Tanítanék Mozgalom: Az állami iskolák nem tudják helyzetbe hozni a gyerekeket
További Belföld cikkek
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
"Elismerjük, hogy a jelenlegi kormány rendelkezik a közoktatás irányítása felett. Sajnos azonban azt látjuk, hogy ez a kormány sem az általunk képviselt alapértékeket, sem az általunk javasolt gyakorlati formákat, eszközöket nem hajlandó átemelni, befogadni, megvalósítani. Amíg ez így van, addig nyomást fogunk gyakorolni rá" - írja kiáltványában az év eleji pedagógustiltakozási hullám után megalakult Tanítanék Mozgalom.
Idén januárban miskolci és budapesti középiskolák kezdtek aláírásgyűjtést, majd szerveztek tüntetéseket az oktatás központosítása, a súlyos és szinte működésképtelen Klebelsberg-központ ellen. Jelentős részben nekik, illetve a sztrájkoló pedagógusszakszervezetnek köszönhetően váltották le Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkárt, majd átalakítások kezdődtek az oktatásban.
Pukli István, a zuglói Teleki Blanka Gimnázium igazgatója, a Tanítanék Mozgalom egyik vezetője erre a tanévre is meglepetésszerű akciókat ígért, mert úgy látják, néhány fontos változás elmaradt. Pukli ugyanakkor a Magyar Időknek adott interjúban nemrég arról is beszélt, hogy céljuk nem az Orbán-kormány megdöntése, hanem az oktatási rendszer hibáinak kijavítása. Pukli azt is mondta, hogy korábban Fidesz szavazó volt, és nem szeretné, ha baloldali vagy szélsőjobboldali kormánya lenne Magyarországnak.
A szervezet mostani kiáltványa igyekszik meghatározni a Tanítanék Mozgalom identitását. A szöveg szerint nem működnek együtt szélsőséges eszméket valló szervezetekkel, viszont sem a liberális, sem a konzervatív, sem a szociáldemokrata értékektől nem határolódnak el. Csak azokkal a pártokkal nem akarnak közösséget vállalni, amelyek visszaélnek ezekkel az értékekkel, és az emberek bizalmával. Szívesen együttműködnek bármilyen előremutató, a demokratikus értékek szerint cselekvő és békés szervezettel, mozgalommal vagy magánszeméllyel, ahogy eddig is.
A szervezet szerint elfogadhatatlan, hogy negyed századdal a rendszerváltás után "a magyar kormány tudtával és közreműködésével gyerekek éheznek és kallódnak el, gyógyítható betegek halnak meg, családok kerülnek az utcára, egészséges fákat vágnak ki, segítségre szoruló embereket börtönöznek be, közalkalmazottakat aláznak meg. A valódi híreket egyre több felületen fedi el a propaganda, miközben verőemberek védik az urizáló hatalmat".
Állampolgárok vagyunk, és nem alattvalók. Mi vagyunk a mindenkori kormány megbízói, nekünk tartoznak elszámolással.
A Tanítanék Mozgalom szerint ha a gyerekek nem kapnak megfelelő oktatást, manipulálható, megfélemlíthető, megalázható, önállótlan alattvalók lesznek, nem pedig képzett, önbizalommal teli, sikeres és felelősségteljes állampolgárok. Úgy látják, hogy a magyar állami iskolák jelenleg nagyrészt alkalmatlanok arra, hogy a gyerekeket helyzetbe hozzák.
A pedagógusok megemelkedett óraszáma és adminisztrációs terhei, a felelőtlen, átgondolatlan átszervezésekből fakadó káosz, a kötelezően előírt, felesleges ismeretektől hemzsegő tananyag megakadályozza a tanárokat abban, hogy a legfontosabb feladatukat teljesítsék: hogy egyénileg odafigyeljenek a gyerekekre. A magyar iskolások teljesítménye évről évre romlik nemzetközi összehasonlításban. Ha egy gyerek családjának nincs pénze különórákra, szinte lehetetlenné válik a sikeres továbbtanulás. Az iskola ma elmélyíti és bebetonozza a társadalmi különbségeket.
A Tanítanék Mozgalom meg is fogalmazza, milyen iskolát szeretnének:
- az iskola megszervezésébe a tanárok, az oktatást segítő kollégák, a szülők és életkoruknak megfelelően a diákok is kapcsolódjanak be;
- a gyerekek tanuljanak modern pedagógiai módszerekkel életszerű, hasznos ismereteket;
- a pedagógust tekintsék alkotó értelmiséginek, aki szabadon alkalmazkodhat tanítványai igényeihez, sőt, ezt el is várják tőle;
- az iskola bontakoztassa ki a gyerekek tehetségét, akiknek pedig nehézsége van, az ne büntetést, hanem segítséget kapjon;
- a tanulás legyen öröm az iskolában, ahol a tisztelet a tanárok és a diákok között kölcsönös.
Ennek a célnak az eléréséhez akar most hálózatépítésbe kezdeni és szövetségeseket kereseni a Tanítanék Mozgalom.