További Belföld cikkek
-
Őrizetbe vettek egy földhivatali ügyintézőt Bács-Kiskun vármegyében
- Karácsony Gergely: A trutyiból rögtön politikát akar csinálni a Fidesz
- Puszta kézzel próbálta megállítani a 4-es, 6-os villamost egy ittas férfi
- Simicskó István: A hazaárulózást én is túlzásnak tartom
- Börtönben marad a japán nő meggyilkolásával vádolt ír férfi
Várhatóan 300 vasúti kocsit újít fel a MÁV a következő másfél-két évben, közölte Ungvári Csaba, a vasúttársaság vezérigazgatója péntek délelőtti sajtótájékoztatóján. A felújítások leginkább a vonatok belső megjelenését érintik, amiről egy, az állomásra beállított, felújított vasúti kocsiban a saját szemünkkel is meggyőződhettünk.
A járműfelújításokat már tavaly elkezdte a társaság egy 2012-es utaselégedettségi felmérést követően. A felmérésből az derült ki, hogy az utasok leginkább a vasúti kocsik tisztaságát, az utazás komfortját kritizálják. Ezen a MÁV, tervei szerint minimális költséggel, gyorsan, látványos eredményeket elérve szeretne változtatni, mondta a sajtótájékoztatón Ungvári.
A vezérigazgató elmondta: ezeket a felújításokat a MÁV−gépészet kivitelezésében csinálják, így az anyagköltségen kívül nincs plusz költsége. A felújítás a belső burkolatokra, ablakok, mosdók állapotára valamint az üléshuzatok cseréjére vonatkozik. A cél, hogy ezek a belföldi gyorsvonatok az Intercity vonatok megjelenését, és komfortszintjét érjék el. Mint mondta egy kocsi felújítási költsége öt és tízmillió forint között van.

Eddig 32 elővárosi ingavonatot, illetve 12 belföldi gyorsvonatot újítottak fel a Fecske-program keretében, de az elkövetkezendő másfél-két évben 300 felújított vonat a cél. A felújításra váró vonatok 30-40 évesek ugyan, de a bevizsgálások alapján még legalább 10 évig használhatóak lesznek, mondta Ungvári. A felújítások mellett nyár végére, mind a 800 Intercity vonatra ingyenes internethozzáférés terveznek, tette hozzá a vezérigazgató. A vállalat üzleti tervében egymilliárd forintot különítettek el a felújításokra.
A külső megjelenéssel kapcsolatban elmondta, hogy egyrészt a felújítandó vonatok új festést kapnak, másrészt a kocsimosó rendszerüket is átalakítják. Ezt eddig külsős cégre bízták, de mostantól saját emberekkel végzik majd. Ungvári szerint ez sokkal költséghatékonyabb és várhatóan szervezettebb is lesz, látványos eredményekkel. A kérdésre, hogy terveznek-e komolyabb felkészülést a rongálások megelőzésére Ungvári elmondta, hogy igazán akkor lehet tisztán tartani a kocsikat, ha azok külső és belső felülete, annak megjelenése új vagy újszerű. Az a tapasztalatuk, hogy az utasok sokkal jobban odafigyelnek a szerelvény tisztaságára, ha az új, rendezett.
Felmerül a kérdés, ha a felújításokat, és kocsimosásokat sikerül saját hatáskörön belül megszervezni, és attól komoly költséghatékonyságot is várnak, akkor a napi belső takarítást miért nem vonják saját hatáskörbe. Erre Ungvári azt válaszolta, ez a feladat túl nagy szervezést igényelne, így ezt egyelőre egy külső céggel végeztetik. Kérdésünkre, hogy terveznek-e létszámbővítést a plusz feladatok miatt, a vezérigazgató elmondta, hogy bár a vállalat összlétszámán nem terveznek változtatni, de a belső arányokon igen. A felső vezetés létszámának csökkentésével szeretnének helyet adni, a felújításokat, takarításokat végző munkaerő létszámának bővítéséhez.
Az állomásra beállított, frissen felújított gyorsvonatot kívül-belül újrafestették, a mennyezet és a padló új burkolatot kapott, valamint az üléseket új, kopásálló huzattal vonták be: olyannal, amilyennel az IC-vonatokon találkozhatunk. Ungvári a vonaton elmondta, hogy a kocsikat csak megjelenésükben újítják fel, és csak azokat, amelyeket hosszabb távon terveznek használni. Azokat a szerelvényeket, amelyek maximum 80-100 kilométer per órával képesek haladni, kivonják a forgalomból.