Tarlós szerint az MTA is mobilgátat akar a Rómaira
További Belföld cikkek
- Véletlenül gázt adott egy utas a rokkantkocsiján, kivitte a tram-train ajtaját Szegeden
- A botjánál fogva rángattak le egy 89 éves férfit a buszról, életveszélyesen megsérült
- Magyar Péter felszólalt a nőkkel szembeni erőszak ellen, bele is bakizott
- Gyurcsány Ferenc: Ezek az akarnok gyerekek, mint Orbán, előbb-utóbb megbuknak
- Egy hároméves gyereket hagytak magára a szülei Kazincbarcikán
Elkészült a Magyar Tudományos Akadémia rég várt szakvéleménye a Római-partról. A dokumentum még nem nyilvános, de Tarlós István elöljáróban meglebegtette, a korábbi hírekkel ellentétben az MTA szakértői mégis támogatják a mobilgátat. „Annyit elárulhatok, hogy az nem minket gyengít” – jegyezte meg.
A dokumentumot a főpolgármester azt követően fogja nyilvánosságra hozni, ha azt a főváros írásban is megkapja. Tarlós sajátos hangvételű nyilatkozatában a következőképpen ír a terveit kritizálókról: " A főváros vezetése a jövőben csak a valódi szakértőket fogja akként kezelni, nem pedig a halbiológusokat, nyugdíjas közgazdászokat vagy túlmozgásos tájépítészeket”.
A főpolgármester szerint a mostani árvíz rávilágított olyan igazságokra, amelyeket hónapok óta hangoztatott, csak éppen nem kaptak megfelelő nyilvánosságot. Tarlós István fenntartotta, hogy a parton csak csuklóvastagságú fákat kell kivágni, míg ha a védmű a Királyok útja-Nánási út vonalán épülne, akkor évtizedes, derékvastagságú fákból álló fasorokat kellene kiirtani. „Meg kell és meg is fogjuk építeni a római-parti védművet” – szögezte le.
"A nyomvonal lehet politikai kérdés, de a statikai állékonyság szakmai ügy, amely a tervezők és az engedélyezők felelőssége. Roppantul csodálkoznék, ha olyan védműveket forgalmaznának, amelyek nem víznyomásra vannak méretezve” – fogalmazott Tarlós István.
Az MTA védené az erdőket
Ahogy azt megírtuk, az MTA Tájépítészeti Albizottságának tagjai szükségesnek tartják a csillaghegyi ártéri öblözet árvízi védelmének és csapadékvíz elvezetésének megoldását, valamint a római parti sétány környezetének rendezését, a szabadterek és zöldhálózati elemek revitalizációját, mert ezek a legfontosabb feladatok, és ezek szolgálják a közösségi, összvárosi, valamint turisztikai érdekeket, áll a testület állásfoglalásában.
Ugyanakkor az albizottság a terület rendezését csak az Európai Unió Víz Keretirányelve alapján tartja kivitelezhetőnek, amely minden vízügyi tervezésben megköveteli, hogy a műszaki tervezésben egyenlő súllyal mérlegeljék a társadalmi igények és az ökológiai szempontok érvényesülését, megőrizve és fejlesztve folyóink jó ökológiai állapotát.
Az albizottság álláspontja szerint a római-parti kavicsos partjelleg és a folyót kísérő galériaerdő olyan egyedi tájérték, amelynek kultúrtörténeti, tájhasználati aspektusai és térségi zöldfolyosó szerepe megkérdőjelezhetetlen, és mint ilyen, védelemre érdemes.
Dr. Szabó Marcel, a jövő nemzedékek érdekeinek védelmével megbízott ombudsman-helyettes szintén kritizálta a főváros tervét, hogy mobilgáttal védje meg a hullámtérbe épült ingatlanokat.
Mi van, ha átszakad a mobilgát?
Lapunk az átlátszó.hu nyomán számolt be arról, hogy a mobilgátat tervező céghivatalos havariaterve szerint, ha elkészül a 4,8 milliárd forintos mobilgát, 8 méteres vízállás felett (ilyen már kétszer is volt az elmúlt években) óvatosságból akkor is evakuálni kell a hullámtárben élőket, valamint a biztonság kedvéért meg kell erősíteni mindig a Nánási úti nyúlgátat is, ami eddig a védekezés fő vonala volt. A havariatervet a mobilgátat tervező cég, az Er-Bo Plan Kft. készítette.
A havariaterv állításait Csók László, a főpolgármesteri hivatal osztályvezetője is megerősítette. Közölte, hogy az első években valóban úgy kell tenniük, mintha a megépült mobilgát nem is lenne.