Tarlós: Az állam megszüntette az agglomerációs közlekedést
További Belföld cikkek
- Eladta, majd visszalopta autóját egy martfűi férfi, mert nem tudott lemondani róla
- Magyar Péter szerint rejtélyes telefonhívást kapott a Tisza Párt szimpatizánsa
- Orbán Viktor: Nincs fontosabb ország Magyarország biztonsága szempontjából, mint Szerbia
- Úgy fejbe verte a szurkolót egy biztonsági ember, hogy betört a koponyája
- Schiffer András: Nincs és nem is volt baloldal Magyarországon
Huszárvágással oldotta meg a kormány a 25 éve tartó vitát a BKV finanszírozásáról: úgy módosította ma a parlament a fővárosi forrásmegosztásról szóló törvényt, hogy jövőre és az azt követő évben is 1,5, azaz összesen 3 százalékponttal növelheti részesedését a kerületi önkormányzatokkal osztottan megillető bevételekből. Mivel 2015-ben 209 milliárd forintos iparűzési adóbevételt tervezett Budapest, ez az összeg jövőre 3,1 milliárd forint, két év múlva pedig 6,2 milliárd forint többletet jelent a fővárosi önkormányzatnak. Ennyivel száll be a 23 kerület a BKV finanszírozásába, viszont cserébe a kerületek is követelnek.
Saját és Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter javaslatát a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető Rogán Antal a parlamenti vitában úgy vezette fel az MTI tudósítása szerint, hogy a javaslatban azt is világossá tették, hogy az iparűzési adóbevételből a fővárosnak először a tömegközlekedést kell finanszíroznia. Közölte: a főváros iparűzési adóból származó bevétele ezzel az eltérítéssel együtt lényegesen magasabb lesz, mint a BKV finanszírozási igénye. Ezzel a fővárosi tömegközlekedés finanszírozása a jövőben tartósan biztosítva van – jelezte.
Megkerestük az ügyben a Szentpéterváron munkalátogatáson tartózkodó Tarlós Istvánt, hogy van megelégedve a döntéssel. A főpolgármester kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy az agglomerációs közlekedést, ha így lesz, ezzel megszüntette az állam. Azt ugyanis már az általános iskolában is tanítják, hogy ha adok hármat és elveszek hatot, akkor nem adtam semmit.
Ezzel a főpolgármester arra célzott, hogy a fővárosi közösségi közlekedés idei 24 milliárdos állami finanszírozása 2016-ban 18, 2017-ben 15, 2018-ra pedig 12 milliárd forintra csökken. Tarlós korábban többször is hangsúlyozta: a forráshiányból adódó finanszírozási nehézségeket kezelni kell, hiszen az eddigi 24 milliárdos finanszírozás is kevésnek bizonyult. Ehhez képest jövőre kapott 3 milliárd forintot, valamint a feladatot, hogy oldja meg maga a finanszírozást.
Tarlós korábban többször is kijelentette, hogy ha a kormány nem segít, a főváros kénytelen lesz az évi 18 milliárd forintot felemésztő agglomerációs közlekedést átadni az államnak, mert annak üzemeltetése amúgy sem jogszabály szerinti feladata.
A meccs még nincs teljesen lefutva, mert a főpolgármester december 21-én tárgyal Orbán Viktor miniszterelnökkel. Az egyeztetés fő témája a BKV finanszírozása lesz.
A főpolgármesteri hivatal közleménye szerint ha valóban az a helyzet, ahogy most értelmezik, akkor az rosszabb, mint amilyen volt. Az agglomerációs járatok finanszírozása – úgy tűnik – a továbbiakban sincs megoldva.