Valakinek a szar munkát is el kell végezni
További Belföld cikkek
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
- Készüljön fel, érkezik a havazás Magyarországra!
- Bejelentett egy szivárgást a gázműveknek, a kocsijára terhelték a költségeket
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
- Sokan azt hitték, médiahack, de igaz: örökre bezárja kapuit a MikulásGyár
Tavaszra megelégelte Orbán Viktor a Fidesz népszerűségének zuhanását, és hogy a kormányzati döntéseket a párt nem tudja megfelelően kommunikálni. Májusban ezért újra összehívták és felállították azt a kampánystábot, amely a tavalyi, a Fidesz számára kiemelkedően sikeres parlamenti és EU-s választást levezényelte – értesült az Index.
Az egyik fideszes forrásunk által politikai stábként emlegetett, nagyjából 25 fős társaságot Rogán Antal frakcióvezető és Gyürk András, a tavalyi kampányfőnök vezeti.
A politikai stáb munkájában a Lendvai utcai Fidesz-központban dolgozókon túl a Fidesz-frakció melletti stáb, néhány Miniszterelnökségen dolgozó ember, illetve Giró-Szász András kommunikációs államtitkár és csapata vesz részt.
A május óta újra működő stáb feladata nem stratégiaalkotás vagy döntéshozás. Ellenkezőleg: a stábnak azokat a kormányzati döntéseket kell kommunikálnia, "politikailag végrehajthatóvá tennie", amelyeket Orbán Viktor és a körülötte lévő informális testület, a fideszesek által politikai kabinetnek nevezett társaság meghoz.
A miniszterelnök mellett Lázár János, Kósa Lajos, Varga Mihály, Kocsis Máté, illetve sokszor Habony Árpád vesz részt a kabinet ülésein. Rogán Antal és Gyürk András néhány hete a politikai stábot képviseli itt, és a döntések elmagyarázásáért felelnek.
Valakinek a szar munkát is el kell végezni
– fogalmazott egy fideszes, aki szerint a kabinet belátta, hogy nem lehet megúszni a "fárasztó aprómunkát" egy-egy döntés után.
Be kellett indítani a kampánygépezetet
A politikai stáb összehívása azt jelzi, hogy ismét kampányüzemmódban van a Fidesz. Ezt érzékelhettük is az elmúlt hetekben, hiszen hetekig dübörgött a nemzeti konzultáció, plakátkampány indult a bevándorlásról, majd múlt héten a kormány reformjainak népszerűsítéséről. És már nagyban készítik elő az ősszel induló családbarát-kampányt is.
Ami az anyagiakat illeti, a Fidesznek ez a legideálisabb: a pénzt a kampányra a kormány adja (a konzultáció 1 milliárdba, a bevándorlási plakátkampány 400 millióba, a Magyar reformok működnek-kampány 600 millióba került), de magát a kampányt a stáb vezényli le. A stáb tagjait sem kell külön fizetni, hiszen egyesek a párttól vagy a frakciótól, mások a Miniszterelnökségtől kapják a fizetésüket, hisz ott dolgoznak alapvetően.
A kampánygépezet beindítására az Indexnek nyilatkozó politikusok szerint két okból volt szükség.
- Egyrészt mert a Fidesz vezetése arra jutott, hogy a párt és a kormány népszerűsége azért csökkent, mert senki nem végzi el "a politikai munkát" a közép szinten. "Eldönteni könnyű, végrehajtani nehezebb, és el is kell magyarázni" – mondta egy fideszes. Vagyis hiányzott a kormányzati döntések kommunikálása, elmagyarázása, népszerűsítése. Legjobb példa erre az útdíj, amelyet úgy kellett volna elmagyarázni, hogy a megyei matricákkal a többségnek olcsóbbá válik az autópályák használata. Ehelyett viszont hetekig a hibákról és az új fizetős szakaszokról szóltak a hírek – magyarázta egy fideszes.
- Másrészt azért kellett éppen most a kampánycsapat a Fidesznek, mert a párt és a kormány át akart térni a folyamatos kommunikációra bevándorlás-ügyben, illetve a saját teljesítményével kapcsolatban. Ehhez pedig már a jól bevált csapatot akarták ismét bevetni.
Hogy működik a gyakorlatban?
A legfrissebb "Magyar reformok működnek" kampányt például azért találta ki a politikai kabinet (Orbán és csapata), hogy mozgósítsa a Fidesz saját szavazóbázisát. Megmérték, melyek azok a kormányzati intézkedések, amelyek eredményként szóba jöhetnek, és ebből összeraktak egy 40 elemből álló listát.
Ezekből választották ki a legfontosabb, jól kommunikálható intézkedéseket. Ilyeneket például, hogy: "Az egyik legjobb gazdasági növekedés Európában", "Újra nő a minimálbér", "Sikeres a rezsicsökkentés". A szövegezést információnk szerint a Miniszterelnökség munkatársai végezték. A Rogán-Gyürk-féle politikai stáb feladata pedig volt az, hogy kidolgozza a kampány részleteit: mit kommunikál a Fidesz, kik tartanak sajtótájékoztatót, milyen közlemények, interjúk jelennek meg, stb.
Az évben információnk szerint még várható több ilyen, saját bázist mozgósító, saját szavazóknak szóló kampány. A családbarát-kampány is ilyen lesz például. A kormány ráadásul arra készül, hogy ősszel megjön a várva várt Moody's-felminősítés, amely tovább erősítené a kommunikációs kampányt.
A politikai stábnak emellett az illegális bevándorlás kérdését is napirenden kell tartani. A Fideszben ugyanis arra számítanak, hogy egyre nagyobb lesz a migrációs nyomás, amíg teljesen fel nem épül a kerítés (Lázár János legutóbb már 300 ezer illegális határátlépőt sem tartott kizártnak). Addig pedig kommunikációs szinten sem szabad elengedni a témát, ami a mérések szerint sikert hoz a Fidesznek.