További Belföld cikkek
- Két vonat is gázolt a reggeli órákban, jelentős késésekkel kell számolni a Keletiben és a balatoni vonalakon
- Eskütétellel és tisztújítással indul a parlamenti tavasz
- Szétesik a front Magyarország fölött, kiadták a figyelmeztetést
- Magyar–német óriáscég alakult a Leopardok karbantartására
- A Második Reformkor szerint Orbán Viktor azt a buborékot értékelte, amibe a valóság elől menekült
Az október 23-i munkaszüneti nap miatt sokan gondolták úgy, hogy Bécsben töltik a hosszú hétvégét, az átlagosnál jóval többen próbáltak vonaton eljutni Ausztriába.

Az Index információi szerint a MÁV szokatlanul nagy igények ellenére is minden utasnak kiadott jegyet a csütörtök reggel kilenckor induló járatra. A vonaton így annyian utaztak, hogy Kelenföldön már alig lehetett felszállni, a folyosókon sem volt már hely.
Elvileg a vonatra nem kötelező helyjegy váltása, ennek ellenére, az osztrák vasút úgy döntött, hogy ekkora tömeggel nem engedi tovább a a Railjetet, így feltartóztatták Hegyeshalomnál.
A tömeg miatt már addig is nagy volt az ingerültség az utasok között, de amikor Hegyeshalomnál megállt a vonat, kitört a botrány.
A magyar kalauzok eltűntek, miközben a vonat ott vesztegelt. Végül
A vonat délután egy óra körül elindult a határról Bécs felé.
A MÁV időben szólt
A Railjet az osztrák vasút járműve, amelyre – miután nemzetközi viszonlytról van szó – nem kötelező a helybiztosítás, azaz a helyjegy.
A MÁV nem írhatja elő kötelezően a vonatra a helyjegyek megváltását, ezt csak belföldi járatokon teheti meg.
„Az ilyen helyzeteket elkerülhetnénk, ha kötelező lenne a helybiztosítás, ám ettől az osztrák vasúttársaság elzárkózott” – mondta a MÁV szóvivője. Szabó Anett ugyanakkor elmondta az utasoknak lehetőségük van helyjegy vásárlására, így bebiztosíthatják magukat, hogy olyan vonattal utazzanak, amelyen nem szorulnak a folyosóra. Ennek költsége három euró.
Aki ezzel nem él, az csupán a viszonylatra vesz jegyet, amelyet körülbelül két hetes időtartamban bármikor felhasználhat.
„Már a múlt héten láttuk a fakultatív helybiztosításokból, hogy ez a járat tele lesz, értesítettük az osztrák felet, ám ők írásban jelezték, hogy nem áll módjukban ennek a járatnak a megerősítése” – mondta Szabó, megjegyezve, hogy zárt rendszerű szerelvény lévén, a MÁV ehhez nem is tudhatott volna saját vagonjaival erősítést adni.
Kiegészítő szerelvényt igen, ám erre a négy napos ünnep miatt nem volt mód, elsőbbséget élvez ugyanis a közszolgálati jellegű járatok biztosítása, míg a Railjet esetében üzleti járatról van szó.
A háromszáz ülőhellyel rendelkező vonaton a fakultatívan megvásárolható helyjegyek 40 százalékát értékesítheti a MÁV, a többi az osztrák társaságé.
„Ilyenkor csak annyit tehetünk, hogy figyelmeztetjük az utasokat, hogy ezen a járaton nagy zsúfoltságra kell számítani” – mondta Szabó.
Volt már ilyen
A csütörtök reggeli járat túlzsúfoltsága szokatlan volt, de nem példa nélküli. Tavaly hasonló módon leszállított az osztrák fél a határon több utast, akit helyi érdekű vasúton szállított tovább.
A MÁV-Start munkatársai nem tűntek el, pusztán arról van szó, hogy a határon át kell adnia a szerelvényt az osztrák kollégáknak, innentől az ő felelősségük a szerelvény továbbvitele. Ha úgy döntenek, hogy biztonsági okokból tehermentesíteni kell a vonatot, akkor az ő feladatuk az utasok alternatív módon való továbbszállítása is
A MÁV szóvivője szerint a hasonló helyzetek elkerülhetők
- a helyjegyek kötelezővé tételével,
- a jelenleg kétóránként induló járatok sűrítésével.
A MÁV szerint indokolt lenne a járatot óránként elindítani.