A Klik elbánik a nem állami tankönyvekkel

D NOE20140806012
2016.04.28. 11:15
Újabb felháborodási hullám az oktatásban: a Klik felülbírálja az iskolák, tanárok és szülők által jóváhagyott, a hivatalos tankönyvlistáról kiválogatott könyvek rendelését, és kihúz belőlük neki nem tetsző könyveket. Meglepő? Egyáltalán nem: a teljes tankönyvpiac állami felzabálásának utolsó lépcsőfokain járunk.

A Tanítanék Mozgalom úgy döntött, hogy rendszeresen tart majd sajtótájékoztatókat, és oldalukon is rendszeresen közölnek aktuális információkat, visszaéléseket, furcsaságokat. Az első ilyen kedd este került ki: a tanárok és szülők szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) indoklás nélkül felülbírálja és módosítja az iskolák munkaközössége által kiválasztott és a szülők által is jóváhagyott tankönyvlistát. Annak ellenére, hogy a könyveket a hivatalosan elfogadott tankönyvjegyzékből válogatták ki. A Klik közleményben tagadja, hogy ők vagy az állami tankönyvellátó Kello kijátszaná a jogszabályokat, és szándékosan szűkítenék a pedagógusok lehetőségeit. Azt írják, nemcsak a tanároknak és szülőknek, hanem az intézményvezetőknek és a fenntartónak is jóvá kell hagynia a tankönyvrendeléseket. 

Szakmári Klára, a Könyvtárostanárok Egyesületének elnöke az Indexnek elmondta, úgy tudja, a tankerületi igazgató, aki először módosította a listát, úgy nyilatkozott, hogy neki ezt utasításba adták. Szakmári szerint a tanárok számára most derült ki, hogy a Kello rendszerén belül a fenntartó (Klik) beállíthat egy szűrőt – ezt az iskolák nem látják –, amivel tovább szűrheti az eleve csak az Oktatási Hivatal által jóváhagyott kiadványokat tartalmazó listát.  Így a Klik felülbírálhatja az iskolák rendeléseit.

A Tanítanék Mozgalom azt írja: 

„Április 26-án az iskolák olyan levelet kaptak, amelyben figyelmeztetik az igazgatókat, hogy ne rendeljenek olyan könyvet, amely a régi tantervhez készült. Ez azért is tarthatatlan, mert sok régebbi tankönyv mellé, amelyek nem tökéletesen fedik le a tantervet, kiegészítő füzeteket és új tanmenetet készített a kiadó. Ennek tudatában az iskolák úgy rendelik meg a könyvet, hogy a plusz segítséggel a régi, általuk jónak tartott könyv is alkalmas a tanterv szerinti tanításra."

Tehát, hogy érthető legyen.

Van egy törvény, miszerint a tanárok szabadon választhatják meg taneszközeiket, illetve a tanításhoz szükséges tankönyveket. Legalábbis azok közül, amelyek érvényes engedéllyel rendelkeznek.

A magánkiadók 2013-ban engedélyeztethettek utoljára tankönyveket, ezek 2018-ig érvényesek, így könyveik még rajta vannak a rendelhető könyvek listáján. Időközben azonban egy miniszteri rendelet előírta, hogy a kerettantervvel érintett évfolyamokon csak az új kerettantervhez engedélyezett tankönyvet lehet rendelni. Mivel 2014-ben az új tankönyvtörvénnyel leállították a magánkiadók akkreditációját, a magánkiadóknak több évfolyamhoz nincs engedélyezett könyvük.

De akkor minden rendben, nem?

A Klik szerint egészen biztosan. A felháborodott tanárok szerint azonban továbbra is csorbul a tanárok önállósága, hiába van egy módszerük, hiába tudják, hogy egy adott könyv sokkal jobb, mint az állami, hiába lenne elég sok esetben egy plusz óra, hogy az új tanterv szerinti változásokat belevegyék a tantervbe, hiába adott ki több kiadó több könyvhöz is kiegészítést, hogy azok az új tanterv szerint is elfogadhatók legyenek, a Klik tartja magát az eredeti tervekhez: a teljes tankönyvpiacot bedarálja, államosítja.

2014-ben az állami tankönyvkiadás már 68 százalékot tett ki. Az idén ez elérheti a kilencven százalékot

nyilatkozta tavaly a tankönyvellátásért felelős miniszteri biztos a Magyar Hírlapnak. A Klik most azt írja, a szabad tankönyvválasztás lehetősége továbbra is biztosított, hiszen több mint 60 kiadó összesen 3527-féle tankönyve szerepel a tankönyvjegyzékben, az állami kiadású nyomtatványok pedig ennek csupán harmadát teszik ki.

A nagy államosítás előtt egyébként a piacvezető Mozaik Kiadóé volt a piac 30%-a, a Nemzetié 28%-a, az Apáczaié 18-20%-a. 2014-ben aztán az állam 8,7 milliárdot költött el két nagy tankönyvkiadó kiadó megvásárlására, így került állami kézbe az Apáczai (tulajdonosa a megvételt úgy interpretálta, hogy a kiadót felajánlotta a Nemzetnek) és a Sanomától megszerzett Nemzedékek Tudása.

A korábban elkészült tankönyvek esetében, főleg a reál tantárgyaknál a tanárok és kiadók szerint szinte semmi változtatásra nincs szükség, vagy ha van, az tényleg kezelhető egy-két más szemléletű projektórával, csoportmunkával, internetes anyaggal, kiegészítő füzettel. Ha így gondolkodnának, akkor a sok iskolában halomban álló könyveket mind használhatnák, és nem kellene teljesen lecserélni azokat. Az állami könyvellátás egyik fő érve pont az olcsóság volt, ha azonban 30 helyett 90 tankönyvet kell rendelni, végül mégiscsak többe kerül.

De ez csak néhány átmeneti évre vonatkozik, nem?

De. Az viszont már hosszabb távra, hogy az állami könyvek, mint tudjuk, attól tudnak olcsóbbak lenni, hogy a belekerülési ár alatt tudják adni. A kieső pénzt pedig különböző, leginkább uniós forrásokból pótolják. „A tankönyvpiac szétverése tehát uniós forrásokkal történik, ami nem tűnik túlságosan EU-kompatibilisnek." A piaci folyamatokba való beavatkozás miatt az Európai Bizottsághoz is nyújtottak be panaszt" – írtuk tavalyi cikkünkben.

Ahogy azt is, hogy a szülők az új rendszerben tényleg kevesebbet fizetnek, nemzetgazdasági szinten azonban ennek nagy költségei voltak/vannak. Amíg volt valódi tankönyvpiac, az államnak az egész tankönyvellátás évi 7 milliárdjába került, ennyit adtak oda tankönyvi normatívaként, mára azonban ennek többszörösét költötték már – tavaly az átalakítással járó költségek mindennel együtt már bőven 20 milliárd forint felett járhattak –, és fogják elkölteni erre.

A tanárok azonban egy sokkal kézzelfoghatóbb oldalát szenvedik el. Ők általában a legjobb tankönyvből szeretnének tanítani. Ami sok esetben nem az állami tankönyvkiadás terméke. Ezekhez a könyvekhez pedig az állam tervei és gyakorlata szerint is egyre kevésbé juthatnak hozzá, sőt, egy idő után egyáltalán nem. Így tehát két dolog jár kéz a kézben: ellehetetlenítik az utolsó magánkiadókat is, miközben tanárokat kényszerítenek arra, hogy egy számukra kevésbé megfelelő tankönyvet használjanak, rendeljenek meg, és megtiltják azt, hogy egy bevált, jónak tartott tankönyvet használhassanak.

A szülőknek sem feltétlenül tetszik a dolog

A Szülői Összefogás Gyermekeink Jövőjéért közösség egy nyílt levélben állt ki a tanárok mellett és a Klik módszere ellen. Azt írják az intézményvezetőkhöz és a pedagógusokhoz fordulva, hogy:

„Önök az elmúlt hónapban összeállították a jövő évi tankönyvrendelést. Kiválasztották azokat a könyveket, melyeket az egyre szűkülő kínálatból szakmailag a legjobban taníthatónak és tanulhatónak tartanak. Mi, szülők megbízunk gyermekeink tanárainak hozzáértésében, ezért aláírásunkkal is hitelesítve elfogadtuk a döntésüket. A hírek szerint azonban a fenntartó Klik nagyon sok helyen indoklás nélkül, egy számunkra elzárt és átláthatatlan döntési mechanizmussal változtatja meg közös döntésünket, felülbírálja és sorban dobja vissza az iskolák tankönyvrendeléseit. A rendelési határidő rövidsége miatt ez azt jelenti, hogy az iskolák kapkodva, átgondolatlanul és egyeztetés nélkül cserélik le a gondosan kiválasztott könyveket valami másra.

Kérjük, ne tegyék! Kérjük, hogy ha a rendelésük megváltoztatására kényszerülnek, akkor – akár azon az áron is, hogy a rendelési határidőt nem tartják be – velünk, szülőkkel együtt döntsék el, hogy rendelnek-e, és ha igen milyen könyveket azok helyett, amit a tanításra legalkalmasabbnak tartottak volna. Akármilyen könyvet választanak, a számlát nekünk kell állnunk. Használhatatlan könyvekért egy fillért sem szeretnénk fizetni, de támogatjuk Önöket abban, hogy közösen kiválasztva megtaláljuk az adott körülmények között legjobb megoldást. Számíthatnak ránk, mert tudjuk, hogy kiálltak és ezután is kiállnak a gyermekeink érdekéért, a magyar oktatás jobbításáért."

Van még más is  

A Tanítanék Mozgalom tankönyvrendeléssel kapcsolatos sajtónyilatkozatában további problémákra hívják fel a figyelmet. Azt állítják, a kormány a szakközépiskolákban úgy teszi kötelezővé a 9. osztályos tankönyvek megrendelését, hogy még nem léteznek a szeptembertől kötelező új tantervek, nem léteznek az új tankönyvek, sőt hivatalosan még azt sem lehet tudni, hogy a természettudományos tárgyak közül az adott iskolában melyiket fogják tanítani.

Így előfordulhat, hogy egy megrendelt tankönyvre egyáltalán nem lesz szükség, és ezt az esetet csak súlyosbítja, hogy Szakmári szerint a Kello diktátumszerűen előírta, hogy nincs lehetőség visszáruzásra, tehát a felesleges könyvet vissza nem küldhetik.

Azt is írják, hogy a kormány hátrányos megkülönböztetést alkalmaz az egyházi és alapítványi iskolák diákjaival szemben: „vannak olyan évfolyamok, amelyek esetében az egyházi és alapítványi iskolák tanulói ingyenes tankönyv költségkerete mindössze fele az állami intézményekben tanulókénak és a tankönyvrendelésre közvetlenül kiható kölcsönkönyv-használati kötelezettségüket sem oldották fel" – áll a közleményben.

Kérdéseinket elküldtük a Kliknek, de az ígéretük ellenére választ nem kaptunk, a közleményük pedig épp a lényeget kerüli meg: hogy akciójuk eleve a nem állami kiadású tankönyvek kiszorítását célozta-e, vagy csak puszta véletlen, hogy épp ez a következménye.

(Borítókép: Tankönyvcsomagokat pakolnak a budapesti I. kerületi Batthyány Lajos Általános Iskolában 2014. augusztus 6-án. Fotó: Bruzák Noémi/MTI)