OMSZ: Nem veszélyes a 24 órás mentősműszak
További Belföld cikkek
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
Vasárnap jelent meg a cikkünk arról, hogy az Országos Mentőszolgálatnál június óta újra 24 órás műszakot vállalhatnak a dolgozók. Sokak szerint az intézkedést a szervezet létszámhiánya indokolta, mert az új rendszerben a mentődolgozók könnyebben vállalhatnak másod-, sőt akár harmadállásokat is. A teljes napos beosztással ugyanis havi 7 napot kell dolgoznia a személyzetnek, így sokan nem mondanak fel az OMSZ-nál. Tehát a rendszerben maradnak, nem hagyják el a mentős pályát, vagyis összességében megállhat a létszámcsökkenés.
Arra is kitértünk, hogy a kritikusok szerint a hosszabb műszakok végén az állomány fáradtabb lehet, akár megnőtt balesetveszéllyel járhat az átszervezés. Előfordulhat olyan helyzet, hogy a dolgozók nem jutnak hozzá a kötelező pihenőidejükhez.
Cikkünk megjelenése után az Országos Mentőszolgálat levélben kifogásolta az állításainkat. Ugyanis a szervezet szerint nem jár veszéllyel, ha a mentőgépkocsi-vezetők 24 órás műszakot vállalnak, nem terheli le még jobban az egyébként is kimerült állományt. Állítják, nem alkalmas arra az új beosztási rendszer, hogy a statisztikai létszámállományt javítsa.
„A valóság az, hogy a 24 órás szolgálat vállalásának lehetősége nem befolyásolja az OMSZ munkaerő szükségletét, munkavállalói létszámát, hiszen akár 12, akár 24 órás munkarendben dolgoznak, a havi munkaóra mennyisége ugyanaz marad. Az intézkedést nem az akut problémák indokolták, annak kezelésére ez alkalmatlan, hanem ez egy jövőbemutató, a munkaszervezés hatékonyságát növelő intézkedés” – közölték.
A szervezet szerint pedig a rendszer biztonságát az adja, hogy rendszeresen monitorozzák a 24 órát vállaló sofőröket. Mint írják, a munkahelyi vezetők tekintettel vannak a kivonulások átlagos számára, valamint a kivonulással töltött időre, és a leterheltség megítélésénél a gépkocsivezetők esetében különös figyelemmel járnak el, a fáradt dolgozókat leléptetik.
„A 24 órás szolgálat vállalásának lehetősége nem növeli a tevékenységgel járó kockázatot, hiszen a lehetőség csak olyan munkakörökben és olyan munkahelyeken nyílt meg, ahol statisztikai adatok alapján a munkaidő nem folyamatos munkavégzéssel telik, hanem a dolgozó a munkaideje legalább egyharmadában munkavégzés nélkül áll a munkáltató rendelkezésére, azaz lehetősége van legalább 8 órányi pihenésre” – közölte az OMSZ.