Palkovics: Lényegében nem változtat a folyamatokon a PISA-felmérés
Nem érte sokként a kormányt a PISA-jelentés, januárig majd megnézik, miért romlottak az eredmények, de „azon a folyamaton, amit elkezdtünk, a PISA lényegében nem fog változtatni” – mondta Palkovics László a Magyar Időknek adott interjújában. Az oktatási államtitkár konkrét tervekről nem, csak lehetséges, megvitatandó irányokról beszélt a kormánylapnak.
„Azt azért látni kell, hogy nagyon sok országnak romlottak a PISA-eredményei” – relativizálta némileg az államtitkár a magyar mutatókat, ismét hangsúlyozva, hogy a rosszabb eredmények mögött módszertani okok is lehetnek (most először teljesen digitális volt a teszt). Néhány államtitkári mondat arról, hogy min lenne érdemes szerinte esetleg változtatni:
- Csoportbontás bevezetése több tanórán, hogy nagyobb tér legyen a felzárkóztatásra.
- A falusi iskolák felső tagozatának átalakítása: megszüntetésről Palkovics nem beszélt, csak átalakításról és versenyképesebbé tételről, de erre nem is kérdeztek rá. (Az indoklás, hogy alsóban még általában jók a kompetenciaeredmények, felső tagozaton törik meg valami, és a romlás a rosszabb helyzetű, kisebb településeken a legnagyobb.)
- A heti óraterhelést csökkenteni kellene.
- Elképzelhető viszont, hogy szünetből kevesebb lenne, hogy az éves óraszám mégse csökkenjen.
- Egész napos iskola bevezetése házi feladat nélkül – „kérdés, hogy miként viszonyulnának ehhez a szülők”.
Mint Palkovics hangsúlyozta, ezek csak lehetséges, megfontolandó irányok, döntés nincs róluk, és hosszas egyeztetésre van szükség mindegyik pontról.
(Borítókép: Palkovics László oktatási államtitkár. Fotó: Huszti István/Index)