Index-közeli blog interjúja is feladat a magyarérettségin
További Belföld cikkek
- Péter Szabó Szilvia: Nem vagyok köteles eltűrni a lejárató kampányt
- Kiengedték a börtönből a korábban tévesen elítélt Kaiser Edét
- Törvénysértő felújításról beszélt a minisztériumi dolgozó, egy nappal később kirúgták
- Lázár János olyan fejlesztéseket ígért meg, amelyeket korábban még ellenzett
- Vitályos Eszter Magyar Péternek: Te prédikálsz a nők elleni erőszakról?
73 ezer érettségiző középiskolás ma reggel 8-tól a magyar írásbelivel kezdte meg a vizsgaszezont. A középszintű érettségi első részében a diákok egy Petőfi imázsáról szóló interjúszöveget kaptak. A könyv szerzőivel készült interjú az Index Könyves blogján jelent meg 2013. március 15-én Hogyan építette Petőfi saját imázsát? címmel. Ebben a szerzők a Petőfi Irodalmi Múzeum gondozásában Arcpoetica címmel megjelent könyvről beszélnek, amely szerint Petőfi már nagyon céltudatosan használta a róla készített képeket. Az interjú szövege alapján az érettségizőknek 10 kérdésre kellett válaszolniuk: adatokat, információkat kellett keresniük, és elemezniük bizonyos állításokat.
Az érettségi első részében egy rövid szöveget is kellett írniuk a vizsgázóknak. Itt választhattak: vagy Tisjlár Roland A humor szerepe és szerveződése a társas kapcsolatokban című doktori értekezésének egy részlete alapján kell érvelést írniuk, vagy motivációs levelet kellett fogalmazniuk egy fiktív közlekedési vállalat által meghirdetett állásra.
Ezekre a feladatokra másfél órát kaptak a diákok. Fél 10 után kapták meg azt a feladatlapot, amelyen két műelemzéssel kapcsolatos kérdés közül kellett egyet választaniuk. Az Eduline úgy tudja: az egyik lehetőség egy Kosztolányi Dezső-novella, a másik József Attila Elégia és Radnóti Miklós Nem tudhatom című költeményének összehasonlító elemzése volt. Az írásbeli érettségi délig tartott.
Idén fontos újdonság, hogy a középszintű magyar írásbeli érettségi szerkezete változik. A magyarérettségi 2005 óta már nem csak a hosszas kifejtést igénylő, műelemzést tartalmazó esszékérdésekből áll. Azóta a vizsga egy szövegértési feladatlapot és egy választható műelemzési kérdést tartalmaz. Most újabb elemmel bővül a feladatsor.
Ez a változás abból a nemzetközi példák által is megerősített helyes felismerésből származik, hogy az érettségizők több mint 90 százaléka nem fog később irodalomtudománnyal vagy nyelvészettel foglalkozni (utóbbiaknak szól az emelt szintű magyarérettségi). A többség számára sokkal fontosabb, hogy helyesen tudjanak értelmezni hétköznapi szövegeket, és képesek legyenek gyakorlati helyzetekben megfelelő szövegeket írni. A középszintű vizsga változása erre erősít rá. Idén először ezért a 4 órás írásbeli így tagolódik:
- 1/a. Szövegértési feladatsor: A diákok nem egy irodalmi műhöz, hanem egy hétköznapi szöveghez kapnak különböző kérdéseket. Ez a szöveg lehet egy sütés-főzésről szóló újságcikk, egy ismeretterjesztő írás, egy konferencia tájékoztató anyaga, egy eszköz használati utasítása vagy éppen egy uszoda szaunáján kifüggesztett tájékoztató - amint az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet honlapján közzétett mintafeladatokból látható. A diákoknak a szöveggel kapcsolatos kérdéseket kell megválaszolniuk.
- 1/b. Köznapi szövegalkotás: A diákok ehhez is kapnak egy szöveget, majd ez alapján kell írniuk egy rövid írást. Két lehetőség közül választhatnak. 1. Írhatnak érvelést az adott szöveg alapján. A mintafeladatok között például olyanok szerepelnek, amelyekben a kegyes hazugságról, az e-napló előnyeiről vagy éppen arról kell érvelni, hogy az angol vagy a német nyelvet érdemesebb-e tanulni. 2. A másik választható lehetőség egy "gyakorlati szövegműfaj": az érettségizőknek a megadott szöveg alapján kell írniuk egy 120-200 szavas ajánlólevelet, hivatalos levelet, vitaindítót egy diákköri konferenciára vagy például egy motivációs levelet egy állásra jelentkezéshez. (Az 1/a. és 1/b. feladat megoldására összesen 90 percet kapnak)
- 2. Műelemzés: Egy irodalmi mű (vers, novella, prózarészlet) elemzése, vagy két mű összehasonlító elemzése 400–800 szóban. Korábban itt is lehetett választani, nem irodalmi szöveget, de ez a lehetőség most megszűnt. (150 perc)
Változások lesznek a magyarérettségi értékelésében is. Például
Az emelt szintű magyar írásbeli első feladata emelt szintű szövegértési és műveltségi feladatsor lesz, mivel a szakirányú továbbtanulásnál elengedhetetlen a szakirányú szövegértés.
Kedden matematikából, szerdán történelemből fognak írásbelit tenni, csütörtökön lesz az angol, pénteken pedig a német írásbeli érettségi. Az írásbelik jövő héten olyan tárgyakból folytatódnak, amelyeket kevesebben tanultak vagy választottak. Az informatika, a fizika vagy a biológia mellett lehet érettségit tenni latinból, társadalomismeretből, szakmai tárgyakból, gazdasági ismeretekből vagy éppen vizuális kultúrából. Összesen 175 vizsgatárgyból lesz idén középszintű és 94 vizsgatárgyból emelt szintű érettségi vizsga.
Mindenkinek öt tárgyból kell érettségiznie: magyarból, matematikából, történelemből, egy idegen nyelvből és egy szabadon választott tárgyból. Utóbbi a felvételizők esetében az a tárgy, ami az egyetemre kerüléshez szükséges. A középszintű érettségi követelményei könnyebben teljesíthetők, a nehezebb, de több felvételi pontot hozó emelt szintű vizsgák egyben az egyetemi felvételinek is megfelelnek.
A szóbeli vizsgák júniusban kezdődnek. Az emelt szintű szóbeli vizsgákat június 8-15 között tartják, a középszintű szóbeli vizsgák időszaka a június 19-30 közötti időszakra esik.
A most végző középiskolások mellett még 35 500-an tesznek legalább egy vizsgatárgyból valamilyen fajta érettségi vizsgát, így ebben az időszakban összesen 108 500-an érettségiznek.
Az Index folyamatosan beszámol az érettségi fejleményeiről. Kedden Gerőcs László és Csapodi Csaba, a Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium vezető tanárai élő adásban mutatják meg az Indexen a középszintű matematika érettségi megoldásait.