További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
„Rossz a térkép, Lacikám, ezen ne tanulj,
Várj egy kicsit, Lacikám, készül már az új.
Hármas hegység, négy folyó,
ezen nem található,
Rossz a térkép, Lacikám, készül már a jó.” (Hetényi-Heidelberg Albert–Harmath Imre: Rossz a térkép, Lacikám)
Miközben a fél ország Vujity Tvrtko Trianon-újratervezésére volt kíváncsi, egy hétszáz fős településen óriási Trianon-bombát robbantott Boldog István, fideszes országgyűlési képviselő azzal, hogy igent mondott egy hat éve elkészült, de érdeklődés hiányában még soha, sehol elő nem adott Trianon rockoperára. Így június 4-én a kétpói Történelmi Magyarország Emlékparkban felcsendült, mit felcsendült, felzendült a Trianon - az Ígéret című darab.
Kétpó egy hétszáz fős település Szolnok megyében. Boldog Istvántól megtudtuk, a Történelmi Magyarország Emlékparkot egy spirituális helyen csinálták meg itt: egy szibériai tuva sámán azt mondta, hogy ez egy szent hely, és tartott ott egy szertartást, amin elmondta, hogy mit építsenek oda a kétpóiak. Na, így a hely és a darab tökéletesen egybeforrnak majd, harangozta be a fideszes képviselő a rockoperát.
De hogyan jutottunk el idáig? Boldog István magyarságát, sőt, Nagymagyarságát minden pillanatban 100%-ban éli meg, és ennek kényszeredetten nyomatékot is ad Facebook-oldalán a percenként posztolt Nagy-Magyarország képekkel, turulokkal.
A Trianon rockoperát pedig elkészítették hat éve, de hiába próbáltak találni vállalkozó kedvű színházat, támogatót, települést, eseményt; senki nem mondott rá igent. Pedig a hat évből nem nehéz kikövetkeztetni, hogy a darab gyakorlatilag a Fidesz-kormány megalakulására született, gondolhatták, hogy ha valamikor, hát most biztosan vevők lesznek rá sok helyen. Nem így történt.
Viszont a darab szerzői felismerhették Boldog Istvánban a potenciált. Aki két Magyar Hiszekegy között egy szibériai tuva sámánra hallgatva jelöli ki a kis alföldi községben a szent magyar helyszíneket, az ki van zárva, hogy visszautasítson egy ilyen ajánlatot. Igazuk lett. Olyannyira, hogy a kétpói önkormányzat megvásárolta a darab jogait, és terveik szerint ország, sőt, világszerte terjeszteni szeretnék a darabot, amely ősbemutatójáig 400 lájkot szedett össze saját Facebook-oldalán.
A félreértések elkerülése végett, megelőzendő a ‘TE MAGYARTALAN SZAR' kommenteket: a trianoni béke diktátum a világ szégyene. Függetlenül a magyar politikai elit szerencsétlenkedéseitől a megvalósult döntés végül megalázó és igazságtalan volt. A magyar társadalomnak éppen ezért nem is sikerült azt feldolgoznia, a politika pedig gyakorlatilag csak rosszul lépett vagy kommunikált ezzel kapcsolatban azóta is. Született jó néhány irodalmi próbálkozás a téma megfogására, de többségében, és főleg a húszas-harmincas években amatőr, modoros darabok készültek, amelyek tartalmukban, a megjelenítés erejében is silány minőségűek voltak.
Most sem sikerült megugrani a szintet.
És azon most nagyvonalúan túllépek, hogy mi a fene az a rockopera eleve, meg aztán tudom, az István, a király szentebb már, mint a magyar himnusz, de fogalmazzunk úgy, hogy most még az új István, a király sem született meg, pedig hát adott volt a téma. Inkább olyan volt ez a darab, mintha egy vidéki általános iskola néhány kisdiákja készítene egy darabot az iskolai ünnepségre a témából úgy, hogy felkészüléskor csak és kizárólag a Magyar Hiszekegyet olvassák el. Ezért is van bajban az ember, mert egy kisiskolás csoport előadásába se száll bele teletalppal, de ez gyenge, üres, amatőr és közhelyes volt, ráadásul borzasztó hanggal, pedig állítólag nagyon sokba került az előadás.
A darabban a gonosz tőke háborúba rángatja Európát, háborúba rángatják a tiszta szívű, ártatlan magyarokat, majd Magyarország-anyácskáról leszakítják drága fiait az elcsatolt területeket. A tőke felbujtotta a Magyar Királyság területén élő nemzetiségeket, hogy a legyengült, támogatókat vesztett Magyarországtól megszerezzék "jogos jussukat".
„A nyugati hatalmak Unió-kék szalagot viseltek, Unió-kék zászlót bontottak" − az áthallásról nem én, az egyik megkérdezett néző beszélt. Elégedetten. Magyarország-anyácska mellett a pénz volt a főszereplő, meg is adva a tökéletesen egyszerű, érthető gondolati keretet a nézőknek a trianoni tragédia feldolgozásához.
A fájdalmas területi felosztást sokszor megmutatják, nagyjából ez az, ami miatt elmentek az emberek, ezt akarták látni, megkapták: hol árnyjátékkal repülnek az elcsatolt területek, hol Magyarország-anyácska ruháját tépik szaggatják, miközben a békediktátumból olvasnak fel szó szerint, hidegen, hol ismét árnyjátékkal mutatják, ahogy karvalyorrú árnyak tépik a Nagymagyarország felett őrködő turul szárnyait. Meg is volt a hatás, az emberek libabőrösek lettek az igazságtalanság láttán, sőt, egy társaság a darab végeztével egyetlen dolgot hiányolt: egy Vesszen Trianon kántálást a közönség soraiból.
Élő zenekar játszott a színpad előtt, volt gitárszóló is, ahogy egy rockoperához illik, sőt, a magyar himnuszt is eljátszották Jimi Hendrixesen. Kicsit egyébként rockoperettes volt egy-két szám, bármit is jelentsen ez. De pont olyan hidegrázósan hangzik ez a szó, mint az a néhány szám, ami ilyen volt a darabban. Az előadáson sokan voltak, többen, mint a 700 fős település lakossága, sokan a környező településekről érkeztek.
A fideszes képviselő egyébként meghívott színházi vezetőket, környező polgármestereket, hátha kedvet kapnak majd a darab bemutatására. „Ez egy csoda lesz, vallom, hogy az István, a király óta nem volt ilyen nagyságrendű előadás!" - nyilatkozta a képviselő a darab előtt.
Boldog teljes lázban égett már egy hónapja, minden nap posztolt egy képet, ahogy ott ül a próbán, és izgul. Fantasztikus lehetett a művészeknek, hogy minden próbán megjelenik az országgyűlési képviselő, hogy megnézze, hogy halad a próba, most, hogy már önkormányzaté a darab.
Hiszek abban, hogy lesz még magyar feltámadás
− mondta a darab bevezetőjében a fideszes képviselő. Kétpón legközelebb június 19. és 21. között lesz rendezvény: a XI. Betyárétel Főző Fesztivál, ahol a V-Teches Kefírtől kezdve Balázs Palin, Sípos F. Tamáson, a Kárpátián át egészen az Edda Művekig mindenki fellép majd. A rendezvény biztonságos lebonyolításáért pedig az Új Magyar Gárda felel majd, mint évek óta mindig.
So war's, so wird's sein!
(Borítókép: Német Tamás/Index)