Kiakadtak az iskolaigazgatók a pedagógusok önértékelési rendszerén
További Belföld cikkek
- Sebestyén Balázs: Nagyon nagy a baj az országban, muszáj segítenünk
- Világelső lett a budapesti karácsonyi vásár
- Az interneten árulta a munkáltatója szerszámait egy karbantartó
- Fékhibát észleltek egy Budapestre érkező repülőnél, azonnal a helyszínre vonultak az illetékes szolgálatok
- Brutális katonai gépjárművek érkeznek Budapestre
Eddig 58 iskola igazgatója és 14 iskola tantestülete is csatlakozott ahhoz a felhíváshoz, amit az aláírók Czunyiné Bertalan Judit közoktatásért felelős államtitkárnak írtak, kifejezve aggályukat a pedagógus önértékelési rendszerrel kapcsolatban - tudta meg az Index. A kezdeményezést az Élenjáró Gimnáziumok Igazgatóinak Grémiuma (ÉGIG) indította.
A felhívás azért is figyelemreméltó, mert az aláírók között nem csak KLIK-hez tartozó iskolák, hanem egyházi és egyetemi fenntartású intézmények vezetői is szerepelnek. Október elején lett nyilvános az Önértékelési kézikönyv javított változata, a kézikönyv célja az lenne, hogy segítse az iskolák felkészülését az intézményi önértékelésre.
A felhívás aláírói szerint egy ilyen önértékelésnek akkor van van valódi hozadéka, ha az adott oktatási intézmény sajátosságaihoz igazodik. "Ezzel szemben minden intézményben ugyanazokat a standardokat kell érvényesíteni, ugyanazokat a kérdőíveket kell kitölteni, egy központi rendszerbe feltölteni, és annak segítségével kiértékelni" - írják.
Az ÉGIG szerint az önértékelést segíthetik, támogathatják kézikönyvek, kérdőívek, de nem határozhatják meg annak minden egyes momentumát. Szerintük így a jelenlegi formájában "jó esetben hiteltelen, adminisztratív feladattá silányodik a pedagógus önértékelés, rossz esetben egymás ellen fordíthatja az intézmények pedagógus közösségeit, a diákokat, a szülőket".
Az aláírók szerint a diákok bevonása az értékelés folyamatába akkor őszinte, ha a kérdések a valós helyzetre irányulnak. Ezért a tanulói kérdőívekben feltett kérdéseknek is igazodniuk kell az intézményi sajátosságokhoz, elvárásokhoz. Csakhogy a tájékoztató anyagban jelenleg azonos kérdőív szerepel a szakképző intézmények és a gimnáziumok számára.
Ugyancsak az aláírók szerint a szülők megkérdezése akkor ad releváns információt, ha az az intézményi értékeléshez kapcsolódik. A pedagógus munkájára vonatkozó információk a szülőkhöz gyermekeik szűrőjén keresztül jutnak el, ezért az iskolaigazgatók azt javasolják az államtitkárnak, hogy vizsgálják meg, szükséges-e megkérdezésük a pedagógusok önértékeléséhez.
Szerintük a pedagógus önértékelés eredménye csak az intézményvezetőre és az érintett pedagógusra tartozik. "A pedagógus önértékeléshez kapcsolódó adatgyűjtésbe a kollégák bevonása és az adatok feltöltése egy központi felületre súlyos személyiségi jogi és adatvédelmi kérdéseket vet fel" - írják. Éppen ezért azt javasolják, hogy az önértékelés hozzáférési lehetősége az intézmények szintjén maradjon.
Ugyancsak kifogásolják, a pedagógus kétévente önértékelnék, mondván, ez elviselhetetlen terheket ró a pedagógusokra és az intézmények vezetőire egyaránt. "Javasoljuk, hogy a pedagógus önértékelés ütemezése kapcsolódjon a külső ellenőrzések ötéves ciklusához" - írják.
Az ÉGIG azt javasolja, hogy a pedagógus önértékelés eredménye ne legyen része a minősítésnek. Szerintük az előmenetelhez kapcsolt önértékelés szükségszerűen nem őszinte, nem alkalmas a valódi problémák feltárására és megoldására.