Duplájára nőtt a Publimont reklámprofitja

2013.05.08. 14:11
A Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó plakátcég, a Publimont tavaly 1,8 milliárd forint nyereséget termelt. A pénz nagy részét osztalék formájában ki is fizették a tulajdonosoknak. A kormányváltást követően több állami cég köztéri reklámjainak többsége a Publimont felületein jelent meg.

A tavalyi évet is komoly nyereséggel zárták azok a köztéri reklámokkal foglalkozó cégek, amelyek Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartoznak – derül ki az Index által megismert cégbírósági dokumentumokból. A jogszabályok szerint a cégeknek május végéig kell benyújtaniuk a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóikat, a Publimont és a Mahir Cityposter gazdálkodásáról szóló adatok már most is elérhetők a Fővárosi Cégbíróságon. A társaságok ugyanis márciusi közgyűléseiken elfogadták a tavalyi évről szóló beszámolóikat, ezek részleteit így be is nyújtották a cégbíróságnak.

1,8 milliárdos nyereség

A Publimont Hirdetésszervező Kft. március elsején taggyűlés nélkül, írásbeli határozattal fogadta el a 2012-re vonatkozó mérlegbeszámolót. Eszerint a társaság adózott eredménye 2012-ben 1 milliárd 881 millió 561 ezer forint volt. Ez jelentős növekedést jelent a korábbi évekhez képest, a Publimont nyeresége 2011-ben 1 milliárd 54 millió forint, 2010-ben csak 340 millió forint volt. A 2009-es évet pedig veszteséggel zárta a cég. A társaság arról is döntött, hogy a nyereségből 1 milliárd 880 millió forintot osztalékként kifizetnek a tagok részére. A nyereségből maradó 1,5 millió forint az eredménytartalékba került.

A cégnek három tulajdonosa van, a Pro-Aurum Zrt, a Neo-Met Kft, illetve Nyerges Zsolt, a Fideszhez közel álló üzletember. A Neo-Met Simicska Lajos, felesége és a Pro-Aurum tulajdonában van, utóbbi cég szintén köthető a Fidesz korábbi gazdasági igazgatójához. Az osztalék felvételéről döntő iratot Nyerges, illetve a Neo-Met és a Pro-Aurum képviseletében Tóth Marianna írta alá.

Megtalálták az állami cégek

Tavaly előtt az Origo írt arról, hogy az elmúlt években több állami cég és intézmény köztéri reklámjainak egy jelentős része a Publimont felületein jelent meg. Ezt azonban nem könnyű kimutatni: az állami cégeknek kötelező ugyan közzétenniük, hogy mire költik a közpénzt, a reklámpiacon azonban bevett gyakorlat, hogy nem közvetlenül a plakáthelyek tulajdonosaival kötnek szerződést, hanem úgynevezett médiaügynökségeken keresztül intézik a hirdetéseket. Az ügynökségeknek már nem kell közzétenniük, hogy kikkel szerződnek, így elvileg nem lehet nyomon követni a köztéri reklámokra költött állami pénzek útját.

Az Origo birtokába került adatbázisokból az derült ki, hogy amíg 2009-ben az állami hirdetők elosztva jelentek meg több cég felületein, addig 2010 után ezek az arányok felborultak, és túlnyomórészt a Publimont kapja ugyanezen hirdetők a plakátjait. Például 2009-ben a Szerencsejáték Zrt. összes óriásplakátjának még csak 6-8 százaléka jelent meg a Publimontnál, addig a listák szerint 2010-ben az óriásplakát közel fele, 2011-ben pedig legalább 97 százalék került ki a cég felületeire. Szerencsejáték Zrt. ráadásul a korábbi évekhez képest jóval többet is költött köztéri reklámokra. Hasonló folyamat figyelhető meg a Magyar Villamos Művek, a Magyar Turizmus Zrt. esetén is.

Jutalmat fizetett Simicska

A Mahir Cityposter március 19-i közgyűlésen szintén megtárgyalta a tavalyi évről szóló pénzügyi beszámolóját. Az ülésen többek között Simicska Lajos is jelen volt. A cégbírósághoz benyújtott iratok ugyan nem tartalmaznak a gazdálkodásról szóló adatokat, számokat a jegyzőkönyvből azonban arra lehet következtetni, hogy sikeres évet zárhatott a cég. A jelenlévők úgy döntöttek, hogy a nyereségből osztalékot fizetnek, a két ügyvezetőnek (Kovács István és Fonyó Károly) pedig jutalmat, és 5 százalékos fizetésemelést ítéltek meg. A jegyzőkönyv szerint a jutalmak kifizetésre a taggyűlés Simicskát hatalmazta fel.

A társaságnak a Simicska érdekeltségébe tartozó Mahir Zrt. és EuroAWK kft a tulajdonosa. Utóbbi cég vezetője Fonyó Károly, aki jó viszonyt ápol Simicskával. A főként a hirdetőoszlopairól, illetve kisebb óriásplakát helyeiről ismert Mahir Cityposter felületein sok állami hirdetés jelent meg a kormányváltást megelőző időszakban is. A cég 2011-ben 119 millió, 2010-ben 60 millió forint nyereséget termelt.

Az Index kedden arról írt, hogy a Simicska érdekeltségébe tartozó Közgép Zrt. tavaly a korábbi évekhez képest is több profitot termelt. A cég nyeresége 2012-ben ,2 milliárd forint volt, amelynek jelentős részét a tulajdonosok osztalék formájában fel is vették.