlagosan 6-10 ezer gyerek és fiatalkorú eltűnésével kapcsolatban indít nyomozást, ezek közül nagyjából százan nyomtalanul tűnnek el.
"Olyan gyerekekről van itt szó, akikről egy év után sem tudták megmondani, hogy mi történt velük vagy hova tűntek, és egyáltalán nem biztos, hogy a családjuk valaha is viszontlátja-e őket, ennek ellenére a mai napig bíznak abban, hogy legalább információt szereznek róluk" - magyarázta Kárász, majd megvallotta: szíve szerint még a tojásokra is rányomtatná az eltűnt gyerekek fényképét, hogy minél jobb eredményt érjenek el.
Példaként a nyolc éven át fogvatartott osztrák lány, Natascha Kampusch történetét hozta fel. "Mindenki nézze meg, kik ezek a gyerekek, még akkor is, ha évekkel ezelőtt tűntek el, mert ha belegondolunk, Natascha is akkor került elő, amikor a szülein kívül már senki nem bízott abban, hogy az a kislány még életben van."
A műsorvezető több tejipari vállalatnál is kilincselt ötletével, ám mindenhol elutasították. Végül az Alföldi Tej Kft. volt az, aki rábólintott a tervre. "Nem vagyunk túlzottan tőkeerős cég, nem tudunk például sportegyesületeket szponzorálni, de segíteni azért megpróbálunk" - mondta Mélykuti Tibor, a tejtermelő gazdákat és farmereket tömörítő cég ügyvezető igazgatója.
A bolt csütörtök délelőtti törzsközönségét azonban szemmel láthatóan nem hatotta meg az akció. A főként kisgyerekeikkel vásároló anyukák és a gurulós szatyraikkal felfegyverkezett nyugdíjasok unottan tologatták a bevásárlókocsikat, és csak akkor adódott némi fennakadás, mikor a fotósoknak pózoló Kárász elállta a tejekhez vezető utat.
Mindenki elindult valahova, de soha nem ért oda
A magyar tejeken az amerikai hagyománytól eltérően nem egy, hanem négy fekete-fehér fénykép lesz látható. A három fiú és egy lány képe alá neveik és eltűnésük dátuma került. A legrégebben eltűnt gyereket több mint 10 éve keresik, a legutóbbi áldozat alig két éve tűnt el; a legfiatalabb nyolc, a legidősebb 18 éves volt eltűnésekor.
A legrégebbi eset Till Tamásé, aki még 2000-ben, 10 éves korában tűnt el Baján. A kisfiú azt mondta, lovagolni indul, biciklijére felülve pedig megígérte: egyre otthon lesz. Azóta sem érkezett meg. Bár a rendőrség később megtalálta a fiú kerékpárját és elfogtak egy férfit is, aki beismerte majd visszavonta a gyilkosságot, de értékelhető nyomokat a mai napig nem találtak.
Ackermann Dávid és Strehó Gergő mindketten szórakozni indultak barátaikkal, mikor nyomuk veszett, egyiküket az Árpád hídnál, a másikat a Margitszigeten látták utoljára.
Gödöllei Dominika, az egyetlen lány esete azért érdekes, mert ő egész családjával együtt tűnt el. Gödölleiék ugyanis nyaralni indultak gyerekeikkel, de sose érkeztek meg, és bár kocsijukat később sértetlenül megtalálták, a családnak nyoma veszett.
Csak a doboz felület a megfelelő
A most legyártott, 400 ezer darab tej a cég számításai szerint nagyjából egy hónap alatt fogyhat el, és ha sikeres a program, a következő hónapokban újabb eltűntek fényképeket tesznek a dobozokra. Bár a tejesdobozok mellett rengeteg joghurt és kefír is ki volt téve, érdeklődésemre megtudtam, hogy a gyerekek fényképeit ezekre nem, csak a tejesdobozokra teszik rá.
"A csomagolóanyagot gyártó céggel együtt találuk ki, milyen legyen a doboz és a fényképek kinézete. Mivel a dizájnváltás nem kis költségbe kerül, ezért más termékekre egyelőre nem teszünk képet, mert azoknak nem igazán alkalmas erre a felülete" - magyarázza az igazgató.
Ez lehet az oka annak a kissé abszurd ötletnek is, melyet egy étrendkiegészítőket gyártó cég talált ki: év végéig tízezer vitaminkészítményeket tartalmazó dobozukra nyomtatják rá a gyerekek fényképét, így sokkolva vásárlóikat reggeli C-vitamin adaguk bevétele előtt.