Iszapömlés: kimondták a Mal felelősségét
További Belföld cikkek
- Az Orbán-beszéd alatt őrizetbe vett exrendőr: Folytatom a tiltakozást, míg ki nem esek egy kórházablakból
- Holttestet találtak egy leégett tanyaépületben
- „Kicsit ideges volt a bácsi” – egy üvöltöző férfi zavarta meg Lázár János Kökin tett látogatását
- Földrengést észleltek Pest vármegye több településén, de szó sincs természeti jelenségről
- Navracsics Tibor: párthovatartozástól függetlenül támogatjuk az önkormányzatokat
A Fővárosi Törvényszék közbenső ítélettel megállapította a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. kártérítési felelősségét a cég ellen a MÁV Zrt. által indított perben. A szerdai tárgyaláson indoklásában a bíró kifejtette: a törvényszék azt vizsgálta, fokozott veszéllyel járó tevékenységnek minősül-e a Mal tevékenysége, és elhárítható lett volna-e a 2010. októberi gátszakadás.
A bírói ítélet szerint, hogy bebizonyosodott: a Mal fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytat, és ez indította be azt a geotechnikai folyamatot, ami a gátszakadáshoz vezetett. Emellett a katasztrófa elhárítható lett volna, méghozzá több szakaszban is, egészen a tervezéstől a gátszakadás bekövetkeztéig.
A közbenső ítélet nem jogerős, annak jogerőre emelkedése után folytatódik a per, a kártérítési összeget ezután állapítják meg. A bíró közlése szerint a MÁV több mint 384 millió forint kártérítést kér.
A MÁV 2011 tavaszán azért fordult a bírósághoz, mert az ajkai timföldgyár vörösiszap-tározójának gátszakadása miatt súlyosan megrongálódott a vasúti pálya, egy hónapig szünetelt a vonatközlekedés, és a helyreállítás jelentős kiadást jelentett, ezért a vasúttársaság 282 millió forint kártérítést kér a Mal Zrt.-től.
A MÁV korábban azt mondta, az ipari szerencsétlenség miatt kiömlő veszélyes anyag másfél kilométeren tette tönkre az Ajka és Devecser közötti vasúti vonal vágányait, berendezéseit és vezetékrendszerét. A vörösiszap megrongálta a felsővezetékeket tartó oszlopokat is, a környéken pedig teljesen leállt a vasúti közlekedés.
A Mal korábban azzal védekezett, hogy voltak helyi ellenőrzések, és a működés során mindent előírás szerint végeztek. Megkérdőjelezték emellett egy korábbi tárgyaláson azt, hogy a felperes MÁV jogosult-e kártérítésre, mert szerinte nem volt a tulajdonában a megrongálódott sín és vezeték – a vasúttársaság viszont közölte: a MÁV vagyonkezelői jogot kapott az országos vasúti törzshálózatra a magyar államtól, és teljes körű infrastruktúra-fenntartási kötelezettsége van.
A perben májusban már született egy bírósági döntés, akkor ideiglenes intézkedésként 100 millió forint megfizetésére kötelezték a Malt, amit az megfellebbezett.