Jusztina
12 °C
23 °C

Összenő, ami összetartozik: megint Kreml-propagandát terjeszt a Magyar Idők

2016.12.09. 06:56

Ez már a sokadik alkalom, hogy a Kreml valamelyik dezinformációkat terjesztő propagandaoldalához fordul segítségért a magyar kormánypropaganda, amikor meg kell védenie az Orbán-kormány valamelyik döntését. Ezúttal éppen azt, hogy a keddi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint Orbán Viktor utasította Szijjártó Pétert, hogy azonnal indítsa el a kilépési folyamatot a Nyílt Kormányzati Együttműködés (OGP) nevű, átlátható kormányzást célzó nemzetközi programból.

Az OGP legutóbbi jelentésének fő megállapításai között van, hogy Magyarországon aggasztó mértékben leépült a fékek és ellensúlyok rendszere, csökkent az átláthatóság, és veszélyben van a sajtószabadság. A magyar külügyminisztérium erre úgy reagált, hogy az OGP „egyes országok leckéztetésének terepévé vált, valós párbeszédet nem folytat, a tényeket elferdíti, és egyoldalú jelentéseket készít", és nem volt hajlandó közölni az ő álláspontjukat is.

Ha sorosozni kell, az oroszok segítenek

A kormányközeli Magyar Időknek ezután jópár napjába telt, mire sikerült találnia olyan „szakértőt", aki alátámasztja ezt a külföldi érvelést: egy bizonyos Alexander Savchenkót, a Strategic Culture Foundation nevű oldal „elemzőjét". A lap egyenesen egy hatalmas Soros-arcképpel illusztrált vezércikket csinált az amúgy 2012-es, négy évvel ezelőtti „elemzésből". A Magyar Idők a következőket írja:

Már 2012-es megalakulása idején is aggályosnak tartották és élesen bírálták észak-amerikai elemzők a Nyílt Kormányzati Együttműködést. Például Alexan­der Savchenko, a Strategic-culture.com (valójában .org - a szerk.) alapítvány elemzője szerint a kormányzati áttekinthetőséget célul kitűző Nyílt Kormányzati Együttműködés (Open Government Partnership, OGP) valójában egy olyan kártékony vírushoz hasonló, amelyet egy jó szándékú programba rejtve telepítenek fel az OGP-be belépő tagországokra.

A nemzetek így a Soros Györgyhöz köthető civil szervezeteken keresztül a spekuláns kiszolgáltatottjává válnak. A szerző szerint ugyanis az együttműködéshez csatlakozó államok látszólag a korrupció felszámolására tesznek erőfeszítéseket, valójában azonban később akaratlanul is az Egyesült Államok informális nyomásgyakorló szervezeteinek befolyása alá kerülnek. A cikk szerint részben ezek a szervezetek bukkantak fel például az arab tavasz néven elhíresült forradalmak körül is, amelyek vérontásba torkollottak, miközben az USA növelhette befolyását az érintett országokban fellelhető természeti kincsek felett.

Csakhogy a Strategic-culture.org a Kreml dezinformációs gépezetének része, nyugatellenes és Amerika-ellenes összeesküvés-elméleteket terjeszt, korábban például olyan cikkeket, melyek 

az MH17-es maláj járat lelövéséről próbálták azt bizonygatni, hogy amögött nem is az oroszok állnak, ezt csupán az amerikai propaganda akarja elhitetni.

A Magyar Idők által idézett oldal ráadásul az orosz dezinformációk terjesztésén túl a Kínai Kommunista Párt internetes propagandahadviselésvel is kapcsolatban áll. A teljesen obskúrus hátterű, semmiféle komoly híroldal által soha nem idézett Strategic-culture.org a technikai adatok alapján szentpétervári és észt szerverekről fut, a Magyar Idők viszont „észak-amerikai elemzőként" nevezi meg a weboldal szerzőjét.

A Strategic-culture.com olyannyira nem észak-amerikai, hogy a domaint bejegyző moszkvai férfi, Andrej G. Areshev többek közt a Kreml-barát Lenta.ru-n és az orosz titkosszolgálathoz, az FSZB-hez kötődő Regnumon publikál véleménycikkeket. Hogy milyen színvonalon, arról talán annyi elég is, hogy Areshev egy korábbi cikkében például az amerikai „klímaháborút" elemzi, és 

az Oroszországot sújtó szárazságról és erdőtüzekről azt állítja, valójában az USA időjárás-fegyvere, az Alaszkából üzemelő HAARP okozza azokat.

A Fidesz-közeli médiában az elmúlt években bevett gyakorlat lett, hogy orosz álhíreket terjesztő oldalakra vagy a Kreml propagandistáira hivatkozik, az erről szóló gyűjtést itt lehet elolvasni. Az orosz információs hadviselés részeként terjesztett, teljesen komolytalan összeesküvés-elméletek azonban az elsőszámú magyar kormányzati napilap vezércikkéig eddig még nem jutottak el.