Rosszul vizsgázott a tankönyvterjesztés

2013.09.06. 13:47
Öt napja elkezdődött az iskola, de a közösen használt tartós tankönyveket, feladatgyűjteményeket, atlaszokat máig nem szállította ki az államosított tankönyvterjesztésért felelős Könyvtárellátó Kft. A diákok nevére szóló tankönyvcsomagok ugyan határidőre megérkeztek, ezekben azonban sok helyen nem az van, ami a diáknak kell, vagy amit a mellékelt jegyzék tartalmaz, azaz alaposan összekeverték a központi csomagolóban a dolgokat. Úgy tűnik, a központosított rendszer működésképtelensége igazolta az előzetes félelmeket.

Orbán Viktor a törökbálinti Bálint Márton Általános és Középiskolában nyitotta meg a tanévet hétfőn. Előző héten a szülőket arról értesítették, hogy a már átvett tankönyveket mindenki vigye be magával, hogy ezzel is cáfolják a tankönyvellátás fennakadásairól szóló híreket. Aznap délután Sipos Imre, az Emberi Erőforrások Minisztériumának helyettes államtitkára és Arany Tamás, a tankönyvek központi terjesztését átvevő Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (Kello) vezetője közösen álltak ki, és azt bizonygatták: időben kiszállítottak 6000 helyre 15 millió tankönyvet az 1 millió 300 ezer diáknak.

Van, de nem az van benne

A propagandaakciót akár sikeresnek is nevezhetnénk, hiszen a kormányfői látogatással megtisztelt iskolában a gyerekek tényleg valamilyen tankönyvekkel ültek az új padokban. Azt senki sem tudta ellenőrizni, hogy a gyerekek előtt lévő könyvek közül megvan-e az összes, vagy azok vannak-e az asztalukon, amiből majd tanulni fognak.

Már aznap kiderült ugyanis, hogy a csomagok ugyan a legtöbb helyre megérkeztek, azok nagy része azonban hibás. Információink szerint egyes helyeken átlagosan 30–80 százalékban nem azok a könyvek vannak a csomagokban, amiket a diákoknak névre szólóan megrendeltek az iskolák. Egy összesítés szerint a következő problémák léptek fel:

  • más van a csomagban, mint amit rendeltek, a csomagjegyzék a csomagban talált címekkel egyezik meg;
  • más van a csomagban, mint a csomagjegyzéken, a csomagjegyzék a megrendelt könyvekről szól;
  • hiányos a csomag, a csomagjegyzék jó

Mindennek azért van jelentősége, mert idén államosították a tankönyvterjesztést. A korábban gördülékenyen működő rendszert megváltoztatták, és egy, a tankönyvterjesztésben korábban nem sikeres, 70-100 milliós veszteséget felhalmozó és nem utolsósorban esztergomi fideszes hátterű kis állami cégre, a Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-re bízták az egész ország tankönyvellátását. A Kello összesítette a megrendeléseket, majd egy központi telephelyen szortírozta és összeállította a diákoknak névre szólóan megrendelt tankönyvcsomagokat, végül ezeket alvállalkozók segítségével szállította ki az iskolákba.

Diákok csomagolták a diákok könyveit

A jelek szerint a Kellónak a könyvek kiszállításával még valahogy csak-csak sikerült megbirkóznia határidőre, a szortírozás és csomagolás azonban csapnivaló volt. Úgy tudjuk, a könyvek csomagolását nagyrészt diákmunkával végeztette a Kello. Az eredmény szemléltetésére álljon itt néhány levél, amely legutóbbi cikkünkre érkezett:

Tankönyv. Van is, meg nincs is. Egy jó nevű budapesti gimnáziumban tanulok, a tankönyvek megérkeztek, de sok csomag hiányos, a tankönyvosztás felénél már egy nagy csomó visszaadott összesítőlista volt, mind hiány miatt. A tankönyvek csomagolásánál néha a kísérőlista a csomag másik oldalára volt rakva a ragasztás alá, így csak akkor lehetett megállapítani a könyvek tulajdonosát, amikor felbontottuk a csomagolást. Hétfőn az iskola nem látta, hogy ki fizetett és ki nem, így majdnem mindenki kapott még egy csekket, holott osztályomból minden diák határidőre befizette vagy átutalta az árat a Kellónak.

II. kerületi iskola: I. osztály felének még mindig egyáltalán nincs könyve, ami megérkezett, azok között elvétve akad hiánytalan, átlag 3 db tankönyv nincs a lefóliázott csomagban a listához képest. Ez, értelemszerűen nem az iskola hibája...

Egy vidéki iskola tankönyvfelelőse az Indexnek azt mondta: korábban gyorsabban át lehetett látni a tanév elején, hogy minden könyv megérkezett-e. Akkor ugyanis az iskola az egyik könyvből rendelt ötvenet, a másikból negyvenet, és ezt helyben szortírozták a tanárok. Már ekkor, a tanév megkezdése előtt látni lehetett, hogy megérkezett-e az összes könyv, vagy miből kell gyorsan rendelni. Most 450 gyerek tankönyvcsomagjait egyenként kellene átnézni, ami időbe telik. A tankönyvfelelős szerint azért hozzájuk a könyvek többsége megérkezett, csak egyikből-másikból hiányzik néhány.

A tartós tankönyveket még tartogatják

Kisfiam, aki most negyedikes, és egy második kerületi iskolába jár, hétfőn este hallva az egyik híradó beszámolóját arról, hogy a tankönyvek rendben megérkeztek az iskolába, nemes egyszerűséggel közölte a tévével, hogy ez hazugság. Mert, és jött az indoklás, az ő osztályukban azok közül, akik kedvezményes, vagy ingyenes tankönyvcsomagot kapnának, senki sem kapta meg, és a tanító nénik sem tudják, hogy miért nem, ahogy azt sem, hogy mikor fogják megkapni.

Utóbbi levél épp azt mutatja, amit több, az Indexhez érkezett visszajelzés is megerősít: az iskolák a könyvtári állományukba megrendelt tartós tankönyveket, feladatgyűjteményeket, atlaszokat egyáltalán nem kapták meg.

Kormányzati érvek az államosítás mellett

  • az iskoláknak nem kell pénzzel foglalkozniuk
  • a szülőknek nem kellett sorban állni fizetéskor, csak a tankönyvekért kell bemenniük az iskolába
  • a Könyvtárellátó, mint nonprofit szervezet, nem törekszik osztalékként kivehető nyereségre
  • a működési költségek levonása után fennmaradó terjesztési jutalék az iskolai könyvtárakat gazdagítja
  • a tankönyvárak tankönyvlistán feltüntetett mértékéhez képest a versenyeztetéssel elért tankönyvbeszerzési árak láthatóvá válnak, így a tankönyvek következő évi árazása ellenőrizhetőbb lesz, nemcsak az állam, de a kiadók számára is

A tartós tankönyvek lényege, hogy ezeket az iskola adja kölcsön ingyen a diákoknak, hogy négy évig használják, majd utána a következő évfolyamoké lehet. Az új kerettantervek miatt az első és ötödik osztályokban idén új tartós tankönyveket vezetnek be, ezek azonban egyelőre nincsenek sehol.

Az alábbi elérhetőségek valamelyikén

Az Indexnek írt levelekben a legtöbben arról panaszkodtak, hogy a hiányokat még csak-csak megértik, hiszen ilyen korábban is előfordult. A baj az, hogy az iskolák alig kapnak információt a Kellótól. A megadott telefonszámokat nem veszik fel, vagy ha sikerül is elérni az ügyintézőt, az sem tud sokat segíteni. A Kello honlapján összesen nyolc telefonszámot adtak meg – a jelek szerint nekik kellene az országban működő 6000 köznevelési intézményből érkező telefonokra válaszolniuk.

Ezt az Index is tesztelte. Bebizonyosodott, hogy rendkívül nehéz telefonon utolérni a Kello ügyintézőit. A központban nekünk összesen két mobilszámot adtak csak. Egy órába került, míg valaki érdemben tudott információkkal szolgálni. Azt egyébként az ügyintéző is megerősítette nekünk, hogy az iskolák könyvtárába kért megrendeléseket csütörtökig, azaz a tanév 4. napjáig nem szállították ki. Mint mondta, a kiszállítás „folyamatban van”.