Minden iskolást megfuttatnak jövőre
További Belföld cikkek
- Tombol az influenzajárvány, több kórházban is látogatási tilalmat vezettek be
- Kikapott a kormánypárti jelölt, független képviselő került be az önkormányzatba Sátoraljaújhelyen
- Viharlos szélre, hófúvásra és nagyon sok hóra figyelmeztetett a Magyar Közút
- Két magyar túrázó rekedt a szlovén Kamniki-Alpokban, nem tudják kimenteni őket
- Demszky Gábor: Olyan, mintha még a Kádár-rendszerben élnénk
A következő tanévtől nemcsak a diákok problémamegoldó és szövegértési képességét tesztelik, de a fizikai állapotát és edzettségét is megvizsgálják az elsőtől a 12. osztályig. A 2012/2013-as tanév rendjéről szóló előterjesztés szerint a diákok fittségét 2013. április 3. és május 28. között kell majd tesztelni az iskolákban.
Az állóképességi vizsgálatot az új köznevelési törvény írja elő - a Nemzetierőforrás-minisztérium oktatási államtitkársága az Index kérdésére ennél konkrétabb indokot nem tudott mondani arra, miért van szükség a diákok fittségi tesztjére. Úgy tudjuk, a cél az, hogy a mindennapos testnevelés bevezetése előtt felmérjék, milyen kondícióban vannak a gyerekek, hogy később látni lehessen, mennyit fejlődtek fizikai képességeik a rendszeres testmozgástól.
Az iskolák maguk dönthetik el, milyen teszteket végeznek el. Az első Orbán-kormány idején,1999-2000-ben kétféle fittségi tesztet is kidolgoztak, a Hungarofitet és az Eurofitet. Ahogy a Semmelweis Egyetem testnevelési karának honlapján olvasható, fontos szempont volt, hogy a tesztek ne legyenek egészségkárosító hatásúak, az eredmények nemzetközileg összehasonlíthatók legyenek és elsősorban az egészségben meghatározó szerepet játszó összetevőket mérjék. A teszteket kidolgozó bizottságnak arra is ügyelnie kellett, hogy a feladatok egyszerűen végrehajthatók legyenek ne kelljen hozzájuk sok eszköz.
A Hungarofit gyakorlatai inkább a fizikai képességeket mérik, az Eurofit főként a diákok motorikus képességeit. Utóbbihoz több idő és eszköz is kell.
Az Eurofit kilenc feladatból áll. Az egyensúlyi képességet azzal mérik, hogyan tud a diák egy percig egyensúlyban állni egy gerendán. A pontokat aszerint adják, hány kísérletet tesz ezen idő alatt, hogy egy lábon maradjon.
A motorikus képességeket a lapérintés nevúű feladattal vizsgálják. A diáknak az egyik kezét egy asztal lapjára kell tennie, a másikkal pedig efölött hadonászva kell két, egymástól 80 centire lévő lapot minél gyorsabban megérintenie. A gyerekek hajlékonyságát azzal tesztelik, hogy a földön ülve hány centire képesek előrenyúlni.
Az Eurofitben a diákoknak fél percig kell felüléseket csinálniuk, a pontokat aszerint adják, hányat tudnak megcsinálni ennyi idő alatt. Megnézik, milyen messzire tudnak ugorni helyből és mérik azt is, mennyi ideig tudnak úgy függeszkedni egy rúdon, hogy az álluk a rúd felett legyen. A kézi szorítóerőt egy erre hitelesített kézi dinamométerrel mérik, amit össze legalább 2 másodpercig kell összenyomva tartani.
A futást sem lehet megúszni, erre két feladat is lesz. Az egyik a tízszer ötméteres ingafutás, amikor két egymástól öt méterre lévő vonal között kell minél gyorsabban oda-visszafutni.
Ehhez hasonló, de jóval megterhelőbb az állóképességi ingafutás. A feladat leírását idézzük a testnevelési kar összefoglalójából: "a kardio-respiratorikus fittség vizsgálatára alkalmas teszt gyaloglási tempóban indul, majd gyors, futási sebességgel fejeződik be. A tanuló az egymástól 20 méter távolságra lévő vonalak között halad, a futás irányát változtatva, a hangjelzés diktálta tempóval összhangban, fokozatosan gyorsulva."
Mint a feladat leírásánál megjegyzik, csak néhány tanuló képes csak követni a tempót és eljutni a teszt végéig. Az a szint, ahol a próbázó kiesik, jelzi majd a kardio-respiratorikus (keringési-légzési) állóképességét.