A Kossuth téri troliforduló az új Vidámpark

02
2014.08.05. 08:05
Több mint egy éve borzolja az V. kerületi lakosok idegeit a 70-es, 78-as troligate. Miközben átadták a nemzet csodálatosan megújult főterét, a Kossuth teret, attól légvonalban 15 méterre, a Földművelésügyi Minisztérium mögött időtlenül folytatódik a BKK-piknik: rakosgatják a két troli áramszedőit, hogy azok meg tudjanak fordulni. Mikor találják már ki, hogy hol tud tolatás nélkül megfordulni? Miért nincs annyi önjáró troli, ami áramszedő nélkül meg tudna fordulni ott valahol, ha már a Kossuth térre nem kanyarodhatnak ki? Úgy tűnik, a problémát 2015-ig nem fogják megoldani.

Tűző napsütés, fehér műanyag Flair-székek – újabban szkájhuzatos irodai székek –, alumínium irodakonténer, lezárt utca, Toi Toi vécé, három-négy zöld mellényes BKV-s, üres műanyagflakon pörgetés egy ujjal, vébé-elemzés. Ez a hangulat fogad mindenkit, aki ma betéved a Földművelésügyi Minisztérium mögé. Az évtizedek óta bevett gyakorlat − hogy a rendezvény miatt lezárt Kossuth tér helyett egy-két napig ez legyen a két troli végállomása − lassan több mint egy éve folyamatosan tart.

Tavaly júniusban, a Kossuth tér felújítása miatt ideiglenes végállomást kaptak a 70-es és 78-as trolik a Földművelésügyi Minisztérium mögött, mivel a Kossuth térre többé már nem fordulhatnak ki.

Így a Kozma Ferenc utcában tolatással fordulnak vissza. Több mint egy éve ülnek a fehér Flair székeken a BKK munkatársai és várják, hogy a troli balra forduljon a Kozma Ferenc utcán és megálljon, hogy ők leakaszthassák az áramszedőket és áttegyék az ellenkező irányba haladó áramszedőre. A troli visszatolat az Alkotmány utca felé (Tolató troli! – még a turisták is megállnak fotózni), majd visszakanyarodik a Kálmán Imre utcára. A megfordulás biztonsága érdekében így a Kozma Ferenc utca az Alkotmány utca felől zsákutca lett.

De miért van ez az állapot? Hogy lehet, hogy több mint egy éve nem sikerült megszüntetni? Milyen érdekek feszülnek egymásnak, aminek az eredménye a változatlan, lehető legrosszabb megoldás? Izgalmas részletek egy világváros működéséből:

Milyen opciók vannak/voltak a probléma megoldására?

  • A 70-es 78-as troli teljesen tűnjön el a kerületből, és az Arany János utcai metrómegálló legyen a végállomásuk.

Ezt a kerület időközben távozott alpolgármestere többször is felvetette. Az ötletet valószínűleg azért vetették el, mert sok V. kerületi lakost érintene hátrányosan, ráadásul az átépítésnek nagyon nagy költségei lettek volna.

  • A troli egy utcával korábban fordul balra, hogy egy háztömböt megkerülve kanyarodjon vissza a Kozma Ferenc utcára

Az eredeti tervek szerint így oldották volna meg a visszafordulást. Ehhez arra lett volna szükség, hogy kiépítsék a troli felsővezetékét az adott szakaszon. A kivitelező cég emberei meg is jelentek 2012 végén, hogy befúrják a vezeték tartó kampókat. Egy dologgal viszont nem számoltak: az egyik érintett házban lakik Igali Györgyné, a Lipótvárosért Egyesület elnöke. Szerinte ki van zárva, hogy az egyébként is megnőtt forgalmú Honvéd utcát még egy ötpercenként kiforduló troli is megterhelje. Ráadásul hiába elektromos járművekről van szó, azok mégis nagy zajt és rezgést okoznak a vasszerkezetes épületben.

De Igaliné első körben nem csak a felháborodásával állította le a projektet, hanem azzal is, hogy felemlegette a Fidesz által hozott társasházi törvény azon passzusát, mely szerint egy társasház osztatlan tulajdonában lévő részén (a külső házfalon) csak a többség hozzájárulásával lehet módosítani, azaz például oda kampókat felfúrni. A házban Igali a közös képviselő, nem nehéz kitalálni, hogy belement-e a ház a dologba, vagy sem.

A fideszes ország- és városvezetést persze nem abból a fából faragták, hogy egy ilyen apróság megakadályozza abban, amit elterveztek: egy héttel később egy miniszterelnöki rendeletben állapították meg, hogy az adott passzus még nem érvényes, csak 2014 június 30-tól lesz az. Így már megcsinálhatták volna, amit akarnak, de Igali és az egyesülete továbbra is aktív maradt, újságcikkekben, rádióban beszélt a problémáról, ami csak egy apró része volt a Kossuth tér felújítása miatt megnőtt átmenő forgalomnak, mindennapi dugóknak. Jöttek a választások, a Belváros vezetése nem akart kockáztatni, így Rogánék nem erőltették a dolgot, maradt a tolatgatás.

  • A trolik a Nagy Imre szobor körül fordulnak meg

Miután arról letettek, hogy a Honvéd utcánál kerüljön a troli, jött a Nagy Imre-szobros ötlet, amit Igali elmondása szerint először ők tettek le az asztalra, majd az  V. kerületi önkormányzat is magáévá tette. Ez alapvetően tetszett a BKK-nak is, akik szintén abban érdekeltek, hogy ez az állapot szűnjön meg, hiszen az átmeneti állapot jelentős pluszköltséget jelent a cégnek. Azonban ehhez a fordulóhoz is ki kellene építeni a felsővezetéket, ami Belváros, illetve a Kossuth tér felújítását végző Steindl Imre Program felelősei szerint zavarta volna a városképet, különösen a Szabadság tér és a Kossuth tér közötti „látványtengelyt”.

Dorner Lajos, a VEKE elnöke szerint egy olyan trolijáratnál, ami a Kossuth téri metróval köti össze a város más pontjait, alapvető lenne, hogy a megálló minél közelebb legyen a metróhoz, és hogy könnyen megtalálható legyen. Ezért is volt jó ötlet, hogy a Vértanúk terén forduljon a troli, de a kerület vezetése látni sem akar ott vezetékeket. Adja magát a kérdés, ami a következő megoldási opció:

  • A két járatot (70-es és 78-as) felsővezeték nélküli, önjáró trolikkal váltják ki

Így akár fordulhatnának a Nagy Imre szobor körül is – ahogy a 15-ös busz is teszi – nem kellene kiépíteni a felsővezetéket. Rogán Antal a legutóbbi belvárosi közmeghallgatáson elmondta, hogy ő is kérte már a BKK-t, hogy így oldják meg a problémát, a BKK válasza azonban az volt, hogy ehhez nincs elegendő ilyen trolijuk. A VEKÉ-s Dorner is azt mondta, hogy a BKK renelkezésére álló 16 db vezetéknélküli troli kevés arra, hogy ezt a két járatot kiváltsa, ráadásul azokat hétköznap most a 79-es járatnál használják, aminek útvonala a Vizafogó lakótelepen hosszabodott meg. Plusz ezeket a trolikat állítják be ideiglenesen akkor is, ha különböző szerelés vagy baleset miatt megsérül valahol a felsővezetékhálózat.

Maradt tehát a jelenlegi helyzet. Hogy mennyibe is kerül ez a tolatgatás, arról nincsenek pontos adatok, de minden bizonnyal milliós nagyságrendű.

A felsővezeték-tartó kampók újra támadnak

Néhány hete váratlanul megint megjelentek a Honvéd utcai háztömbnél a kivitelezők, és elkezdték felfúrni a felsővezeték tartó kampókat az eredeti terveknek megfelelően. Az Országgyűlés Hivatalának ugyanis jogerős építési engedélye van az eredeti terveknek megfelelő kivitelezésre, amit 2014 decemberéig be kell fejezniük, különben kötbért kell fizetni. Ezt a kampóbefúrást sikerült újból leállítani, amiben a belvárosi önkormányzat is segített: nem nehéz kitalálni, miért is: hamarosan újabb választások, most önkormányzatiak lesznek.

Úgy tudjuk, a probléma megoldását elnapolták, arra majd 2015-ben térnek vissza. Vagy az eredeti terv megvalósításával, vagy egy esetleg önjáró trolik beszerzésével.

Mit gondol az V. kerületi önkormányzat?

A Zalka Szilvia sajtóreferenstől kapott levélből az derül ki, hogy a trolivégállomás kérdésében „a Belváros-Lipótváros Önkormányzata egyetért a lakókkal, ezért azt javasolták a BKK-nak, hogy a Vértanúk terén történő fordulást rövid, akkumulátoros trolikkal oldják meg, amelyek a Kálmán Imre utcánál kapcsolódhatnának le a felső vezetékről, a tér megkerülését ezáltal költségtakarékos és a látképen nem sértő módon tudnák megoldani".

Mit gondol az Országgyűlési Hivatal?

Az OH húsz nap után a következőket válaszolta kérdéseinkre: a hivatal 2012 nyarán megkapta a beruházáshoz az engedélyt az eredeti (Honvéd utcai tömb megkerülése) tervekre. Ezután az V. kerület ugyan próbált alternatív útvonalakat terveztetni, de ahogy az OH fogalmaz:

a beruházó érdekkörében nem merült fel a nyomvonal megváltoztatásának igénye,

és nem is akarnak azokról nyilatkozni. Ha a Belváros kitalál egy olyan útvonalat, amivel a lakók is megbékélnek, a Kossuth teret is elkerülni, nem rondít bele semmilyen irányból az Országház láthatóságába és nem is kerül többe, mint az eredeti terv, akkor az OH nyitott befogadni azt.

Mit gondol a BKK?

A BKK szeretné, ha megszűnne a tolatgatás, és megvalósulna valamelyik terv. Nekik az eredeti éppúgy jó lenne, derül ki a válaszból, ahogy a Nagy Imre szobor körüli fordulás. És természetesen azzal is ki lennének békülve, ha annyi önjáró trolijuk lenne, amivel meg tudnák oldani a két járatot felsővezeték kiépítése nélkül.

És mi a valóság?

Több mint egy éve tart, és a jelek szerint 2015-ig marad a sufnibörleszk: télen és nyáron, rövidgatyában és kabátban pakolgatják az áramszedőt, vizelnek az ideiglenesen kihelyezett toi toiba, nézik a tévét az ideiglenes kitett alumíniumbódéban, és teszik zsákutcává az egyik belvárosi utcát. Nézze meg még egyszer, hogy is néz ki ez:

Belvárosi trolipiknik