További Belföld cikkek
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
- Olvasónkat nemrég megbüntette Bécsből hazafelé a MÁV ellenőre, mert online jegyét nem kezelte az osztrák kalauz a határig tartó rövid szakaszon, ő meg nem tudta leolvasni készülékével a jegyet.
- A MÁV lapunk kérdésére elismerte, hogy ilyen esetekben megbírságolják az utast, de ha a későbbi ellenőrzés során kiderül, hogy a jegy érvényes volt, akkor visszafizetik a pénzt. Havi 5-10 alkalommal fordul elő hasonló probléma, de már dolgoznak az informatikai rendszerek összehangolásán.
Olvasónk sztorija saját szavaival:
A menetjegyeinket az interneten vásároltuk meg az osztrák vasúttársaság, az ÖBB honlapjáról. Abban a hiszemben szálltunk fel Wien Meidling vasútállomáson a vonatra, hogy a jegyeink érvényesek az utazás minden szakaszára. Az osztrák oldalon jegyellenőr nem jött ellenőrizni a jegyeinket.
A határ átlépését követően jött a magyar jegyvizsgáló és kérte a menetjegyeinket, amelyeket készségesen meg is mutattunk. A jegyvizsgáló törzsszáma: 22519735
Ő közölte, hogy a jegyünk nem érvényes amiatt, hogy az osztrák kalauz nem írta alá azt és emiatt kötelesek vagyunk a helyszínen új menetjegyet vásárolni. A kalauz úr nem beszélt semmilyen idegen nyelven, ezért a feleségemnek nem tudott felvilágosítást adni, kérése ellenére sem.
Említettem a jegyvizsgálónak, hogy a helyszínen nem szeretnék fizetni, illetve kezdeményeztem az esetről egy jegyzőkönyv felvételét, amit ő megtagadott. Ezt azzal indokolta, hogy ő itt csak jegyet tud adni. Többször erőszakosan akart rávenni arra, hogy a helyszínen fizessem ki a jegyet. Megfenyegetett, hogy rendőrt hív, amennyiben nem rendezzük a tartozásainkat.
Ezek után én is javasoltam a rendőri intézkedést. A kalauz úr azonban eleinte csak fenyegetett és emiatt a Kelenföldi pályaudvar előtt (Budaörsnél) már túl későn lépett kapcsolatba a rendőrséggel, akik már nem tudtak időben a helyszínre érkezni.
A Keleti Pályaudvaron egy udvarias és készséges rendőrhöz volt szerencsénk. Ő nem kezdett el intézkedni a tények ismerete nélkül. Bekísért mindnyájunkat az ügyfélszolgálatra, ahol az ügyfélszolgálatos érthetően elmagyarázta magyarul, illetve angolul is, hogy miért is alakult ki ez a szituáció, illetve milyen lehetőségeink vannak.
Ő hívta fel rá a figyelmünket, hogy nem kell a helyszínen a kalauznak fizetnünk. Az adataink megadásával lehetőség van a későbbi befizetésre is, továbbá panaszt is tehetünk az ÖBB elmulasztott jegyvizsgálata miatt. Megjegyezte, hogy ez esetben a bírság behajtását felfüggesztik és ha rendben találják a jegyeinket az ÖBB-vel történő kapcsolatfelvételt követően, törlik az eljárást. Amennyiben a kalauz úr tudomásunkra hozta volna ezeket a tényeket a vonaton, elkerülhettük volna ezt a procedúrát. Bízom benne, hogy ez pusztán a szakmai ismeretek hiánya miatt történt részéről és nem rosszindulatból.
Az esetben érintett még két olasz állampolgár is, azonban ők a panaszukat megtették írásban a helyszínen,, a Keleti Pályaudvar ügyfélszolgálatán.
Itt pedig a MÁV részletes válasza:
Az osztrák vasúttársaság a MÁV-START-hoz hasonlóan internetes jegyértékesítési rendszert is biztosít utasai számára. Az ÖBB internetes jegyértékesítési rendszere is olyan, hogy az utasok a menetjegyeket kinyomtathatják otthon, vagy a vasútállomásokon található automatákon keresztül. Az utaspanaszban jelzett probléma, mely szerint a MÁV-START jegyvizsgálói nem tudják ellenőrizni az ÖBB internetes jegyértékesítésén keresztül váltott menetjegyeket, csak akkor jelentkezik, ha az utasok otthon nyomtatják ki a dokumentumot. Abban az esetben, ha az utasok az ÖBB-től interneten vásárolva, de az állomáson veszik át az automatából a jegyet (vagy a pénztárban vásárolják azt), az ellenőrzést a MÁV-START jegyvizsgálói is meg tudják tenni.
A jegyek közötti különbséget ebben az esetben az adja, hogy a pénztárban váltott és az automatából átvett jegyeket a vasúttársaságok által elfogadott biztonsági papírra nyomtatják, így a jegyek védettek a többszörözés, illetve a rajtuk megjelenített adatok megváltoztatása ellen. Otthon nyomtatott jegyek esetében ez a fajta védelem értelemszerűen hiányzik, ehelyett más megoldásokat alkalmaznak, például a jegyek adatait egy vonalkódban elektronikusan is tárolják. A magyar jegyvizsgálóknál található eszközök sajnos, egyelőre nem tudják leolvasni az otthon nyomtatott menetjegyeken az osztrák vasút által alkalmazott kódszabványt, ezért szükséges, hogy azokat az osztrák kollégák ellenőrizzék, ezáltal a jegy valódiságát hitelesítsék. A probléma megoldása folyamatban van, dolgoznak a szakemberek azon, hogy ezt a jegytípust is ellenőrizni tudják a MÁV-START munkatársai is.
Annak érdekében, hogy utasokat ezzel kapcsolatban ne érje kár, a következő szabályozást alkalmazza az ÖBB és a MÁV-START:
A helyzet teljes megoldásáig az ÖBB az internetes jegyértékesítési felületén jelzi az utasoknak, hogy amennyiben magyar szakaszon is utaznak a railjet szerelvényen javasolják, hogy válasszák az automatából történő jegyátvételt az otthon nyomtatás helyett. Abban az esetben, ha valaki mégis otthon nyomtatja a menetjegyét, és az osztrák jegyvizsgáló kollégák valami miatt nem tudják leellenőrizni azt a magyar szakaszig, a MÁV-START jegyvizsgálói erről egy pótdíj és menetdíj követelést tartalmazó jegyzőkönyvet vesznek fel, hiszen nem ellenőrzött, hogy valóban érvényes-e a menetjegy. Utasainknak ebben az esetben az Ügyfélszolgálatunkhoz szükséges eljuttatni ezt a dokumentációt és a kinyomtatott menetjegyet, akik ellenőrzik a vásárlás lebonyolítását az ÖBB segítségével. Amennyiben az utas a menetjegye alapján jogosult volt az utazásra, az Ügyfélszolgálat törli a pótdíjat, valamint ha utasunk ezt már esetleg befizette volna, akkor intézkedik az összeg visszajuttatásáról.
Általánosságban elmondható, hogy havonta 5-10 alkalommal történik ilyen esemény. A vasúttársaságok munkatársai, ahogyan már jeleztük, dolgoznak a rendszerek teljes összehangolásán, amelyhez elsősorban a megfelelő informatikai hátteret szükséges megteremteni.