Gányolt megálló az elátkozott vasútvonalon
További Belföld cikkek
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
A Piliscsaba melletti Magdolnavölgy megállót 2010 körül kezdték építeni az esztergomi vasútvonal felújításának elemeként, és 2013-ban adták át. Az átadást követő 3 évben borzasztó állapotban volt, számolt be lapunknak egy ott lakó. Nagy Gábor szerint korábban így nézett ki az állomás:
Hullámos, hepehupás, 1-2 cm vastag aszfalt, meginduló támfallal/rézsűvel, kidőlő, széthulló korlátokkal, düledező, süllyedő lépcsőkkel, otthagyott és gazzal benőtt sitt-hegyekkel.
Tavaly ősszel azonban felcsillant a reménysugár. Gépek, építőanyagok jelentek meg, illetve egy egyszerű tájékoztatást helyeztek ki az állomás kerítésére, ami szerint garanciális munkák kezdődnek. Három év elteltével. Az esős időszakban hatalmas sártengeren kellett átvágni a megállóhoz igyekvőknek. Aztán eljött a tél, a fagy és a karácsony előtti újabb átadás.
A sáros cipők problémája ugyan megoldódott, de a fagyott föld tömörítése hagyott bennünk kétségeket.
– közölte Nagy Gábor.
A rézsűk túl meredekek voltak, néhol a korábban megcsúszottnál is meredekebbek, láthatóan komolyabb (vagy félbehagyottnak tűnő) megtámasztás és megfelelő vízelvezetés nélkül. Ami egy átlagos építőmérnöknek megfelelő, a környéken élőkben már tapasztalat alapján kétségeket ébreszt; a hevesebb esőzések, felhőszakadások, nagyobb nyári záporok megtanították a helyieknek, mi az a „túl meredek” és „elégtelen vízelvezetés”. Az itt láthatónál 1-2 nagyságrenddel kisebb lejtőkön is köbméternyi hordalékot képes megmozgatni a víz negyedóra leforgása alatt, tette hozzá.
A helyiek nem a levegőbe beszélnek. Az állomás vágányai tavaly augusztusban egyszer szinte teljesen föld alá kerültek a nem megfelelő csapadékvíz-elvezetés miatt.
A MÁV szeptember végén talajrácsokkal oldotta meg ezt a problémát. A magdolnavölgyiek csak reménykednek abban, hogy a következő nagy esőzés nem a frissen kialakított rámpa meredek rézsűit viszi el, amelyekről már most, száraz időben is úgy pereg a föld, hogy eltömi az alatta fekvő vízelvezető csatornákat.
Megkerestük a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-t, ahol a következőket válaszolták a lakossági félelmekre:
A december közepén érkezett lakossági bejelentésekről a NIF Zrt. értesítette a mérnököt, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket, és ha indokoltnak tartja, szólítsa fel a vállalkozót a garanciális javítások elvégzésére. Ennek megfelelően a korlátépítési munkák, a lépcső javítása, homokolása valamint a rézsűfelületek humuszolása befejeződött. A rámpa elején a földúthoz murvás csatlakozást alakítottak ki. A rámpa geometriai kialakítása, a korlát elrendezése szaktervező által elfogadott tervekben meghatározottak szerint épült meg. A meredek rézsűk gyepnemezes védelmét, füvesítését a vállalkozó tavasszal fogja befejezni.
Eszerint a magdolnavölgyieknek marad a bizakodás.
Az elátkozott vasútvonal
A 70 milliárd forintból, 3 év alatt felújított, Budapest-Esztergom közötti pályát 2015. augusztus 20-án adták át. A vasútvonal felújítását eredetileg 2013 év végi határidővel tervezték, de a projekt különböző okok miatt háromszor fél évet csúszott. Ráadásul még mindig nincs kész, hátravan a mintegy 50 milliárd forintba fájó villamosítás.
A beruházás legbotrányosabb eleme a pilisvörösvári közúti aluljáró építése volt, amiről többször is beszámoltunk. A 10-es út ugyanis az elátkozott esztergomi vasútvonal alatt visz át Pilisvörösváron, aminek a felújításáról egy vasúti szakértő úgy nyilatkozott:
Amit itt el lehetett baszni, azt elbaszták.
A nevezetes építményről – amit kiástak, fölé építették a vágányokat, majd elöntötte a víz, végül betemették az egészet –, már balladát lehetne írni. Az aluljáró 2014 nyarán leginkább egy harckocsi gyakorlótérre emlékeztetett, vasbeton tankcsapdákkal, órási mesterséges tóval. Végül 2015 áprilisában adták át.
A vasúti felújításhoz több közúti fejlesztés is tartozott, például egy teljesen új utat építettek a Pomázi út és az Ürömi kereszteződés között. Az ürömi kereszteződést körforgalommá alakították. A közúti fejlesztésekkel kettővel csökkent a vasúti átjárók száma (a legforgalmasabbakkal), és négy közúti alul- vagy felüljáró épült.