Czunyiné: Az iskola az óvodával kezdődik

2015.08.24. 13:41

Tanévnyitó konferenciákkal hangolják rá a tanárokat az új tanévre. Az országban 15 helyszínen tartanak a héten ilyen fejtágítókat az igazgatóknak. Az elsőt hétfőn tartották a Lurdy Házban előkelő svédasztallal, színes mappákkal és nagy kivetítőkkel.

Az iskolának egyszerre kell betöltenie a hátránykompenzáció, az esélyteremtés és a versenyképes tudás átadásának feladatát, mondta Czunyiné Bertalan Judit a Lurdy Ház konferenciatermében több száz igazgató és intézményvezető előtt. A köznevelési államtitkár szavaiból megerősítést nyert, hogy az iskola ma sokkal inkább az óvodával kezdődik, mint eddig. Ebben szerepet játszik az is, hogy egy OECD-felmérés szerint a magyar iskolarendszer más országokhoz képest csak kevésbé képes csökkenteni a hátrányokat, és túl nagy mértékű a lemorzsolódás.  

Mostantól ezért nagy hangsúlyt akarnak helyezni az iskoláskor előtti nevelésre, mondta az államtitkár. Ennek egyik eszköze a hároméves kortól kötelező óvoda. A hátrányos helyzetű családok gyermekei számára különösen fontos, hogy mire iskolába érnek, megtanulják a sikeres tanuláshoz szükséges alapvető kompetenciákat. Ezzel csökkenthető később a végzettség nélküli lemorzsolódás aránya az iskolákban. Az óvoda esélyteremtő szerepének növelésére 1,3 milliárd forint lesz az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Programban (EFOP).

Az államtitkár beszélt arról is, hogy meg kell erősíteni a természettudományos oktatást, mert már ebben is a magyar diákok teljesítményének romlását mutatják a nemzetközi összehasonlító vizsgálatok. Czunyiné szerint az elmúlt időben nem látványos, de fontos szervezeti átalakítások zajlottak. Megalakultak a pedagógiai oktatási központok, amelyekben egy helyen érhetők el az oktatást segítő szolgáltatások, a gyógypedagógusok, iskolapszichológusok és a módszertani segítség.

Czunyiné arról is beszélt, hogy tovább fejlesztik a digitális tankönyveket és a diákok digitális eszköztudását. Hamarosan elérhető lesz a Nemzeti Köznevelési Portál is, amit tanárok, diákok és szülők is használhatnak majd.

Az utóbbi idők népszerű témáiról az államtitkár csak érintőlegesen beszélt. Mint mondta, az alapkészségek megerősítésére és a lemorzsolódás csökkentésére az egyik lehetséges jó válasz lehet a kilencosztályos iskola bevezetése (természetesen felmenő rendszerben). Ennek társadalmi vitája az egyeztetések után hamarosan elindul.

A nyári szünet lerövidítésével, a tanítási idő meghosszabbításával kapcsolatban az államtitkár azt mondta: ez szorosan összekapcsolódik a táboroztatás lehetőségével. Mint az államtitkár korábban az Indexnek adott interjúban elmondta: ha döntés születik a tanítási idő meghosszabbításáról, azt nem feltétlenül iskolai keretek között kell elképzelni.  A hátrányos helyzetűek esetében különösen fontos, hogy valamilyen formában, például egy táborban a nyáron is kapcsolatban maradjanak a tananyaggal, így ugyanis könnyebben kezdhetik el az új tanévet.  Mivel nincs elég tábor, az államtitkár szerint ilyen célra használni lehetne az országban létrejövő iskolaközpontokat.

A konferencia résztvevőit Czunyiné Bertalan Judit végül ezzel a „négydimenziós ábrával” sokkolta, amin láthatók a fontosabb elképzelések. Tanulmányozza ön is!